Blogi: Vieraskynä , la 14.04.2018 14:49

Ooppera too

Me too -ajojahti kulttuurin kentillä jatkuu kiivaana. Miespuoliset ohjaajat, taidelaitosten johtajat ja rahoittajat jauhetaan yksi toisensa jälkeen palasiksi julkisessa myllytyksessä. Joihinkin tuomioihin lienee ollut syytäkin, mutta määrittämtön osa niistä on langetetaan siksi, että me too kuuluu ajan henkeen. Valtamedian tuella kivittäjät voivat pitää itseään sivistyneinä ja trendikkäinä.

Tuoreimpiin jalkapuuhun joutuneisiin kuuluu Kansallisbaletin johtaja Kenneth Greve.

En tätä kirjoittaessani tiedä, onko Greve ollut kelvoton esimies. Ilman perusteellista tutkimusta sitä tosin ei tiedä kukaan muukaan oopperan ulkopuolinen. Eivät siis myöskään ne toimittajat ja sometuomarit, jotka ”miehisen taiteilijuuden myyttiä” murtaessaan etsivät tähtäimeensä sopivia kohteita.

Mutta sen tiedän, että baletin, teatterin tai huippu-urheilun maailma eroaa monessa suhteessa muista työyhteisöistä. Ja se pieni ero tuntuu me too –intoilijoilta unohtuneen täysin. ”Saako esimies huomautella painosta ja ulkonäöstä”, kysyttiin Ylen jutussa vielä viime viikolla.

Ei tietenkään saa, vastaa työelämän asiantuntijoiden kuoro. Ei niin, vastaisin minäkin oman
arkikokemukseni nojalla. Me opettajat, remonttireiskat, koodaajat ja toimittajat kun saamme vanhentua, lihoa tai leipiintyä, eikä se sanottavasti vaikuta työn lopputulokseen. Ammattiurheilussa tai tiukasti määriteltyyn liikekieleen perustuvassa tanssissa tämä sääntö ei päde.

Baletti on tekniikkalaji, ja käsittääkseni raaka sellainen. Jokainen, joka haluaa alalle tosissaan, tietää jo etukäteen, mitä se vaatii. Tai ainakin heidän pitäisi tietää. Siksi kai oopperan koulutukseen on ainakin joskus ollut kova karsinta, jossa kokelas syynätään kasvukäyrää ja jalkojen aukikiertoa myöten. Jokainen lisäkilo ja –vuosi on pois hypyn korkeudesta tai liikkeen sulavuudesta, joten ulkonäkö tai ikä ei voi olla sivuseikka menestyksen tai edes pärjäämisen kannalta. Kai näitä biologisia tosiasioita silloin pitää pystyä käsittelemään myös alaisen ja esimiehen välillä suorasukaisemmin kuin muilla työpaikoilla pidettäisiin soveliaana.

En väitä, että taide- tai urheilijayhteisön tulisi saada elää pelkästään omien sisäisten lakiensa mukaan. Mutta väitän, että yhtenä syynä Greven julkiseen tuomioon lymyää sama motiivi, joka jo ohjaa suomalaista koulutuspolitiikkaa ja koko yhteiskuntaa: kaiken pitäisi olla kivaa, yhteisöllistä ja avointa, koko ajan ja kaikille. Kynnykset ja vaatimukset pois, taiteen tai minkä tahansa asian tekemisessä ratkaiskoon silkka osallistumisen ilo, ei varsinainen osaaminen saati mikään mitattava kyky. Ja jos yksilön omat rajat tulevat vastaan, vika on esimiehessä, yhteiskunnassa tai jos ei muuta, niin ainakin patriarkaalisissa rakenteissa.

Tällaisessa ilmapiirissä vaietaan häveliäästi muun muassa siitä, että iso osa kulttuuria kuluttavasta yleisöstäkin nauttii enemmän teknisesti ja visuaalisesti hiotusta esityksestä, josta välittyy ei vain taide, vaan taito. Balettikuoro näyttää paremmalta, kun sen jäsenet ovat saman pituisia ja kokoisia, ja jalka nousee millilleen samaan aikaan ja juuri yhtä korkealle. Solistilla vielä paljon korkeammalle, kiitos.

Taiteen tekemisen teknisten vaatimusten korostaminen ei tietenkään ole erityisen trendikästä. Sellaista pidetään poissulkevana raja-aitojen pystyttämisenä. Siksi kai patriarkaatin rakenteiden romuttajat suhtautuvat niin suurella lämmöllä uusiin voimaannuttaviin taide- ja liikuntalajeihin: twerkkaajaksi tai etnotanssin ohjaajaksi voi ryhtyä kuka tahansa, eikä kropan muodon tai muodottomuuden kanssa tunnu olevan niin nokon nuukaa.

