Blogi: Mikko Paunio, ma 01.05.2017 11:27

SDP:n Kaisa Emilia Penny ja sananvapaus

Jouduin käytännössä lähtemään maanpakoon kirjoitettuani ensimmäisen Vihreä Valhe (Weilin et Göös 1991) nimisen kirjani. Tuolloin vielä kuitenkin vallitsi suomalaisessa lehdistössä pluralismi ja niin kirjastani tehtiin noin 100 kirja-arvostelua, joista suuri osa tosin oli vihamielisiä ja jouduttivat matkaani kohti Yhdysvaltoja Johns Hopkins-yliopistoon vielä kerran koulunpenkille.

Palatessani Suomeen 1993 jatkoin vielä synkkien yksinpuhelujen kirjoittamista Kanava-lehteen 1990-luvulla. Päätoimittajana oli tuolloin Seikko Eskola, joka merkittävänä sananvapauden puolustajana sai vuonna 1999 valtion journalistipalkinnon. Kirjoittelin myös 1990-luvulla kriittisiä ympäristöpolitiikkaan liittyneitä juttuja ja niitä myös päätoimittaja Janne Virkkunen aika ajoin Helsingin Sanomissa julkaisi pääkirjoitussivulla.

Ensimmäinen varoitus tulevasta tuli erään HS:n alion julkaisemisen jälkeen muistaakseni vuonna 1996, kun sain ensimmäisen tappouhkauksen ekoanarkisteilta. Kiikutin sen silloin Vantaan poliisiasemalle. Päivystävä konstaapeli nauroi minulle nähdessään lapun, mutta kun kerroin uhkauksesta SUPO:lle heltyi heti audienssi SUPO:n silloisen pääjohtajan Seppo Nevalan (sd) työhuoneeseen. Sananvapaus ei kuulu kaikille oli ekoanarkistien viesti.

Tiesimme tuolloin Luontokerhossa enemmän ekoanarkisteista kuin FBI tai SUPO ja erään USA:n kongressiin ystävien luo tekemämme matkan jälkeen minulle eräiden yhteensattumien summana tarjoutui tavata yksityisesti FBI:n pääjohtaja Louis Freeh hänen Suomen vierailullaan. Hän toimi FBI:n pääjohtajana Bill Clintonin kaudella. Tapaamisemme jälkeen FBI lopulta sisällytti ekoterrorin terrorismin määritelmään, josta usalaiset ystävämme olivat hyvin mielissään. Vaikka kuuluisa ekoterroristi Unabomber eli Theodore Kaczynski oli tuolloin jo herättänyt tappavilla pommeillaan kauhua mm. usalaisten metsäteollisuuden työntekijöiden piirissä, ei ekoterroria vielä 1990-luvulla laskettu terrorismiksi. Tarina on tosi, vaikka minulla ei tietenkään ole kättä pidempää todisteeksi, vaikuttiko tietojemme vaihto FBI:n käytäntöihin ja terrorismin määritelmän. Joka tapauksessa ekoterrori kuuluu tänä päivänä muun terrorin lailla FBI:n toimivallan piiriin.

FBI määrittelee ekoterrorismin seuraavasti:

“The use or threatened use of violence of a criminal nature against people or property by an environmentally oriented, subnational group for environmental-political reasons, or aimed at an audience beyond the target, often of a symbolic nature.”

Määritelmä on taas ajankohtainen, koska Donald Trumpin hallintoa vastaan suunnattuna tiedemarssipäivänä tuntemattomat henkilöt ampuivat useita laukauksia John Christyn toimistoa kohti järeäkaliiperisella aseella. http://www.drroyspencer.com/2017/04/update-on-possible-ecoterror-attack-at-uah/

Roy Spencer ja John Christy tuottavat viralliset USA:n globaaalit sääsatelliittiaikasarjat ilmakehän lämpötilasta. Sananvapaus ei kuulu äärivasemmiston mukaan Roy Spencerille ja John Christylle, koska sääsatelliittitiedot lämpötilan kehityksestä ovat vihreän kauhukertomuksen kanssa ristiriidassa. Totuusmedia on ollut hiljaa tästä terroriteosta.

