Blogi: Vieraskynä , ke 23.08.2017 12:19

Islamin ytimessä

Maailma sai elää pari sataa vuotta ilman islamin jihadismia. Islamin maltillistumisen ajanjakso työnsi taka-alalle islamiin erottamattomana kuuluvan sotaisuuden. Islamin valloitussodat, joissa on arvioitu saaneen surmansa 270 milj. ihmistä, tyyntyivät 1800-luvulla, koska islam ei enää kyennyt kilpailemaan lännen kanssa. Muslimiveljeskunnan perustamisesta läntien 1920-luvulla, on taas alettu teroittaa muslimien mieleen unohdettua velvollisuutta – jihadia.

Maltillistumisen aikaa islamistit pitävät puhtaan islamin vastaisena, onhan sota uskottomia vastaan Koraanin käsky. Islamin mukaan todellinen rauha saavutetaan vasta kun kaikki ovat alistuneet Allahille. Ei ole todennäköistä, ettäislamista voitaisiin karsia pois Koraanin, Hadithien ja Muhammedin elämäkerran sotaisat osat. Kouluttautuminen ja tietoliikenneyhteyksien paraneminen voi jopa edistää radikalisoitumista, koska rauhanomainen hurskas muslimi voi teologista tietoa saadessaan ymmärtää entistä paremmin Koraanin käskyt jihadista.

Länsimaissa monet koulutetut muslimit ovat omaksuneet fundamentalistisia ajatuksia. Traditionaalinen islam leviää länteen myös kulttuurisen jihadin kautta, tällöin hyväksytään jihadistien tavoitteet, vaikkei hyväksyttäisi jihadismin keinoja. Kulttuurijihadisteja on vaikeampi tunnistaa kuin sotilaallisia jihadisteja, he perustavat organisaatioita, jotka hallitusten ja median silmissä edustavat kaikkia muslimeja, ja jotka vakuuttavat maltillisuuttaan. Kulttuurisesti sokea ihmisoikeusajattelu estää meitä näkemästä, mitä ympärillämme tapahtuu ja auttaa näitä islamisteja sopeuttamaan toimintaansa länsimaihin – islamissa sanoilla rauha, oikeudenmukaisuus, armo, vapaus ja tasa-arvo on aivan toiset merkitykset kuin mitä niillä länsimaissa on.

Kamppailemme jatkuvasti islamin kanssa sivilisaation hallinnasta eli siitä, millaisessa yhteiskunnassa haluamme elää. Mitä enemmän valtavirran eli ”maltillisten” muslimien vaatimuksia otetaan huomioon, sitä enemmän niitä esitetään. Vaatimuksiin suostuminen lisää ruokahalua, eivätkä vaatijat koskaan saavuta tyytyväisyyden tilaa. Ihmisistä ei voi tehdä maltillisia palkitsemalla jatkuvasti heidän maltillisuuden vastaisia vaatimuksiaan.

Islamia kritisoiville ja sen väkivaltaisuutta kauhisteleville vastataan usein, että islamin sydän on islamin viidessä yleisesti tunnetussa uskon teossa: uskontunnustuksessa, almuverossa, pyhiinvaelluksessa, rukouksessa ja paastossa. Kuin jihad, Allahin rakkauden ja vihan dogmi, orjatyttöjen seksuaalinen riisto, Muhammedin tuhoisa persoona läntisten moraalimittojen mukaan ja lukuisat muut kielteiset seikat olisivat vain marginaalisia asioita.

Ovatko nämä islamin viisi peruspilaria hyväksyttävissä universaalien ihmisoikeuksien näkökulmasta, kysyi islamista luopunut Barino Barsoum analysoidessaan islamia Alhayat tv:ssä. Viisi pilaria on otettu Muhammedin Haditheista, kuudenneksi pilariksi on monien islam-tutkijoiden kirjoituksissa nostettu jihad, jossa siteerataan suuraa 2:216, missä muslimeille annetaan käsky pakolliseen taisteluun.

Ensimmäisenä on uskontunnustus, missä muslimi tunnustaa uskonsa ainoaan jumalaan Allahiin ja hyväksyy Muhammedin Allahin apostoliksi. Aidossa hengellisessä uskontunnustuksessa ihminen ilmaisee sisimmän uskonvakaumuksensa ja kääntyy jumalansa puoleen omasta vapaasta halustaan. Islamin lähteet kertovat kuitenkin, että islamin uskontunnustus on tarkoitettu Muhammedin joukkojen piirittämille ei-muslimeille, jotka tunnustamalla uskonsa islamiin saattoivat säilyttää henkensä ja omaisuutensa. Pakon edessä annettu tunnustus ei ole hengellinen, ei aitoa uskoa. Vainoa välttääkseen on monen kristitynkin ollut välttämätöntä lausua islamin uskontunnustus.