Ja mikäpä siinä, kukin tavallaan. Minä pidän Joutsenlammesta, joku muu takapuolen heiluttamisesta, kyllä tilaa luulisi löytyvän kummallekin lajille. Hiukan kuitenkin pelkään sekä baletin, Greven että monen muunkin miespuolisen taiteentekijän puolesta: me too –kohkauksesta voi päätellä, että pian länsimainen taidemusiikki julistetaan kokonaan esityskieltoon. Sibeliuksen, Mozartin tai Beethovenin taustoista, sanomisista tai tekemisistä kun voidaan aina kaivaa jotain tasa-arvoa loukkaavaa tai muutoin epäilyttävää.

Ennen pitkää joku feministijärjestö luultavasti vaatii, että klassisen baletin koreografiat pitää kirjoittaa uusiksi, ne kun uusintavat sukupuolirooleja. Miestanssija nostaa ja tukee ballerinaa, useimmiten vieläpä naiskollegan vyötäröön, lantioon tai reiteen tarttuen. Eikä tämä kähmintä edes riitä: baletin liikekieli paljastaa armotta, että mies hyppää korkeammalle kuin nainen.

Eihän sellainen käy. Mustalle listalle ooppera too!

 

Mai Allo
Valt.lis, LuK
Tietokirjailija, tuntiopettaja

 

Vieraskynä la 14.04. 14:49

(Kaikki OM:n osoitteet vaihdettiin turvallisiksi https- osoitteiksi 28.10.2018. Muutos nollasi osan vanhoista FB peukutus- ja jakolaskureista)

Vieraskynä

Oikean Median vieraskynä -blogiin poimitaan mielenkiintoisia kirjoituksia henkilöiltä, jotka kirjoittavat harvemmin tai eivät voi omalla nimellään kirjoittaa valitsemistaan aiheista.

tuoreimmat

Vihapuhe on ihmisoikeus

ke 09.01. 17:44

Viktimokratia on nykypolitiikan valtavirtaa

to 20.12. 23:49

Kirja-arvio: Väärän lipun operaatio

ke 19.12. 22:16

Kirja-arvio: Pilvikädet, M.A. Meretvuo

to 13.12. 23:30

Kirja-arvio: Kiinalainen juttu

su 18.11. 00:00

GCM-Sopimus uhkaa Euroopan turvallisuutta

to 15.11. 23:36

Naistennis ja feminismi

su 11.11. 01:16

Saako Sexpon pedofiliaohjelmaa kritisoida?

su 28.10. 21:39

Seksuaalikasvatus ja lasten seksuaalinen hyväksikäyttö

ke 24.10. 23:27

Julkisen palvelun median arvopohja: Tanska

la 13.10. 23:10

blogit

Vieraskynä

Vihapuhe on ihmisoikeus

ke 09.01.2019 17:44

Juha Ahvio

Oulun seksuaalirikokset ja avointen rajojen maahanmuutto

su 20.01.2019 10:52

Professorin Ajatuksia

Elintasopakolaisten merimatka päätyi Libyaan

ke 23.01.2019 22:21

Jukka Hankamäki

Onko suomalaisilla ja eurooppalaisilla enää mitään väliä?

ma 21.01.2019 21:46

Petteri Hiienkoski

Pääministerin falskit selitykset

ma 14.01.2019 00:14

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

Digitaaliset oikeudet ja sananvapaus

ma 21.01.2019 21:50

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Orpo uhrasi lastemme turvallisuuden tietoisesti

to 17.01.2019 20:00

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Mitä termi "vihervasemmisto" tarkoittaa?

pe 24.08.2018 09:42

Arto Luukkanen

Kurittaja-Orpo ja kaverikapitalistien jatkokausi

ma 21.01.2019 21:51

Mika Niikko

Itsekkyyden naamiaiset

ma 02.07.2018 00:54

Musta Orkidea

Viimeisen muurin takana on totuus

ke 14.02.2018 10:55

Mikko Paunio

Elina Grundström on maineriski JSN:lle

to 20.12.2018 16:13

Heikki Porkka

Vaarallinen hymy

ke 23.01.2019 19:09

Olli Pusa

Uutta turvapaikanhakija-aaltoa valmistellaan

to 17.01.2019 22:31

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Kuinka paljon puolue vastaa kannattajakuntaansa ?

la 22.12.2018 19:13

Reijo Tossavainen

Orpo ja Rinne pettävät agendajournalistien tuella

ma 21.01.2019 11:12

Jessica Vahtera

Työpaikkoja ei synny tilastotempuilla

pe 27.04.2018 12:59

Pauli Vahtera

Kokonaisuuden hahmottaminen

ti 17.10.2017 12:43

Timo Vihavainen

Miten asiat on nähtävä?

ke 23.01.2019 22:22

Matti Viren

Taas se Impivaara

ma 06.08.2018 22:40