Aloitettuani virkamiesurani olin kirjoittamatta sanaakaan lähes kymmeneen vuoteen. Kun palasin Maailmanpankista pari vuoden keikalta Suomeen 2008 alussa ajattelin, että intialaisen naisekonomisti Anjali Acharyan kanssa tekemämme Maailmanpankin raportti hygienian huikeasta merkityksestä kehityksen mahdollistajana http://documents.worldbank.org/curated/en/512861468313533832/Environmental-health-and-child-survival-epidemiology-economics-experiences ja vesi- ja energiahuollon merkityksestä parantuneen hygienian mahdollistajana olisi kiinnostanut Helsingin Sanomia. Vastaus oli jyrkkä ei, vaikka esimerkiksi the Economist ja the Lancet  lehdet pääkirjoituksissa ja muussa raportoinnissan viitasivat raporttiimme.

Maanpuolustuskurssikaverini Turun Sanomien päätoimittaja Kari Vainio suostui lopulta julkaisemaan yliön raporttimme keskeisestä sisällöstä, joka ainakin periaatteessa oli epäpoliittinen. Se oli ja on edelleen kova pala vihreille, koska kehitysmaat tarvitsevat valtavat määrät sähköenergiaa vesihuoltonsa tueksi, eikä sitä aurinko- ja tuulivoimalla tuoteta. Kehitysmaiden köyhien tarpeet eivät kuulu sananvapauden piiriin.

Sitten, kun uusi 15 vuotta valmistelemani huolellisesti tieteellisiin lähteisiin nojaava kirja Vihreä Valhe - Valheen sysimustat juuret, sen salakavalat lonkerot ja murheelliset seuraukset (Auditorium 2015) julkaistiin, sain maistaa tätä uutta äärivasemmiston keskustelukulttuuria todenteolla. Olin lähes ällikällä lyöty erityisesti nuorten sosialistien asenteiden jyrkkyydestä. Totuusmedia myös vaikeni uudesta kirjastani täydellisesti ja Tekniikka- ja Talouslehdessä minulle kerrotun mukaan toimituksen kokouksessa päätoimittaja jopa tähdensi nuorten toimittajien innokkaasti kannattaessa, että kirjaani ei saa edes haukkua. Se piti vaientaa totaalisesti.

Tämä uusi keskustelukulttuuri on nyt myrkyttänyt myös SDP:n keskusteluilmapiirin ja lopettanut kaiken keskustelun puolueen sisällä sillä seurauksella, että demarit ovat koko Euroopassa ja USA:ssa menettäneet aiemman hegemonisen asemansa ja ovat nyt jyrkässä luisussa kohti kenties loppullista marginalisoitumista erityisesti maahanmuuttokeskustelun myötä.  

Liityin facebookiin vasta vuonna 2015 kirjani julkaisemisen jälkeen. Olen osallistunut mm. muutamaan demareiden keskusteluryhmään, olenhan kolmannen polven demari ja puolueen jäsen vuodesta 1977. Päivännuoriin (lasten sd-raittiusjärjestö) liityin 1970 Naantalin työväenyhdistyksessä. Demariryhmissä olen kritisoinut vihreitä tutkittuun tietoon nojaten ja nostanut varovasti myös muslimimaista tulevan maahanmuuton ongelmat esiin keskusteluissa.

Lähes aina on seurauksena ollut ulossulkeminen keskusteluista ja suiden sulkeminen. Eräs aktiivisimmista bännääjistä on ollut tamperelainen nuoren polven sd-poliitikko ja sirkuskoulun rehtori Kaisa Emilia Penny (os. Vatanen). Hänen äärimmäiset käsityksensä tarpeesta rajoittaa toista mieltä olevien sananvapautta eivät valitettavasti ole mitenkään poikkeavat nykyvasemmiston piirissä, kun katsoo kokonaiskuvaa molemmin puolin Atlanttia. Kaisa Emilia istuu SDP:n puoluehallituksessa.

