Blogi: Timo Vihavainen, la 25.01.2020 23:41

Vastenmielisten ruokien maailmasta

Valkosipulin monet kasvot

 

Minulla on se, mahdollisesti väärä tuntuma, että valkosipulin käyttö mausteena oli meillä aika vähäistä vielä joskus 1950-luvulla. Lääkkeeksi sen sijaan maamme vanhin lääketehdas Koponen mainosti valkosipulikapseleita. Niissähän pystyi kätevästi nielemään tuon vastenmielisen, mutta terveellisen massan.

Toki valkosipuli tunnettiin meillä jo vanhastaan. 1700-luvun ruotsalais-suomalaisen parlöörin esimerkkilauseisiin kuuluu: Onko teillä kynsilaukkaa /Har ni vitlök?

Tietosanakirja vuodelta 1919 suhtautuu joka tapauksessa valkosipuliin nuivasti. Selostettuaan allium sativumin varsinaisesti botaaniset ominaisuudet, sen artikkeli kertoo muun muassa … käytetään hyvin väkevänmakuisena ja –hajuisena mausteena (varsinkin juutalaiset, venäläiset, turkkilaiset, italialaiset ym.) t. lääkkeenä.

Etelä-Euroopan köyhien kansanluokkien luonteenomainen vastenmielinen haju johtuu suureksi osaksi v:n runsaasta käyttämisestä. Meillä v:n käyttö (enimmäkseen lääkkeeksi) ja varsinkin sen viljely on harvinaista. vrt. allium ja Sipuli.

Meksikolainen Diccionario enciclopedico U.T.E.H.A. vuodelta 1950 suhtautuu asiaan toisin. Se kertoo hakusanalla ajo muun muassa seuraavaa: fig. i fam. Afeite, que usan  las mujeres para parecer bien/  Negocio o asunto, generalmente reservado, que se está tratando entre various personas Andar en el Ajo…  Merkityksiä siis riittää naisten make upista (karvojen ajelusta?) monen henkilön jakamaan kämppään. Itse kullekin jää siis siellä oma siivunsa tai sektorinsa: kuin valkosipulin kynsi.

 Valkosipulille omistetaan paljon kunnioittavaa huomiota ja huippuna voi pitää sitä, että muinaiset egyptiläiset pitivät kasvia jopa pyhänä: Los egipcios rendian honores divines a esta planta .

Sananparsia valkosipulin ympärillä riittää ja ne todistavat sen perustavaa laatua olevasta tärkeydestä tuon ajan Meksikossa: Ajo crudo y vino puro pasan el puerto seguro. Raaka valkosipuli ja puhdas viini selityksen mukaan auttavat pysymistä työkunnossa: ref.con que se advierte que para soportar los trabajos corporales se necesita estar bien alimentado.

Voidaan myös huudahtaa: Bueno, anda el ajo! loc. fig. y fam. que irónicamente se dice de las cosas cuando están muy ruebadas y revueltas . En ole varma, ymmärsinkö oikein, mutta eikös tässä kehoteta nostamaan kissa pöydälle, siis kuvaannollisesti?

 Joka tapauksessa, ihminen ei elä pelkästään leivästä, vaan tarvitsee myös valkosipulia. Näin tulkitsisin tämän sanaparren, jossa jokaiselle annetaan, mitä hänelle kuuluu: Darle a uno su ajo. fr. darle que le conviene.

Kun lapset alkavat puhua, heitä saatetaan rohkaista hyväilevällä huudahduksella Ajo!

Nuo esimerkit kai riittävätkin jo osoittamaan ainakin sen, että meksikolaisessa kulttuurissa valkosipulilla on ollut eri asema kuin meikäläisessä.

Yritin jäljittää sitä ilmeistä konvergenssia, joka suhtautumisessa valkosipuliin on tapahtunut, katsomalla, mitä Otavan Iso tietosanakirja vuodelta 1965 sanoo asiasta.

Kuinka ollakaan, se ei tunne koko kasvia… Katsomalla hakusanaa kynsilaukka, löytyy viite hakusanaan sipuli, jonka yhteydessä myös tämä rakas mausteemme mainitaan. Sen kerrotaan olevan kirpeä ja väkevän hajuinen ja sitä viljellään ja syödään vars. Neuvostoliitossa ja Etelä-Euroopassa.

No, johan J. Alfred Tanner runoili Japanin sodasta: Kun Toko-poika laivallansa Arthuriin kulki/ niin sipuli- ja kaalitien se ryssältä sulki…

Mutta meillä Suomessa sen sijaan urhoollisesti pidättäydyttiin valkosipulin ja hapankaalin syönnistä.

