Blogi: Timo Vihavainen, ti 02.04.2019 22:54

Paratiisin portit

Paratiisin portit

 

Firenzen Kastekappelissa ovat Lorenzo Ghibertin kuuluisat ovet, joita Michelangelo vertasi paratiisin portteihin, Porta del Paradiso.

Vastaavia ovia on sittemmin tehty muuallekin. Komeimmat näkemäni ovat Pietarin Iisakinkirkossa ja taiteellisen arvonsa lisäksi niillä on paljon kerrottavaa myös Venäjän historiasta.

Sivumennen sanoen, Novgorodin Sofian kirkon ovet, joita on pidetty Sigtunasta ryöstettyinä, lienevät oikeasti Magdburgilaista tekoa ja suunnilleen Suomeen tehdyn ns. ensimmäisen ristiretken ajalta.

Kaikki nuo portit kuvastavat vähintäänkin teeskenneltyä hurskautta ja kuvaavat raamatunhistorian tapahtumia hartaassa ja idealisoivassa hengessä.

Nizzan (Nice) Èglise-Saint-Pierre d’Arène -kirkossa on myös vastaavat veistoksin koristetut ovet.

Kontrasti nizzalaisen kuvakielen ja sen vanhojen edeltäjien välillä on melkoinen.

Myös Nizzan tapauksessa kuvitetaan raamatullista tapahtumaa. Tarkemmin sanoen Eeva on siinä ottanut käteensä omenan ja ilmeisesti valmistautuu syntiinlankeemukseen.

Aatami taas raapii päätään ja näyttää olevan aivan ymmällä.

Sekä Eeva että Aatami ovat apinoita tai ainakin niitä hyvin suuresti muistuttavia kädellisiä. Kuvissa esiintyvät myös pässi ja härkä, jotka edustavat normaalia, nykyistä lajia ja rotua, sikäli kuin nyt rotuja on olemassa, mutta se lienee tässä sivuseikka.

Kehon kieli on tässä sitäkin kiinnostavampaa. Aatami-apina raapii takaraivoaan, mikä ilmeisesti on osoitus heräävästä kriittisestä ajattelusta  -hän haluaa ymmärtää, mutta ei voi.

Varsinaisilla apinoilla ja esimerkiksi hänen seuranaan olevalla pässillä, ei ole kysymyksiä, joita voitaisiin nimittää älyllisiksi.

Luulen, että pässi ja alkuihminen olivat suunnilleen samalla henkisellä tasolla, mitä älykkyyteen tulee. Suuri ero on kuitenkin siinä, ettei pässillä ole eikä liene ollutkaan kysymyksiä.

Se on lajissaan täydellinen, eikä koskaan pyrikään hyviä ruohikoita, hyviä lampaansatuloita ja hyvä puskuja pidemmälle. Ja näissä sen mestaruus on kadehdittavaa. Mitäpä muuta tarvitaan? Tarvitsisiko ihminenkään? Tästä asiasta taitaakin nykyään jo olla erimielisyyttä.

Tuo kuvattu alkuihminen sen sijaan on tyhmä, mutta ollakseen tyhmä, sillä täytyy jo olla jonkinlaista esiasteen älyä, älyllistä toimintaa ja kunnianhimoa. Aatami on ilmeisesti maailman ensimmäinen intellektuelli.

Eevan henkisistä kyvyistä on kuvan perusteella vaikea mennä sanomaan. Kädessään hän joka tapauksessa pitää omenaa eikä pane sitä suoraan suuhunsa. Ilmeisesti asia siis jotenkin mietityttää. Eevakaan ei toisin sanoen ole täydellinen, ei pelkkä vaisto-olento.

Kuten tunnettua, Jahve sittemmin karkotti paratiisista sekä intellektuellipariskunnan että käärmeen, joista viimemainittu kirottiin. Itse asiassa myös ihmiset kirottiin ja saatettiin vaivan alaisiksi ja kuolevaisiksi.

Kiinnostava yksityiskohta luomiskertomuksessa on, ettei ihmisten paratiisista lähtiessään tarvinnut turvautua niihin viikunanlehdistä tehtyihin vyöverhoihin, joita he olivat itse punoneet. Sen sijaan itse Jumala teki heille lähtiäisiksi nahkaiset puvut ja puki ne heidän yllensä, mikä minusta kannattaa kyllä kauniina eleenä erityisesti huomioida.

Kun olin jo ehtinyt unohtaa, mitä luomiskertomuksessa oikeasti sanotaan, herätti huomiotani myös seuraava: ”Ja Herra Jumala sanoi: Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin, että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti”.

Niinpä ihminen ajettiin pois paratiisista viljelemän maata, josta hänet oli otettu. ”Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Edenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä”.

Tässähän on pakko kysyä, kenelle Jumala oikeastaan puhui ja ketä hän tarkoitti meillä, siis meikäläisillä? Olivatko kyseessä kerubit ja serafit? Kuolemattomien kesken tämä repliikki joka tapauksessa vaihdettiin.

Mikäli pidämme kiinni yksijumalaisuudesta, voimme tuskin hyväksyä ajatusta, että Jahven ohella olisi paikalla ollut myös esimerkiksi Allah, jota jotkut pitävät vain Jahven toisena nimenä. Otan vapauden olla asiasta eri mieltä, mutta en ryhdy tässä sitä setvimään.

