Blogi: Vieraskynä , ti 18.04.2017 15:49

Myytti islamin luomasta harmoniasta

Espanjan kulta-ajaksi kutsuttu islamilainen hallinto keskiajalla osoittautuu Darío Fernández-Morenan teoksessa The Myth of the Andalusian Paradise, Muslims, Christians, and Jews under Islamic Rule in Medieval Spain, akateemisen monikulttuurisuutta palvovan tiedemaailman luomukseksi, millä ei ole ollut vastinetta todellisuudessa nimeksikään. Vain hallitsevan kapean islamilaisen ylimystön ja heitä palvelevien koulutettujen ja taitavien muunuskoisten virkamiesten ja tieteentekijöiden ansiosta on syntynyt maine suvaitsevasta kulttuurien rinnakkainelosta. Vain harvat ajanjaksot historiassa ovat olleet niin pahasti väärintulkittuja kuin Espanja islamin vallan alla.

Pohjois-Afrikasta Espanjaan v. 711 tunkeutuneet muslimiberberit ja heitä seuranneet Lähi-idästä tulleet arabit alistivat kymmenessä vuodessa maan valtansa alle. Uskonnollisen innoituksen elähdyttämät jihadistit on länsimaisissa tutkimuksissa usein esitetty rauhanomaisina 'siirtolaisina' motivinaan materiaaliset seikat, vaikka uuden uskonnon maailmanlaajuinen lähetyskäsky velvoitti muslimit käännytyssotiin tai alistamaan 'kirjan kansat', juutalaiset ja kristityt, nöyryyttävään jizya-veroon. Muslimiksi kääntymistä ei pidetty tarpeellisena, koska se olisi tyrehdyttänyt tuottoisan rahalähteen. Sekulaarit historioitsijat eivät ole myöskään aina ymmärtänet, että muslimeille uskonnollisuus liittyy aina valtapolitiikkaan. Valloitus tapahtui armotonta terroria hyväksikäyttäen, 'sopimuksia' suojellusta asemasta solmien ja kolonialismin tapaan nimeämällä alueen uudella arabialaisella nimellä al-Andalus.

Puhe suvaitsevasta rinnakkainelosta (convivencia) oli pikemminkin epävakaata rinnakkainoloa (precaria coexistencia), missä sosiaalinen hierarkia ja lukemattomat rajoitukset hankaloittivat ihmisten elämää. Ylimpänä olivat arabimuslimit, heidän jälkeensä berberimuslimit, sitten islamiin kääntyneet paikalliset, alimpana olivat dhimmit ja orjat. Musliminaisten asema oli heikko, heidän kunniaansa vartioitiin tiukasti, he elivät vartioituina moniavioisten miesten yhteiskunnassa. Muslimimiehillä saattoi olla vaimojensa lisäksi seksiorjia, joita oli ryöstetty muista maista. Historiakirjoissa on naisten ympärileikkaus sivuutettu, vaikka monet dokumentit puhuvat 'kunniakkaasta' khifad-operaatiosta, mitä myös paikallinen sharia-laki suositteli. Islamilainen pappisvalta sharia-tuomioineen, kivitykset, ristiinnaulitsemiset, kaulankatkaisut, uskonnosta luopuneiden vainot, syömisen ja juomisen kiellot, musiikin ja laulamisen rajoittaminen ja islamin noitavainot, jotka kaipaisivat tulla tutkituiksi, estivät tasa-arvoisen vuorovaikutuksen kulttuurien kesken.

Syyrialaistaustaisten Umaijadien maine länsimaiden historiankirjoissa on sivistynyt ja suvaitseva. Aikakirjat kertovat kuitenkin julmista ja turmeltuneista hallitsijoista, jotka jahtasivat kerettiläisiä inkvisition avulla ja tapattivat suuren määrän kristittyjä, jotka uskalsivat avoimesti tunnustaa uskoaan. Omiin nautintoihin he kokosivat suuren haaremin, missä oli tuhatmäärin vierailta mailta ryöstettyjä kauniita tyttöjä ja naisia seksiorjina. Orjat olivat myös al-Andalusin tuottoisa vientituote. Akateeminen tutkimus on selittänyt islamilaista orjainstituutiota jopa urakehityksen mahdollistajana. Miehiä piti viihdyttää, joten orjat oppivat myös sivistyksellisiä taitoja, heidän tiedetään kirjoittaneen runoja, esittäneen musiikkia ja tanssia, lukeneen historiaa ja astrologiaa, nämä sivistyneet seksiorjat otetaan länsimaiseen tutkimukseen esimerkkeinä islamin sallivuudesta naisten koulutusta kohtaan. Miespuoliset orjat vartioivat eunukkeina palatseja ja toimivat palatsien hallintotehtävissä. 1000-luvulla ottivat vallan uskonnollisesti hurmahenkisemmät berberidynastiat Almoravidit ja Almohadit, joiden viha uskottomia kohtaan johti kristittyjen karkotuksiin Pohjois-Afrikkaan.

