Blogi: Timo Vihavainen, ke 05.06.2019 23:40

Kyydistä ja kyydityksistä

Ajetaanpa kyytillä

 

Pohjanmaan häjyt aikoinaan noin laulelivat rehvakkaasti, kun pääsivät junan kuljetettavaksi ja jopa maksutta. Valtiohan oli ottanut huostaansa nuo elämänhallintansa menettäneet surkimukset ja vöörasi sitten minkä minnekin, murhamiehet Siperiaan saakka

Tuli vain mieleeni, että kun suomalainen ajaa, on hänen käyttämässään sanassa muisto hevosesta, joka pakotetaan vetämään kärryjä ohjaksista nykimällä ja tarpeen tullen vielä ohjasperillä roimaisemalla. Paljonhan sitä ruoskaakin käytettiin.

Joka tapauksessa ajaja oli komentaja ja hallitsija, takaa ahdistava olento. Työn teki vetäjä, yleensä hevonen, mutta joskus myös härkä.

Kyyti taas tulee ruotsin sanasta skjuts, joka sangen ilmeisesti on samaa kantaa kuin ampuminen (vrt. ampuma-ase: skjutsvapen). Molemmissahan työnnetään, lykätään eteenpäin.

Sinänsä kiinnostava ajatus, että jo ennen muinoin maksavat matkustajat tavallaan ammuttiin kievarista toiseen.

Eurooppalaisissa kielissä näyttääkin ajaminen miellettävän aika lailla samaan tapaan: se on niin sanoakseni draivia, eli karkotusta, joka kohdistetaan vetäjään. Englanniksihan drive-sanaa käytetään myös silloin, kun kuvataan vaikkapa naulan upottamista puuhun.

Englanniksi ajaja onkin driver. Saksaksi hän taas on Führer eli johtaja, joka siis määrää suunnan, mitä pidetään tässä toimessa ensisijaisena eikä niinkään ruoskan heiluttamista. Hevosaikana kyseessä oli Fuhrmann, josta tulee myös viron voorimees.

Venäjän izvoztšik  (vossikka, issikka)tulee kuljettamista tarkoittavasta vozit-sanasta, jos olen oikein ymmärtänyt.

Venäläinen ei oikeastaan aja hevostaan, paitsi joissakin tapauksissa, joista tunnettu laulukin varoittaa: Jamštšik, ne goni lošadej –kyytimies, älä ahdistele hevosta. Gonit –verbihän tarkoittaa yleensäkin ahdistelua, jonokin saattamista ahtaalle, vaikkapa nyt esimerkkitapauksessa gonenije finnov –suomalaisten vaino.

Sana jam taas on vanha tataarilainen kyytiasemaa merkitsevä sana, eikä liity tiessä oleviin kuoppiin (jama).

Indoeurooppalaisissa kielissähän verbi ajaa on veho (vexi, vectus sum,vehere), joka meilläkin taitaa olla jonkin autoliikkeen nimenä.

Mielestäni se ei liity karkottamiseen ja ahdisteluun, sanoohan Catulluskin ajaneensa (vehere) aaltojen ja kansojen halki (Multas per gentes et multa per aequora vectus). Ainakaan merellä häntä eivät hevoset vetäneet.

No, veho-verbistä nyt ainakin tulee sana ajopeli vehiculum (engl. vehicle) tai siis kulkupeli. Sana peli, joka viittaa leikkiin (spel) on tosin tässä meillä aika omituinen ja lienee siirtomerkitys nerokkaalle laitteelle, jonka suunnittelussa on tarvittu leikinomaista viekkautta.

Itse sana leikkihän (lek) taas on ruotsissa sama kuin kuteminen ja viitannee alun perin kalojen vilkkaisiin häämenoihin.

Mutta voihan sitä siis matkustaa ajamattakin. Ruotsiksi matkustaminen –resa- tarkoittaa myös nousemista. Saksaksi fahren (ruots. fara) on kai vain vaeltamista, mutta viittaa myös ihmisen vointiin täällä synnin alhossa. Englannissahan tunnetaan jäähyväistervehdys: Fare ye well!

Muistuu mieleeni, että saksalaiset matruusit kertoivat matkustavansa laivoillaan päin Englantia (ja wir fahren gegen Engelland!) eli siis petollista Albionia vastaan.

Mutta yleensähän sitä matkustetaan jollakin kyydillä vain paikasta toiseen. Kätevänä välineenä toimii bussi (lat. omnibus: kaikille) tai juna (saks. Zug, verbistä ziehen –vetää), viroksi rong (mitä tarkoittaen?), entäs mistä tulee suomen sana juna?