Islamilainen vero eli almut esitetään usein lännen tietämättömille ihmisille kuin se olisi vapaaehtoinen ylimääräinen suositus. Näin ei ole islamilaisen lain mukaan asianlaita. Ensimmäinen kalifi Abu Bakr teki siitä uskonnollisen velvollisuuden jatkamalla niiden vainoamista ja tappamista, jotka kieltäytyivät maksamasta, koska olivat pitäneet sitä ainoastaan Muhammedin armeijan tukemisena. Tässä suhteessa Hadithien alkuperäisyyttä on syytä epäillä, ja näyttää, että sääntö on tehty palvelemaan poliittista islamia.

Kerran elämässään jokaisen muslimin tulisi tehdä pyhiinvaellus Mekkaan, ja pyyhkiä itsensä puhtaaksi synneistä. Kaaban kiertäminen on vanha pakana-arabien traditio, minkä Muhammed omaksui ja islamisoi. Muhammedin aikana monilla muslimeilla oli suuria ongelmia tämän pakanaperinteen kanssa, koska he eivät voineet sovittaa sitä yhteen yksijumalaisuuden kanssa.

Neljäs pilari on rukoileminen. Kun juutalaiskristilliseen kulttuuriperinteeseen kasvanut ihminen kuulee sanan ”rukous” hän ajattelee heti henkistä ja hengellistä tekoa, missä hän on suorassa yhteydessä jumalansa kanssa. Tällaisessa yhteydessä rukous on vapauden ilmentymä, ihminen on yhteydessä jumalaan rakkaudesta ja sisäisestä tarpeesta. Islamin rukoileminen on pelkästään vaadittu rituaali, missä muslimi lausuu arabiaksi rukouksen viisi kertaa päivässä tietyin välein. Asian laiminlyönti pitää korjata saman päivän aikana, ellei näin tapahdu häntä voidaan pitää epäjumalanpalvelijana. Islamissa vallitsee rukouspakko, Muhammed sanoi, että se joka laiminlyö rukouksen, torjuu islamin. Rukoukseen liittyy sama kuin uskontunnustukseen, se voi olla suojelua tapetuksi tulemista vastaan.

Viidentenä periaatteena islamissa on paastoaminen Ramadanin aikana. Länsimaisessa ajattelussa paasto nähdään osana henkistä toimintaa, millä pyritään pääsemään lähemmäksi jumalaa. Islamissa ramadan-paasto päivän aikaan on uskonnollinen velvollisuus. Tärkeintä siinä ei ole vapaaehtoinen hengellinen puhdistautuminen, vaan pikemminkin uskonnollisen lain noudattaminen. Ellet noudata paastoa, sinua pidetään suurena syntisenä.

Kaiken kaikkiaan nämä islamin pilarit ovat kaukana hengellisen uskon ilmaisemisesta. Ne ovat velvoittavia sääntöjä ilman sisäistä henkisyyttä, ja niitä on helppo noudattaa rituaalinomaisella käytöksellä, omakohtaisen hengellisen jumaluskon puuttuessakin. Niitä on vaikea sovittaa oman järjestelmämme arvoihin ja universaaleihin ihmisoikeuksiin.

 

Lähteet:
Barsoum, B. Five pillars of islam – spiritual or totalitarian? Politically incorrect 16.4.2017.
Kilpatrick, W. 2012. Christianity, islam and atheism, p. 188-197.

 

Kirjoittaja on Hilkka Axelsen, eläkkeellä oleva kirjastonhoitaja, FM yleinen historia.

 

Vieraskynä ke 23.08. 12:19

Kommentit: 2

Antero ke 23.08.2017 16:29 0

Juuri näin!

Outoa on se, että poliitikkomme eivät tajua! Taviksena itse tajuan mutta poliitikkojen pitää tajuta faktat ENSIMMÄISINÄ.

Juha. ke 23.08.2017 19:51 0

Jotain kertoo se, että YLE luki Koraanin radiossaan """kannesta kanteen""" eli hyppäsi pahimmat lahtaus ja päiden katkomis kohdat yli lässyttäen pumpuli-höttöä. Tästä voidaakin mukailla vanhan sanonnan mukaan. YLE luki Koraania kuin kulttuurimarxistinen monikulttuurisuuden ja suomalais vihan kannattaja - kanta-asukkaiden kansanmurhan "lopullisen ratkaisun" propankandatoismisto - .