Molemmin puolin Atlanttia kaikkien pitää pennyjen maailmassa olla ehdottoman yhtä mieltä maahanmuuton autuaaksitekevyydestä, ilmastonmuutoksen kamaluudesta, homojen ja  transsukupuolisten oikeuksien ja kohtelun päivittäisestä päivittelystä ja Israelin kamaluudesta. Tämän sai muutama päivä sitten tuta myös jopa totuusmedian the New York Timesin kolumnisti Bret Stephens, kun hän kirjoitti asiallisen kirjoituksen ilmastonmuutoksesta ja sen poliittisen merkityksen liioittelusta.  https://www.nytimes.com/2017/04/28/opinion/climate-of-complete-certainty.html?_r=0

Bret Stephens sai kolumnin julkaisemisen jälkeen aivan valtavan määrän ala-arvoista sähköpostia ja henkilöön menevää kammottavaa twiittausta jopa ainakin periaatteessa akateemisilta "tolkun" ihmisiltä. Helsingin Sanomien linja ei tässä suhteessa ole lipsunut, eikä Stephensin ajatusten tapaisia ajatusfibluja ole HS:ssä julkaistu. Linja pitää. Olet joko samaa mieltä tai itket ja olet samaa mieltä on "liberaalien" viesti ja tarvittaessa "suvaitsevainen" mielipide hakataan kalloosi vaikka vastaralla.

"Liberaalien" mielestä maailman tuhoutumisesta EI saa olla eri mieltä.

Tarpeesta turvata turvallinen työpaikka suomalaisille on "liberaaleille" ja pennyille ja totuusmedialle tullut sivuseikka ja maahanmuuton valtavat kustannuksetkin ja multikulttuurisuuden aiheuttamat ongelmat ovat onneksi vain pahaa unta.

Mikko Paunio ma 01.05. 11:27

Kommentit: 7

Artturi Noitalahti ma 01.05.2017 13:33 0

Kiitoksia vaan Mikko Pauniolle hyvästä kirjasta sekä näistä kolumneista. Vihreän Valheen uudempi painos löytyy meikäläisenkin kirjahyllystä. Pitäisi vain lukea uudestaan. Vihervasemmiston käsitystä sananvapaudesta ei voisi mitenkään ymmärtää, jos ei tietäisi, missä viher aatteen alkukoti sijaitsee. Se, kuten moni muukin asia käy kirjastasi mielenkiintoisella tavalla selväksi.

Sananvapauden tila on tämän päivän Suomessa periaatteessa samanlainen kuin muinaisessa Neuvostoliitossa. Molemmissa oli/on säännelty sananvapaus. Tiettyjä asioita saa vapaasti kritisoida ja tiettyjä taas ei. Neuvostoliitossa sai kritisoida Yhdysvaltoja, Natoa, kapitalismia ja monia muita tällaisia asioita ihan vapaasti. Vasta jos menit kritisoimaan vääriä asioita, sinut tuomittiin "huliganismista" erinäisiin rangaistuksiin. Meillä Suomessa väärien asioiden kritisointi johtaa syytteeseen "kiihottamisesta kansanryhmää vastaan". Suomessa ei siis voi kritisoida vapaasti, koska ei voi tietää, mikä mielipide on sallittu ja mikä kielletty. Tämä on periaatteelliselta kannalta megaluokan kysymys. Olennaista nimittäin ei ole se, miten pitkä on lista niistä asioista, joita saa vapaasti kritisoida. Olennaista on se, onko sana vapaa vai ei.

Mikko Paunio ma 01.05.2017 17:51 0

Suurkiitokset Artturi Noitalahti näistä sanoistasi. Meitä on kasvava määrä, jotka emme luota totuusmediaan enää tippaakaan. Ovat kaivaneet itselleen sellaisen kuopan, että sieltä on vaikea enää ryömiä ulos. Vaikka valehtelu kuuluu vakioarsenaalina totuusmedian käyttäytymiseen, tärkein keino on kuitenkin uutisvirrasta tehtävä poiminta ja asiantuntijoiden käyttäminen. Minun viimeinen esiintyminen YLEllä oli kuutisen vuotta sitten. Minun virheeni oli kertoa suomalaisille, että biojätteen erilliskeräyksestä ei ole kuin haittaa ja se aiheuttaa luonnonvarojen tuhlausta ja se on ylettömän kallista. Siihen se loppui.