Nämä kuitenkin koukkasivat pöytäämme toista tietä: saksalaisten intohimo hapankaaliin oli jo vanhastaan niin suuri, että anglosaksit suorastaan käyttivät heistä nimitystä Kraut. Mutta Elsassin ja Lothringenin kautta ne valtasivat myös Pariisin.

Mistä sen sijaan tuli meille jälleen tuo tapa panna joka paikkaan valkosipulia (minä ainakin panen)? Kyllähän se välillä selvästi oli unohduksissa.

Olisiko se tullut pizzan mukana? Sehän saapui meille Italiasta herra Adriano Vinciguerran mukana vuonna 1964, kun hän perusti Lappeenrantaan baarin. Vai kuinka se oikein tapahtui? Toivatko sen ehkä sittenkin seiväsmatkalaiset matkalaukuissaan, kuin kerran Pommerin sodan sotilaat repussaan perunan?

Muuten. The Economist kertoo, että Malmössä on avattu inhottavien ruokien museo. Sen perustajalla on jalo tarkoitus osoittaa, ettei sellaisia oikeastaan olekaan, vain omat ennakkoluulomme ne ovat, jotka aiheuttavat nuivan suhtautumisen…

No, tulkoon hän uskollaan autuaaksi. Kiinnostava joka tapauksessa oli mielestäni artikkelin loppu, jossa toimittaja kertoi palanneensa kotiin Englantiin tuliaisina norjalaista suolaista lakritsia eli siis ilmeisesti salmiakkia. Lapset eivät kuulemma ole vieläkään antaneet sitä anteeksi…

 

 

Timo Vihavainen la 25.01. 23:41

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Järjen aika jäi taa

ma 24.02. 21:49

Maljapuheiden taikaa

su 23.02. 20:48

Juutalaiset Venäjän kirjallisuudessa

to 20.02. 23:46

Rotututkimusta

ke 19.02. 21:37

Fariseuksille kyytiä

ti 18.02. 21:50

Maailman napojen siirtyminen

ma 17.02. 21:09

Suomalaisia perustyyppejä

ke 12.02. 20:42

Sodasta rauhaan

pe 07.02. 19:35

Inkeriläisten vaellus

su 02.02. 19:49

Inkeriläisten vaellus

pe 31.01. 17:10

blogit

Vieraskynä

Viranomaiset tukevat vanhemmilta salaa nuoren suunnitelmia sukupuolen vaihtamiseksi

ma 17.02.2020 21:34

Juha Ahvio

Kristillisyys ja arvokonservatismi totalitaarisen aggression kohteina EU:ssa

ma 17.02.2020 21:16

Professorin Ajatuksia

Onko Keskusta kestävän talouspolitiikan tukipilari?

ma 24.02.2020 21:48

Marko Hamilo

Kaksi kirjaa humanismin hulluudesta

su 22.12.2019 00:08

Jukka Hankamäki

Kärsimysmystiikan noviisit ja hyvyyden abbedissa

su 23.02.2020 20:54

Petteri Hiienkoski

Hallituskriisi on myös laillisuuskriisi

pe 13.12.2019 14:45

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

Demokratian herjaajat

ma 24.02.2020 14:20

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

HS: Nepalilaisten ravintoloiden annetaan pyöriä orjatyövoimalla

to 20.02.2020 00:53

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

ke 29.05.2019 09:00

Arto Luukkanen

Median itsesensuuri Marinin mokailusta

ma 24.02.2020 21:51

Mika Niikko

Liittyen Suomen Kuvalehden uutisointiin (20. ja 21.1.2020)

ke 22.01.2020 22:20

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

Mikä ihmeen Woke?

pe 21.02.2020 00:16

Heikki Porkka

Yleisradio pimitti olennaista tietoa Hanaun joukkomurhasta

pe 21.02.2020 11:05

Tapio Puolimatka

Sukupuoli muutoksessa

ke 19.02.2020 21:42

Olli Pusa

Valheita ilmastonmuutoksesta

ma 24.02.2020 00:49

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Silakat - vasemmistofasismin valeviitta ?

ma 13.01.2020 20:49

Reijo Tossavainen

Somaleille rahaa, suomalaisille ei!

ma 17.02.2020 21:25

Jessica Vahtera

Työhyvinvointia yhteiskunnan piikkiin

to 22.08.2019 16:17

Pauli Vahtera

Mansikanpoimintaa ja sokerijuurikkaan harvennusta

su 14.07.2019 21:43

Timo Vihavainen

Järjen aika jäi taa

ma 24.02.2020 21:49

Matti Viren

Uusi luokka

ke 12.02.2020 20:48