Blogi: Vieraskynä , pe 09.02.2018 15:52

Älymystön sentimentaalinen autoritaarisuus

Miksi koulutettu älymystö on noussut vastustamaan länsimaista sivilisaatiota? Miten juuri intellektuellit ovat olleet helposti vedettävissä monikulttuuriseen hurmokseen? Intellektuelli ylläpitää mieluummin itsepetoksellisia toiveita kuin katsoo ympärillään vellovaa kaaosta.

Tavallinen kansa ymmärtää yhteisen kansakunnan ja yhtenäiskulttuurin arvon, sille demografinen muutosprosessi tulee eletyksi kokemusten ja havaintojen kautta, ei teorioista ja ideologioista kuten eliitillä, joka esittelee ihanteitaan edistääkseen omaa asemaansa ja paistatellakseen hyveen esikuvana. Intellektuellit eivät näe kansaa selviytymistaistelua käyvänä, työnteolla laskujaan maksavana kunnon kansalaisten joukkona, vaan kokevat sen vihollisekseen.

Mieli tulkitsee todellisuutta etsien tukea toiveiden mukaiseen elämään pääsemiseksi. Myös monet tunnolliset ja hyvää tarkoittavat ovat taipuvaisia heittäytymään ensisijaisesti tunteidensa vietäviksi. Yliopistot tuottavat näitä idealisteja, jotka janoavat oikeudenmukaisuutta ja joiden myötätunto vähemmistöjä kohtaan saa vastakaikua opetettavien yhteiskuntatieteitten ihanteista ja myyteistä: valkoisten etuoikeudet, patriarkaatti, piilosyrjintä, mikroaggressiot, media.

Demokratia merkitsee vapautta myös pahoittaa toisen mieli, koska ilman tällaista vapautta ei voi etsiä ratkaisua ongelmiin. Nykyään opiskelijat opetetaan huomioimaan todellisuutta vinoutuneesti ensisijaisesti vasemmiston progressiivisen unelman agendan käsittein. Monet tarkoittavat hyvää puolustaessaan sosiaalista oikeudenmukaisuutta, sorrettujen oikeuksia, mutta valmiina omaksutuista ratkaisuista, yhdenmukaisesta ajattelusta ei ole vastaamaan yhteiskunnan monimutkaisiin haasteisiin. Teeskentelevä hyveellinen suuttumus vaientaa toisinajattelijoita, kun sosiaalisen oikeudenmukaisuuden soturit nostavat tuon tuostakin äänensä jatkuvasti esiin tulevista syrjintätapauksista.

Omista etuoikeuksistaan ja hyvinvoinnistaan monikultturisti-intellektuelli ei ole valmis luopumaan. Taka-ajo vääryyksiä etsien ei sekään ole kovin tuloksellista tai vilpitöntä, koska siinä vältellään ristiriitaisia kysymyksiä; puhutaan identiteetistä yhdistävänä tekijänä, vaikka se ennemminkin jakaa ihmisiä; islamin naisten silpomista, pakkoavioliittoja ja seksiorjuutta ei uskalleta haastaa, koska se toisi keskusteluun arvoarvostelmia; haluttomuus tunnustaa relativistisen arvokäsityksensä todellinen sisältö, sillä jos kaikki arvot ovat samantasoisia, ei arvoja ole lainkaan. Sentimentaalisen autoritaarisen mielen tuhoavaa vaikutusta on vaikea ylikorostaa.

Sillä sen voimalla läntisen sivilisaation tuhoa valmistellaan. Läntinen sivilisaatio on perinteiltään kristillinen. Poliittisen teologian piirissä tutkitaan uskonnollisten järjestelmien vaikutusta poliittiseen yhteiskunnalliseen käsitykseen. Kysymys ei ole uskontoon perustuvasta politiikasta vaan täysin sekulaarista tutkimussuunnasta, mikä tunnistaa teologisten kysymysten syvän merkittävyyden sivilisaation perustuksissa.