Juha. ma 01.05.2017 20:47 0

Ellei minulle ole valehdeltu. Vihreä puolue on DDR:n kehittämä "tietokonevirus", joka luotiin tuhoamaan Länsi-Saksan yhteiskuntaelämää ns. luonnonsuojelun viikunanlehden takana ajamaan läpi yhteiskunnan "hyväksyttäväksi" teoksi "kansalaistottelemattomuuden" poliittisessa agitaatiossa. Länsi-Saksalaiset aina vaikutuksille alttiit kommunistiset opiskelijat ja 1970-luvulla toiminut Punainen Armeijakunta terrori-iskuineen aina yhteiskunnan huipulla saakka tekivät selvää jälkeä turvallisesta ja vakaasta saksalaisesta sisäpoloitiikasta yhteiskunnassa. Samaan aikaan DDR:ssä unelmoitiin Berliinin muurin yli kepolttelemisesta hengen ja sukulaisten terveyden uhalla. Suomen vihreäliike syntyi Koijärvellä v. 1979 "aktivistien" köyttäessä itsensä kaivinkoneisiin protestoidakseen järven kuivattamista vastaan, johon omistajalla ja urakoitsijalla oli kaikki lailliset edellytykset toteuttaa hanke. Tuohon asti viranomaisten ja yhteiskunnan kaikkien toimintojen omavaltainen sabotointi oli tuntematon ja yleisessä mielipiteessä tuomittava teko, joka katsottiin rikolliseski teoksi, josta tuli vetää lain langettama rangaistus. Suomen alamäki yhteiskuntamoraalisesti alkoi tuosta päivästä, jolloin seniili presidentti ei tehnyt mitää, puhumattakaan, että poliisi olisi ihmetykseltään tehnyt asialle tuon halaistua sanaa. Jos kyseessä olisi ollut edes pontikkapannu, kirvekin olisi löytynyt alta aikayksikön. Koijärven tapahtumista on kohta 40-vuotta. Kuten huomaatte hieman ovat "liitokset" yhteiskunnassa hölstyneet. Mikäli olet ajatukseltasi v. 1979, huomaat olevasi varsin paheksuttu ihminen. HOH-HOIJAA!

Artturi Noitalahti ma 01.05.2017 22:45 0

Suomen tilanteen tekee erityisen masentavaksi se, että täällä ei ole lainkaan vaihtoehtoista maailmankuvaa tarjoavaa valtamediaa niin kuin vaikka Britanniassa. Täällä tulee joka tuutista punavihreää unihiekkaa kansan silmiin. Takavuosina Ylessäkin oli yksi raikas tuulahdus, kun Martti Backman toimitteli MOT-ohjelmaa. Martti olikin viimeinen tutkiva journalisti Suomessa.

Jaakko Hynninen ma 01.05.2017 22:59 0

Osui suoraan kiinnostushermoon Paunion blogi. Tilasin kirjan.

Mikko Paunio ti 02.05.2017 07:22 1

Juha olet oikeassa, että Stasi ja Markus Wolf edistivät merkittävästi Saksan vihreiden syntyä, koska silloin oli raivokas taistelu keskimatkan ohjuksista päällä. Jos saisin, lisäisi sivun verran juttua DDR:n vaikutuksesta Saksan vihreiden syntyyn. Saksan vihreät ovat muuten nyt lopulta tulleet tiensä päähän. Päättömät ajatukset ja muslimisiirtolaisuuden haittojen vähättely ovat avaamassa saksalaisten silmät. Voi olla, että putoavat liittopäiviltäkin?? Sitä odotellessa :)

Mikko Paunio ti 02.05.2017 07:23 0

Niin ja tässä viite DDR:n merkittävästä vaikutuksesta Saksan vihreän puolueen syntyyn. http://www.hsozkult.de/publicationreview/id/rezbuecher-1637



Kommentointi on tilapäisesti pois käytöstä ohjelmistopäivitysten vuoksi. Palvelimille tehtiin DDoS hyökkäys 26.10.2017 jonka johdosta palvelimet asennettiin uusiksi ja kommenntointiratkaisu joudutaan toteuttamaan eri tavalla. Pahoittelemme keskeytystä kommentoinnissa. Sillä välin kirjoituksia voi kommentoida Faeebook sivullamme.

