Blogi: Timo Vihavainen, la 04.01.2020 22:22

Maurin roolit

Mauri taikurina

 

Espanjassa loppiainen vastaa meidän jouluamme sikäli, että silloin tulevat Itämaan tietäjät ja tuovat lahjoja kilteille lapsille.

Nuo tietäjät ovat espanjaksi Reyes magos eli tietäjäkuninkaat. Mago eli maagihan tarkoittaa myös laajemmin salatieteisiin perehtynyttä ja myös taikuria, mistä selittyy se, että suomeksi kerrotaan joskus espanjalaisten juhlivat taikurikuninkaita.

No, taikuri tai tietäjä, erikoismiehiä he ovat molemmat. Hieman oudompaa on, että puhutaan aina kuninkaista, vaikka Matteuksen evankeliumi puhuu vain tietäjistä ja muut korkeintaan paimenista.

Mutta kuten tavallista on, tarumaista ainesta on pikku hiljaa kehittynyt pyhien ihmeiden ympärille. Jo kauan on tunnettu myös kuninkaiden nimet: Kaspar, Melkior ja Balthasar (espanjaksi Melchor, Gaspar y Baltasar).

Kuninkaat tulivat itäisiltä mailta eli kaiketi tietäjien ja tähdistäennustajien tyyssijana tunnetusta Kaldeasta, mutta edustivat aikansa kolmea rotua:  Melkior oli eurooppalainen, Kaspar aasialainen ja Balthasar afrikkalainen eli mauri (murjaani, morian).

Frankfurter Allgemeine Zeitungissa (FAZ) oli joulun alla tavanmukainen sensaatio, jossa ylöslämmitettiin vanhoja asioita. Siellä muuan uskontotieteilijä tulkitsi, että Jeesuksen ilmaantuminen Jumalan poikana oli suora haaste Rooman valtakunnalle, jota jo hallitsi muuan jumalan poika, keisari Augustus. Itse asiassa koko ajatus jumalallisesta isämeitästä ja hänen samaa jumaluutta olevasta juutalaisesta pojastaan oli valtiopetos.

No, ehkä olikin, vaikka Pontius Pilatus ei asiaa tunnustanut. Joka tapauksessa kyseinen herra korostaa myös sitä, että Jeesuksen palvojat olivat myös tekemisissä toisen, kilpailevan suurvallan ja Rooman ainoan haastajan välillä. Se oli Persia eli Parthia ja sieltä ne kuninkaatkin tai ainakin siis tietäjät tulivat kumartamaan.

Nykyisin maurit eli murjaanit on jostakin syystä nostettu tikun nokkaan ja heitä on alettu jotenkin irrationaalisesti palvoa.

Aikoinaanhan heitä tietyltä osin pidettiin pakanallisina barbaareina ja berberi- eli barbareskimerirosvot haittasivat vuosisatojen ajan sivistysmaiden kauppaa ja merenkulkua Mauretanian eli Marokon rannikolla.

Tältä ajalta muistamme mainion sea-shantyn Sailing down the coast of High-Barbaree (ks.

Look ahead, look-astern

Look the weather in the lee!

Blow high! Blow low! And so sailed we.

I see a wreck to windward,

And a lofty ship to lee!

A-sailing down along

The coast of High Barbary

 

"O, are you a pirate

Or a man o' war?" cried we.

Blow high! Blow low! And so sailed we.

"O no! I'm not a pirate

But a man-o-war," cried he.

A-sailing down along

The coast of High Barbary.

 

For broadside, for broadside

They fought all on the main;

Blow high! Blow low! And so sailed we.

Until at last the frigate

Shot the pirate's mast away.

A sailing down along

The coast of High Barbary

 

With cutlass and gun,

O we fought for hours three;

Blow high! Blow low! And so sailed we.

The ship it was their coffin

And their grave it was the sea

A-sailing down along

The coast of High Barbary

https://lyricstranslate.com

 

Tähän sea-shantyyn on olemassa lukuisia sanoitusversioita, kuten tavallista.

 

Tätä väkeä, noita barbareskeja voitiin myös lahjoa eli maksaa suojelurahaa ja sitähän mekin eli Ruotsi katsoi parhaaksi tehdä. Vastenmielisempi asia oli, että eräillä seuduin, etenkin Itä-Afrikan puolella oli voimassa orjuus. Murjaanit (maurit) ryöstelivät toisiaan orjiksi ja onnistuivat sitten hankkimaan asiakkaikseen myös länsimaiden moraalittominta ainesta.