Entä mikä on sanan train etymologia? Onko junailemisella ja treenaamisella jotakin yhteistä? Venäjän pojezd on ymmärrettävä: se on matkustamisesta (jehat). Pojezd muuten seuraa paikasta toiseen: sledujet, eikä siis aja. Ehkäpä veturinkuljettaja kuitenkin ajaa.

Kummallista kuitenkin on, että venäläinen matruusi laivallaan kävelee (idjot) paikasta toiseen eikä esimerkiksi ui (plavajet). Tavallaan asia on ymmärrettävä, kun sitä ajattelee.

No, autonkin voi ottaa, jos näinä ilmastohysterian päivinä kantti kestää. Kyseessähän on kreikan (auto) ja latinan (mobilis) sanojen liitto, juoka merkitsee itsestään eli ilman hevosta liikkuvaa. Saksassa tämä asia  eli auton hevosettomuus ilmaistiin ja ilmaistaan myös mielestäni hieman typerällä sanalla Kraftwagen –voimavaunu. Se on yhä käytössä ainakin sanayhdistelmissä (LKW ym.).

Mutta espanjassapa onkin sana coche, jonka merkitystä en tiedä. Ranskan voiture taas mahtanee tulla sanasta voyager, eikä sanasta voir, joka tarkoittaa näkemistä.

Mutta mistä tulee anglosaksien kaara (car)? Tietenkin kärreistä, latinan carrum ja samaa kantaahan on myös italian samaa merkitsevä sana carretta ja espanjan tietä merkitsevä sana carretera.

Vaan mistäpä tulee sana tie? Se taitaa kuulua ikivanhaan suomalaiseen aarteistoomme. Sillä lienee jokin yhteys myös tietämiseen, onhan sekin tien löytämistä, hieman kuten ymmärtäminen eli jonkin asian saattaminen joka puolelta hallituksi.

 

 

Timo Vihavainen ke 05.06. 23:40

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Konnien parista

ma 21.10. 23:44

Alas lehmät?

pe 18.10. 00:26

Venäläinen historian oppikirja

ti 15.10. 23:04

Dosenttitason kirjallisuutta

ma 14.10. 22:42

Oikeus tyhmyyteen

su 13.10. 11:30

Suomalainen kasakkaupseeri

pe 11.10. 22:34

Diletant

to 10.10. 23:42

Rankkoja puheita

ke 09.10. 00:24

Vailla omininaisuuksia

ma 07.10. 23:27

Muuan aikamme dilemma

su 06.10. 21:24

blogit

Vieraskynä

Mitä vikaa koulushoppailussa?

pe 18.10.2019 00:31

Juha Ahvio

Ristiretkihistoriallisia mietteitä Portugalin Coimbrassa ja Lissabonissa

ma 21.10.2019 23:47

Professorin Ajatuksia

Onko tämä sattumaa vai Yle-tutkimuksen aihe?

ma 21.10.2019 23:43

Marko Hamilo

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

pe 05.07.2019 00:00

Jukka Hankamäki

Lähi-idästä uhkaava pakolaisaalto torjuttava päättäväisesti

pe 11.10.2019 22:36

Petteri Hiienkoski

Sananvapaus on jakamaton

ti 17.09.2019 01:15

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

Haluan provosoida ihmisiä tutkimaan asioita itse

la 12.10.2019 11:17

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Espoon nuorisotiloissa jatkuvia etnisiä konflikteja

la 05.10.2019 23:55

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

ke 29.05.2019 09:00

Arto Luukkanen

Saksan mallia koohotetaan Suomeen! Ajojahdit alkavat?

su 06.10.2019 21:34

Mika Niikko

Väärinajattelijoiden oikeudet

ma 08.07.2019 21:55

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

YK:n ilmastopaneeli IPCC tukeutuu pseudotieteeseen

la 07.09.2019 07:11

Heikki Porkka

"Oululainen mies" raiskasi - kertoo Yleisradio ja johtaa kansalaisia harhaan

to 17.10.2019 13:09

Tapio Puolimatka

Voiko mies synnyttää?

ma 07.10.2019 23:31

Olli Pusa

Käräjäoikeuden virkavirhe?

pe 11.10.2019 20:00

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Mikä on muuttunut 30-vuodessa.

pe 11.10.2019 00:57

Reijo Tossavainen

Vihreät nuoret haukkuvat väärää puuta

pe 23.08.2019 09:24

Jessica Vahtera

Työhyvinvointia yhteiskunnan piikkiin

to 22.08.2019 16:17

Pauli Vahtera

Mansikanpoimintaa ja sokerijuurikkaan harvennusta

su 14.07.2019 21:43

Timo Vihavainen

Konnien parista

ma 21.10.2019 23:44

Matti Viren

Onneksi meillä on hyvinvointivaltio

su 06.10.2019 21:39