Mikko Paunio

Kirjoittaja on helsinkiläinen terveydenhuollon erikoislääkäri ja Helsingin yliopiston epidemiologian dosentti. Hän on kolmannen polven sosialidemokraatti ja liittynyt SDP:hen vuonna 1977. Hänen työnantajiaan on vuosien varrella olleet mm. Helsingin yliopisto, Euroopan Unionin komissio ja Maailmanpankki.

tuoreimmat

Iltalehti, missä todisteet Pekka Haaviston "syyttömyydestä"?

su 19.11. 09:30

Kysymykset Federico Mogherinille liittyen Pekka Haaviston 2005 EU:n Darfur-suurlähettiläsnimitykseen

la 18.11. 13:52

Vastine Markku Huuskon kirjoitukseen: "Valeuutiset tulivat jo Suomenkin vaaleihin - Pekka Haaviston tapaus"

to 16.11. 19:20

Miksi HS jätti kertomatta Charlie Hebdonin islamin 6. tukipilarista tehdystä pilapiirroksesta

to 09.11. 05:54

YK:n kestävän kehityksen politiikat tuhoisat erityisesti köyhille lapsille

la 28.10. 10:48

Öljymies Mika Anttosen "Iso Kuva" ihan hakusessa

ke 25.10. 08:33

Valtakunnansyyttäjä vaarallisilla vesillä

su 15.10. 07:40

Merkel kaatumassa? - Syynä vihreä energia-, ilmasto- ja maahanmuuttopolitiikka

la 30.09. 08:15

Vihreä umpihulluus aiheuttaa tragedioita

to 28.09. 11:52

50 000 tulotonta ruokakuntaa - keitä he ovat? - tietämiseen ei muuten tarvita rakettitiedettä

ma 11.09. 19:06

blogit

Vieraskynä

Kordelinin säätiö jälleen äärivasemmiston tulilinjalla

la 18.11.2017 07:42

Juha Ahvio

Gender-ideologia tuhoaa lapsemme

la 18.11.2017 16:34

Professorin Ajatuksia

Mitä voimme oppia Saksan tilanteesta?

ti 21.11.2017 10:48

Jukka Hankamäki

Häirintäsyytökset ovat feministien vihapuhetta

ti 21.11.2017 10:55

Petteri Hiienkoski

Oma maa viimeiseksi -politiikan kova hinta

su 19.11.2017 12:49

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Väestönvaihdos kouluissa rapauttaa oppimisympäristön ja -tulokset

pe 03.11.2017 19:29

Piia Kattelus

Sotilaat poliisin avuksi

ti 10.10.2017 12:58

Henry Laasanen

Pyllyhousut ja Pride -kulkue häiritsevät heteromiestä seksuaalisesti

ti 21.11.2017 08:47

Arto Luukkanen

Keuhkokuume-epidemia Suomessa - viranomaiset ulalla?

ti 21.11.2017 10:53

Mika Niikko

Asunnottomat eivät tarvitse juhlapuheita

ti 17.10.2017 13:43

Musta Orkidea

Älkää erehtykö luulemaan, että koko maailma ajattelee länsimaalaisittain

to 20.04.2017 20:11

Mikko Paunio

Iltalehti, missä todisteet Pekka Haaviston "syyttömyydestä"?

su 19.11.2017 09:30

Heikki Porkka

Oldies but goldies, 39, Sananvapaudesta

to 16.11.2017 15:47

Olli Pusa

Sote-agentti havainnoi

la 18.11.2017 09:11

Alan Salehzadeh

Iran lähettää afgaanipakolaiset sotimaan Syyriaan

ke 08.11.2017 12:23

Janne Suuronen

Poliittinen poliisi

ma 30.10.2017 21:30

Reijo Tossavainen

Laittomasti maassaolevien hyysääminen jo täysin käsittämätöntä

ti 21.11.2017 12:04

Jessica Vahtera

Tehkää enemmän töitä, siskot!

ke 01.11.2017 09:55

Pauli Vahtera

Kokonaisuuden hahmottaminen

ti 17.10.2017 12:43

Timo Vihavainen

Demokratian perusteiden äärellä

ti 21.11.2017 10:50

Matti Viren

Paha saa palkkansa, vai saako?

ma 20.11.2017 12:49