Joka tapauksessa maurit eli murjaanit eivät olleet mitenkään sinänsä aliarvostettu ryhmä antiikin aikana eikä Euroopassa sen jälkeenkään, ennen kuin he itselleen in corpore halusivat eräiden edustajien välityksellä hankkia tämän maineen, mikä kaiketi tapahtui 1900-luvulla ja Amerikasta alkaen. Tämä on vain mutua, toki, mutta uskaltaisin ajatella, ettei perusteetonta.

Sitä ennen mauri kuului suorastaan kiintiömiehenä moniin merkittäviin näytelmiin, niin Shakespearella kuin muillakin suurilla kirjailijoilla.

Puškinilla oli mauriverta itselläänkin. Hän käytti isoisästään Hannibalista termiä arap (ei siis arab), mikä on tapana suomentaa murjaaniksi (mauri). Schillerin näytelmästä muistamme kuuluisan repliikin: Mauri on tehnyt tehtävänsä, mauri saa mennä (Der Mohr har seine Schuldigkeit getean, der Mohr kann gehen.)

Pyhimyksenä pyhä Mauri osoittautui kunnioituksen arvoiseksi ja Mauritiuksen (St. Maurice) saari kantaa yhä hänen nimeään.

Nyt sitten on joku älykääpiö keksinyt, että Tiernapoikien Murjaanien kuningas, joka mitä ilmeisimmin tarkoittaa Balthasaria, ei saisi esiintyä naama mustattuna.

No, tuo on jo sen laatuista idiotismia, että siinä jäävät syrjästä katsojalle jauhot suuhun. Mutta jauhottaminen lieneekin se argumentoinnin korkein muoto, johon kaikenlaiset silakat ja varikset kykenevät.

Mutta tulkoot nyt sitten omalla uskollaan autuaiksi.

 

 

Timo Vihavainen la 04.01. 22:22

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Järjen aika jäi taa

ma 24.02. 21:49

Maljapuheiden taikaa

su 23.02. 20:48

Juutalaiset Venäjän kirjallisuudessa

to 20.02. 23:46

Rotututkimusta

ke 19.02. 21:37

Fariseuksille kyytiä

ti 18.02. 21:50

Maailman napojen siirtyminen

ma 17.02. 21:09

Suomalaisia perustyyppejä

ke 12.02. 20:42

Sodasta rauhaan

pe 07.02. 19:35

Inkeriläisten vaellus

su 02.02. 19:49

Inkeriläisten vaellus

pe 31.01. 17:10

blogit

Vieraskynä

Viranomaiset tukevat vanhemmilta salaa nuoren suunnitelmia sukupuolen vaihtamiseksi

ma 17.02.2020 21:34

Juha Ahvio

Kristillisyys ja arvokonservatismi totalitaarisen aggression kohteina EU:ssa

ma 17.02.2020 21:16

Professorin Ajatuksia

Onko Keskusta kestävän talouspolitiikan tukipilari?

ma 24.02.2020 21:48

Marko Hamilo

Kaksi kirjaa humanismin hulluudesta

su 22.12.2019 00:08

Jukka Hankamäki

Kärsimysmystiikan noviisit ja hyvyyden abbedissa

su 23.02.2020 20:54

Petteri Hiienkoski

Hallituskriisi on myös laillisuuskriisi

pe 13.12.2019 14:45

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

Demokratian herjaajat

ma 24.02.2020 14:20

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

HS: Nepalilaisten ravintoloiden annetaan pyöriä orjatyövoimalla

to 20.02.2020 00:53

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

ke 29.05.2019 09:00

Arto Luukkanen

Median itsesensuuri Marinin mokailusta

ma 24.02.2020 21:51

Mika Niikko

Liittyen Suomen Kuvalehden uutisointiin (20. ja 21.1.2020)

ke 22.01.2020 22:20

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

Mikä ihmeen Woke?

pe 21.02.2020 00:16

Heikki Porkka

Yleisradio pimitti olennaista tietoa Hanaun joukkomurhasta

pe 21.02.2020 11:05

Tapio Puolimatka

Sukupuoli muutoksessa

ke 19.02.2020 21:42

Olli Pusa

Valheita ilmastonmuutoksesta

ma 24.02.2020 00:49

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Silakat - vasemmistofasismin valeviitta ?

ma 13.01.2020 20:49

Reijo Tossavainen

Somaleille rahaa, suomalaisille ei!

ma 17.02.2020 21:25

Jessica Vahtera

Työhyvinvointia yhteiskunnan piikkiin

to 22.08.2019 16:17

Pauli Vahtera

Mansikanpoimintaa ja sokerijuurikkaan harvennusta

su 14.07.2019 21:43

Timo Vihavainen

Järjen aika jäi taa

ma 24.02.2020 21:49

Matti Viren

Uusi luokka

ke 12.02.2020 20:48