Kommentointi on tilapäisesti pois käytöstä ohjelmistopäivitysten vuoksi. Palvelimille tehtiin DDoS hyökkäys 26.10.2017 jonka johdosta palvelimet asennettiin uusiksi ja kommenntointiratkaisu joudutaan toteuttamaan eri tavalla. Pahoittelemme keskeytystä kommentoinnissa. Sillä välin kirjoituksia voi kommentoida Facebook sivullamme.

Vieraskynä

Oikean Median vieraskynä -blogiin poimitaan mielenkiintoisia kirjoituksia henkilöiltä, jotka kirjoittavat harvemmin tai eivät voi omalla nimellään kirjoittaa valitsemistaan aiheista.

tuoreimmat

Gazan rintamalta kuuluu kyllä jotakin

to 04.01. 16:15

Palestiinalaisarabit ovat löytäneet uuden ikonin

ma 01.01. 16:34

Jerusalem, YK ja Trump

ke 27.12. 17:24

YK-äänestys, joka paljasti tekopyhyyden

la 23.12. 13:09

Ovatko kaikki ahdistelusyytökset aiheellisia?

to 21.12. 13:46

Muslimijohtajat muotoilevat Jerusalem-strategiaansa

la 16.12. 16:07

Presidentti Donald Trump tunnusti tosiasiat: Jerusalem on Israelin pääkaupunki

to 14.12. 17:28

Onnitteluni 100-vuotiaalle Suomelle

ti 05.12. 17:33

Uusi Suomi sensuroi Susanna Koivulan (Aito avioliitto ry pj.) kirjoituksen

la 25.11. 13:09

Monikulttuurinen Grooming-ahdistelu

pe 24.11. 12:40

blogit

Vieraskynä

Gazan rintamalta kuuluu kyllä jotakin

to 04.01.2018 16:15

Juha Ahvio

Mistä on kysymys Trumpin ja Bannonin vastakkainasettelussa?

ti 09.01.2018 17:58

Professorin Ajatuksia

Kohti muovitonta yhteiskuntaa

ma 15.01.2018 16:45

Jukka Hankamäki

Eliitti rappeutunut Rappio elitisoitunut

pe 12.01.2018 16:26

Petteri Hiienkoski

Kristinusko ja islam X: Allah on Raamatun Jumalan irvikuva

ke 06.12.2017 08:52

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Kutsutaan romanit Suomeen ja testataan Helsingin päätös

la 02.12.2017 20:53

Piia Kattelus

Toimintakyvytön hallitus on uhka turvallisuudelle

su 17.12.2017 10:38

Henry Laasanen

Feminististä ei ole miesliikkeen johtoon

pe 05.01.2018 08:15

Arto Luukkanen

Tänään Ylessä: matelevaisuuden huippu?

ma 15.01.2018 16:49

Mika Niikko

Leivänmurut oli liikaa - vastine HS uutiseen

ma 25.12.2017 11:38

Musta Orkidea

Älkää erehtykö luulemaan, että koko maailma ajattelee länsimaalaisittain

to 20.04.2017 20:11

Mikko Paunio

Vuosi 2017 ja terroriunohdusteollisuuden nousu

la 30.12.2017 11:36

Heikki Porkka

Ruotsi on ihmiselle EU:n vaarallisin maa

ma 15.01.2018 19:37

Olli Pusa

Sauli Niinistö ja euro

to 11.01.2018 22:21

Alan Salehzadeh

Ääri-islamisteissa on myös naisia, ja he pystyvät miehiä tehokkaammin radikalisoimaan lapsia

ke 03.01.2018 19:52

Janne Suuronen

Sauli Niinistö uudenvuodenpuhe ja ilmastonmuutos

ma 01.01.2018 17:10

Reijo Tossavainen

Kepulla edessään pitkä korpivaellus

su 14.01.2018 17:08

Jessica Vahtera

Tehkää enemmän töitä, siskot!

ke 01.11.2017 09:55

Pauli Vahtera

Kokonaisuuden hahmottaminen

ti 17.10.2017 12:43

Timo Vihavainen

Näkökulma naapurista

ma 15.01.2018 16:47

Matti Viren

Paha saa palkkansa, vai saako?

ma 20.11.2017 12:49