Juutalaisten asema visigoottien katolilaisessa kuningaskunnassa oli ollut tukalampi kuin muslimien hallinnan alla, koska nyt juutalaiset hyötyivät muslimien tarpeesta pelata poliittista peliä marginaaliryhmien hallinnasta. Juutalaisilla oli myös tarjottavanaan koulutettuja virkamiehiä ja vaurautta kustantamaan islamilaisen Espanjan rakentamista. Heidän elämäänsä rajoittivat muslimien määräykset, verot ja ajoittaiset vainot. Islamin suojelujärjestelmä ei juutalaisillekaan ollut kuin riiston ja alistamisen järjestelmä. Almohadien fanaattisuus heikensi juutalaisten asemaa jyrkästi, ja he alkoivat paeta Pohjois-Espanjan kristittyjen alueille. Juutalaisilla oli myös omat sisäiset kiistansa, taistelu ortodoksijuutalaisuuden puolesta harhaoppeja vastaan. Karaiittien kohtalon selvittämisen historioitsijat ovat täysin laiminlyöneet. Juutalaisfilosofi Maimonides vaikutti suuresti perinteisen juutalaisuskon tulkinnan selviytymiseen tästä kiistassa voittajana.

Historioitsijoiden kristinuskon vastaisuus on luonut kuvaa islamista valon tuojana ja länsigooteista barbaareina. Espanjassa länsigootit olivat hylänneet areiolaisuuden ja omaksuneet katolisen uskon, he noudattivat kristillisiä laillisuuskäsityksiä, myös naiset saattoivat periä valtaistuimen, naisten asema oli monin verroin vapaampi kuin islamin alaisuudessa. Taiteet kehittyivät. Muslimilähteistä käsin islamilainen Espanja nähdään hienon sivistyksen ja tieteen edistyksen kehtona, muslimien primitiivisellä kulttuurilla ei kuitenkaan ollut Espanjalle annettavaa, ja islam imi vaikutuksia juutalaiskristillisestä kulttuurista. Islamilaisen Espanjan kuuluisa arabitiedemies Ibn Rušd (Averroes) nauttii valistusfilosofin maineesta, vaikka sharia-tuomarina jakoi armotta kuolemantuomioita uskosta luopuneille, niin naisille kuin miehille. Islamin julmuus ja kansan vapaudenkaipuu nosti kristittyjen kapinamieltä, aiheutti Córdoban dhimmeiksi pakotettujen marttyyrien teurastuksen, ja synnytti sellaisia kansallisia sankareita kuin El Cid, joka vapaiden talonpoikien ja aatelisten sotajoukoissa ryhtyi valloittamaan Espanjaa kristityille takaisin. Nykyiset monikulturistiset historioitsijat ivaavat Reconquista-termiä, koska se viittaa kristilliseen innoitukseen, millä Espanja vallattiin takaisin. Islam ehti hallita Espanjaa 550 vuotta. 1200-luvun alkuun mennessä sen päivät alkoivat olla luetut. V. 1212 kristitty armeija voitti kuuluisan Las Navas de Tolosan taistelun, ja kun Ferdinand III otti haltuunsa Sevillan kuningaskunnan 1248 oli islamin aika käytännössä ohi. Vain Granada jäi muslimeille, ja kun se v. 1492 vallattiin, ei siellä enää asunut yhtään kristittyä dhimmiä. Alkoi islamisaation kumoava kehitys.

Antiikin perinteen säilyminen pimeän keskiajan läpi on akateemisessa maailmassa yleisesti katsottu islamin ansioksi, vaikka Henri Pirenne ajat sitten esitti, että muslimien pitäessä hallussaan Välimeren ranta-alueita, he estivät suoran kulttuurivaikutuksen kreikkalaisen imperiumin ja Euroopan välillä. Joten voi jopa väittää, että islamilainen imperiumi aiheutti suhteellisen hitaan kehityksen Euroopassa varhaisena keskiaikana. Pirennen teesejä on edistyksellinen historiankirjoitus yrittänyt kumota. Laaja islamin merkitystä korostava tutkimus, BBC:n historiasarjat, Unesco, National Geography -lehti ja yliopistojen oppikirjat ovat opettaneet meidät uskomaan väitteeseen, että kreikkalaisen tieteen ja teknologian siirron takapajuiseen länteen tekivät muslimit. Islamin uskonnolliset kiellot eivät edes sallineet patsaiden, piirrosten, kertomakirjallisuuden, maalausten, teatterin ja runouden käsittelyä. Tosiasiassa kristityt tiedemiehet alkoivat paeta Roomaan pelätessään kreikkalaisen imperiumin romahtamista, ja toivat antiikin tiedon mukanaan. Islamilla ei ollut minkäänlaista välitystehtävää. Sylvain Gougenheim, jonka tutkimuksia eivät akateemiset kustantajat ole julkaisseet, on osoittanut, että keskiajan tiedemiehet tuskin tarvitsivat Aristoteleen käännöksiä arabiasta latinaan, koska he olivat tietoisia noista kirjoituksista ja tunsivat ne latinaksi. Menneisyyden tulkitseminen palvelemaan nykyistä poliittisesti korrektia relativistista kulttuurikäsitystä, erilaisuutta, monikulttuurisuutta ja edistyksellisten agendaa, on johtanut historiallisen todellisuuden ja siitä kertovien tutkijoiden syrjäyttämiseen.