Tarkoitukseni ei tässä suinkaan ole rienata. Pyhistä kirjoista saa loputtomasti kaikenlaista huvittavaa, jos sellaista etsii, mutta se on vähän väärä paikka sille toiminnalle. On niissä nimittäin myös sitä kaikkein arvokkainta, mitä ihmiset eri aikoina ovat saaneet aikaan, siis kulttuuria, pyhyyden etsintää.

Niinpä nizzalaiset paratiisin portit panevatkin ajattelemaan kaikenlaista uutta. Voitaisiinko koko kirkko ajanmukaistaa muuttamalla pyhiä kirjoja vallitsevien tieteellisten käsitysten mukaisiksi? Siinä myös koko kirkkotaide uudistuisi.

Juridisella alalla kaikki on kristillisellä puolella jo uudistettu perin pohjin, uuden testamentin hieman epämääräiseen lupaukseen vedoten ja sama koskee esim. ruokatabuja.

Mutta voiko uskontoa edes olla ilman tabuja? Mikä uskonto se sellainen on? Ehkäpä voisimme sillä taholla ottaa käyttöön vaikkapa vegaanien tai viherpipertäjien uskon? Jälkimmäisillä on asialleen jopa jonkinlaisia rationaalisia perusteita.

Sivumennen sanoen, ajatus ikuisesta elämästä taitaa tätä nykyä olla aika aktuelli. Mitä hyvää siitä mahtaa seurata, on hämärän peitossa. Voihan se olla, että leimuava miekka tulee ns. vetävän käteen jossakin vaiheessa.

Oli miten oli, nämä paratiisin portit tekivät ainakin minuun vaikutuksen. Tässä on nyt portit avattu ainakin kirkkotaiteen uudistamiseen. Ehkäpä näemme pian meidänkin kirkoissamme vaikkapa hedelmöityvää munasolua esittäviä veistoksia tai vastaavia.

Ilmainen ideani olisi DNA:n tuominen ristiinnaulitun kuvien tilalle. Tiedän, että joku puhelunvälittäjäfirma yrittäisi tällaisessa tapauksessa saada siitä mainoksen itselleen, vaikkapa lisäämällä jalustaan pienen vaaleanpunaisen taulun, jossa lukisi: teoksen kustantanut DNA.

Mutta miksei? Rahoitettiinhan sitä ennenkin.

 

Timo Vihavainen ti 02.04. 22:54

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Silmäin pyyntö

ma 22.07. 21:42

Suomi Venäjän mediassa

la 20.07. 20:26

Vastustaja

pe 19.07. 22:43

Viha

to 18.07. 23:07

Kultakausi

ke 17.07. 23:07

Sotilaan muona

ti 16.07. 23:08

Onko kulttuuri kielessä?

ma 15.07. 23:11

Gourmandise

su 14.07. 21:40

Papit ja pellet

la 13.07. 23:49

Aikansa sankaritar

pe 12.07. 23:42

blogit

Vieraskynä

Kansallismielisten liittouma ry/188 -kukkavirta - terrori-iskun uhrien muistokulkue Turussa

ma 08.07.2019 22:05

Juha Ahvio

Pride-sateenkaarilippu julistaa vallankumousta ja kapinaa

la 29.06.2019 00:01

Professorin Ajatuksia

HS: Ruotsin väkivaltarikollisuudella ei maahanmuuttajakytkentää

ma 22.07.2019 21:42

Marko Hamilo

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

pe 05.07.2019 00:00

Jukka Hankamäki

"Turvallinen" ja "totuudenmukainen" EU-Suomi

to 18.07.2019 23:25

Petteri Hiienkoski

Käsitys ihmisoikeuksista hämärtynyt

la 29.06.2019 22:22

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

EU:n huippuvirat

ke 03.07.2019 14:39

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Filippiinit on lapsipornon ykköstuottaja - Suomen toimittava!

su 21.07.2019 04:29

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

ke 29.05.2019 09:00

Arto Luukkanen

Pitäisikö puoluejohtajien tenteissä olla sarjat?

ti 16.07.2019 23:09

Mika Niikko

Väärinajattelijoiden oikeudet

ma 08.07.2019 21:55

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

Maailma valitsee lopulta edistyksen vihreän dystopian sijaan

to 04.07.2019 15:38

Heikki Porkka

Ohjaaja Aku Louhimies vastaan päätoimittaja Jouko Jokinen (yle)

pe 05.07.2019 13:39

Tapio Puolimatka

Nuorison parissa leviävä vaarallinen muoti-ilmiö

ti 09.07.2019 22:18

Olli Pusa

Ilaskivi vastaan Rinne

ke 03.07.2019 11:12

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Ev.-lut kirkosta vasemmiston kivakerho

ti 18.06.2019 13:42

Reijo Tossavainen

Punavihreys on politiikan muotiväri, josta myös persut hyötyvät

su 14.07.2019 08:50

Jessica Vahtera

Sananvapauden puolesta on taisteltava

ma 24.06.2019 10:45

Pauli Vahtera

Mansikanpoimintaa ja sokerijuurikkaan harvennusta

su 14.07.2019 21:43

Timo Vihavainen

Silmäin pyyntö

ma 22.07.2019 21:42

Matti Viren

Mitä on köyhyystutkimus, osa 2

to 27.06.2019 22:39