Välittömästi kun kolonialismi pääsi alkuun ja Amerikan intiaanit alkoivat menettää alkuperäistä elämäntapaansa, Euroopan intellektuellit asettuivat sivistyksestä syrjään jääneiden vähemmistöjen puolelle. Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) ylisti kolonisaation kohteeksi joutuneita kunnioitettavina luonnon ihmisinä. Syntyi käsite ”jalo villi”, sivilisaatio ei ollut turmellut häntä, häneen liitettiin adjektiivit: vaatimaton, rehellinen, hyväntahtoinen, moraalinen, rauhantahtoinen, antelias ja ystävällinen. Voltaire totesikin kuivasti Rousseauta tarkoittaen ”Koskaan ei ole käytetty niin paljon älyä tekemään meistä niin typeriä”.

Valistuksen tärkeimpiä kehityskulkuja on Rousseausta lähtien Saksan kirjallisen romantiikan kautta jatkunut hyökkäys länsimaista sivistystä kohtaan. Rousseauta on pidetty henkisenä kummisetänä postmodernistiselle liikkeelle, jonka näkyvin edustaja on Michel Foucault. Länsimainen kulttuuri on saanut maineen sortavana, korruptoituneena ja hallitsevaan hierarkiaan perustuvana. Sivilisaation tuhon kautta yksilölle saataisiin enemmän tasa-arvoa ja vapautta.

Saksalainen romantiikka lisäsi Rousseaun ajatuksiin käsityksen, että alistavan, turmeltuneen ja dominoimaan pyrkivän kehityksen nihilistinen luonne saattaa lopulta kaataa koko sivilisaation, koska se elää vain materialistisista voitoista ja ruumiillisista nautinnoista ellei sitten ole sotaan lähdössä. Saksalaiset halusivat säilyttää puhtaan, vapaan, hedelmällisen kulttuurin, toisin kuin Rousseau, joka näki sivilisaation pahana.

Postmodernistit yhdistävät Rousseaun ja romantiikan, ja ymmärtävät myös selkeästi, että läntinen sivilisaatio on yhdistynyt menneisyyden kristittyyn perinteeseen. Sortavan sivilisaation tuhossa on oltava mukana myös kristillinen perintö. Alkuperäisestä ei saa jäädä jäljelle synnin sovitustakaan. On jo olemassa todellinen liittoutuminen radikaalin vasemmiston ja islamistien välillä, molemmat taistelevat yhdessä läntistä kulttuuria vastaan. Tässä liittoutumassa feministit, naisten ja LGBTQ- oikeuksien puolesta julkilausumiaan esittävät ovat vain statisteja odottaen kuitenkin saavansa osansa tulevaisuuden utopiasta.

Uudet opinkappaleet oikeudenmukaisuudesta, identiteettiryhmien oikeuksista, monikulttuurisuudesta, kansalaisten lähtökohtien tasoittamisesta tasa-arvon nimissä, ovat jo turmelleet kieltä siinä määrin, että on asioita, joita ei enää voi sanoin käsitellä. Näiden dogmien arvo lepää niiden tunnevaikutuksessa. Moninaisuuden nimeen vannotaan, silti alkuperäisyyttä muokataan yhdenmukaiseksi. Kärsimykselle omistautumisesta on tullut pelkkää teknistä kyvykkyyttä. Harhakuvitelmista on tullut intellektuelliluokan keskeinen olemus, he elävät monikulttuurisessa valemaailmassa, valitettavasti journalisteina, opettajina, tuomareina, poliitikkoina heillä on valtaa ja vaikutusvaltaa. Yhdysvaltain ns. sanctuary city -ketju laittomille maahanmuuttajille on tästä esimerkki, lakimiesten suojaama järjestelmä.

Elämme keskellä jatkuvaa hyökkäystä sivilisaatiota kohtaan. Se tulee monelta taholta, tämän kamppailun perusteista tietämättömien ”sallivan nihilismin” liberaalilta puolelta ja individualismin suunnasta; muslimien ja vasemmistoradikaalien taholta, jotka kyllä tietävät, mitä ovat tekemässä. Kristittyjen tukea Donald Trumpille on arvosteltu myös kirkon piiristä, mutta emme elä täydellisessä maailmassa, meitä vedetään joka suuntaan, ja vaikka presidentti Trump ei aina tiedä, miten kaikkia asioita hoidetaan, on tärkeämpää, että hän tiedostaen tai tiedostamattaan toimii kilpenä niitä vastaan, jotka pyrkivät repimään rikki läntisen sivilisaation ja sen kristillisen perinnön.