 

Kirjoittaja on Hilkka Axelsen, eläkkeellä oleva kirjastonhoitaja, FM yleinen historia.

Vieraskynä ti 18.04. 15:49

Kommentit: 2

Juha. ti 18.04.2017 15:53 0

Tuon täytyy olla "mustaa huumoria".

Jöns Budde ti 18.04.2017 22:52 1

Unesco erityisesti markkinoi Al-Andalusia suvaitsevaisuuden huippuesimerkkinä. Myytti saattaa juontua 1800-luvulta, jolloin Euroopan juutalaiset käyttivät sitä puolustautuessaan antisemitismiä vastaan. Jossain olisi ollut maa, jossa voitiin elää yhdessä. Sama juttu nykyisin kun kehitellään myyttejä monikulttuurin onnistumisesta milloin missäkin (Kanada, Rinkebyskolan jne).

Kommentoidaksesi sinun
täytyy ensin kirjautua:


Jos sinulla ei ole vielä tunnuksia, voit liittyä joukkoomme ostamalla kommentointioikeuden:
Oikea Kommentointi 6kk, 19,90 €
Voit halutessasi kommentoida nimimerkillä.

Vieraskynä

Oikean Median vieraskynä -blogiin poimitaan mielenkiintoisia kirjoituksia henkilöiltä, jotka kirjoittavat harvemmin tai eivät voi omalla nimellään kirjoittaa valitsemistaan aiheista.

tuoreimmat

Geert Wilders: Valitse vapaus

Klo 09:13.

UNIFIL:ko Hizbollahin vartijana?

pe 21.04. 18:46

Myytti islamin luomasta harmoniasta

ti 18.04. 15:49

blogit

Vieraskynä

Geert Wilders: Valitse vapaus

ma 24.04.2017 09:13

Juha Ahvio

Pääsiäinen: Mitä historialliset lähteet kertovat Jeesuksesta ja Hänen ylösnousemuksestaan?

to 13.04.2017 17:18

Professorin Ajatuksia

Etnis-kulttuurinen segregoituminen etenee Suomessakin

ma 24.04.2017 08:48

Jukka Hankamäki

Ranskan presidentinvaalit: Auttaako Le Pen sosialistit valtaan?

su 23.04.2017 09:48

Petri Kaivanto

Huono mamumaskotti ja journalisti

ti 18.04.2017 17:54

Henna Kajava

Osallistetaan muslimit kannustamalla heitä päättäjiksemme!

ti 18.04.2017 17:38

Piia Kattelus (kesk.)

"Lähiönuoret" teurastavat poliiseja Ranskassa

pe 21.04.2017 10:14

Henry Laasanen

Trump ei vihaa naisia

su 23.04.2017 09:46

Arto Luukkanen

Äänestitkö Ranskassa tai Järvenpäässä Vikodeemusta?

ma 24.04.2017 09:17

Musta Orkidea

Älkää erehtykö luulemaan, että koko maailma ajattelee länsimaalaisittain

to 20.04.2017 20:11

Mikko Paunio

Quo Vadis SDP?

la 22.04.2017 12:34

Heikki Porkka

Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku

to 20.04.2017 09:37

Olli Pusa

Miksi turvapaikkapolitiikasta valehdellaan?

ke 12.04.2017 22:39

Alan Salehzadeh

Näkökulma: Pakenevatko pian turkkilaiset Eurooppaan turvapaikan toivossa?

ke 19.04.2017 09:53

Janne Suuronen

Kohua tyhjästä - ihmisvirrat Afganistanista

ke 05.04.2017 16:06

Reijo Tossavainen

Perinteinen media suodattaa, jopa valehtelee. Onneksi on some!

ma 24.04.2017 07:29

Jessica Vahtera

Rasistin arki

pe 31.03.2017 16:21

Timo Vihavainen

Armeliaisuuden muodot

su 23.04.2017 09:11