 

Lähteitä:

Krause, P. 2018. Civilization and its enemies. Crisis-magazine 18.1.

DeGroot, C. 2017. Ordinary people against the multiculturalist intellectuals. The Imaginative conservative 17.12.

 

Kirjoittaja on Hilkka Axelsen, eläkkeellä oleva kirjastonhoitaja, FM yleinen historia.

Vieraskynä pe 09.02. 15:52

Vieraskynä

Oikean Median vieraskynä -blogiin poimitaan mielenkiintoisia kirjoituksia henkilöiltä, jotka kirjoittavat harvemmin tai eivät voi omalla nimellään kirjoittaa valitsemistaan aiheista.

tuoreimmat

Suomalaisten etua ajetaan kahdessa rintamassa

su 14.04. 16:01

Islamin kulttuurivaikutus väitetyn maltillisuuden näkökulmasta

ti 09.04. 23:47

Ps-nuorten naiset: Nykyfeminismi tai sukupuolikiintiöt eivät edusta tasa-arvoa

ti 19.03. 20:01

Amerikasta mallia vihapuhekampanjaan

la 16.03. 12:34

Populismi haastaa kartellidemokratian

la 09.03. 16:36

Puolimatka: Altistaako nykyinen seksuaalikasvatus nuoria hyväksikäytölle?

pe 22.02. 21:57

Miten Amerikan eliitti jakoi kansan kahtia

la 02.02. 00:40

Vihapuhe on ihmisoikeus

ke 09.01. 17:44

Viktimokratia on nykypolitiikan valtavirtaa

to 20.12. 23:49

Kirja-arvio: Väärän lipun operaatio

ke 19.12. 22:16

blogit

Vieraskynä

Suomalaisten etua ajetaan kahdessa rintamassa

su 14.04.2019 16:01

Juha Ahvio

Vaikuta vaaleissa kristillissosiaalisen ja kansallismielisen arvokonservatismin puolesta!

la 13.04.2019 23:49

Professorin Ajatuksia

Miksei rahaa löydy katastrofiapuun?

to 18.04.2019 23:57

Marko Hamilo

Kuinka muutosta äänestetään - miksi oikeistolaisen kannattaa äänestää perussuomalaisia

su 14.04.2019 09:35

Jukka Hankamäki

Vahvoja suosituksia

ke 17.04.2019 21:44

Petteri Hiienkoski

Ilmastopopulismin petolliset kulissit eli ilmastonmuutoksen "kyllä" ja "ei"

pe 12.04.2019 13:01

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

Riittää, että kansa on sitä mieltä

ti 05.03.2019 14:48

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Vaaliteltalla: Irakilainen persu ja muita tositarinoita

ma 08.04.2019 00:16

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Mitä termi "vihervasemmisto" tarkoittaa?

pe 24.08.2018 09:42

Arto Luukkanen

Kähmäpolitiikka ja kansan tahto

ke 17.04.2019 21:42

Mika Niikko

Somekampanja käänsi tuhansien turvapaikkavaeltajien suunnan

su 07.04.2019 23:11

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

YLE: "Kunhan vain osaat takoa kyrpänä kontenttia"

to 18.04.2019 16:04

Heikki Porkka

Demokratia - Virossa toteutuu, Suomessa halveksitaan

ke 17.04.2019 10:07

Tapio Puolimatka

Seksuaalinen normittomuus tekee nuorista helppoja uhreja

ke 10.04.2019 22:55

Olli Pusa

Seuraava maahanmuuttaja-aalto tulee jo kesällä?

to 11.04.2019 13:09

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Chile ja media

to 04.04.2019 21:30

Reijo Tossavainen

Suomalainen arvopohja mahdollisti perussuomalaisten vaalivoiton

ke 17.04.2019 09:28

Jessica Vahtera

Säästöjä ammattiylpeyden hinnalla

to 04.04.2019 19:27

Pauli Vahtera

Tyhjästä on paha nyhjästä

la 16.03.2019 11:29

Timo Vihavainen

Notre Dame ja hänen kirkkonsa

to 18.04.2019 23:58

Matti Viren

Pieni- ja keskituloisille

ma 01.04.2019 20:37