Blogi: Timo Vihavainen, pe 02.02.2018 13:14

Lapsilta kielletty

Henkisen alaikäisyyden ongelmia

 

Muistelen että vasta edesmenneen hesarin teatteriarvostelijan Jukka Kajavan aikana sai meillä alkunsa uudenlainen tapa arvioida näytelmiä.

Kriteerejä oli kaksi: esittääkö näytelmä elämästä edistyksellisen näkemyksen ja artikuloivatko näyttelijät selkeästi. En muista huomanneeni mitään muita mielenkiinnon kohteita, mutta enpä tainnut niitä arvosteluja kovin tarkkaan lukeakaan.

Se nyt vain ei kiinnostanut ja aivan erityisesti eivät kiinnostaneet ne arvostelijan kiitosta osakseen saaneet simppelit moraliteetit, joista varmaankin olisi voinut oppia edistyksellistä elämänasennetta, mutta tiesin jo muutenkin millainen se oli.

Tietysti koko ajatus teatterista, elokuvasta ja taiteesta yleensä eräänlaisena aikuiskasvatuslaitoksena oli jo sinänsä naurettava ja on sitä yhä. Toki tuon ajan lapsellisuuksista esimerkiksi nuorisopolitiikan alalla on jo päästy irti, mutta tuo holhoavan edistyksellisyyden ideologia on yhä voimissaan.

Sen päätukikohta näyttää olevan feministisellä puolella, jossa minkä tahansa taiteellisen tuotteen tärkeimpänä ominaisuutena pidetään sitä, miten nainen esitetään.

Naisen esittäminen viehkeyteen ja suloisuuteen panostavana tunneolentona, jolle keskeistä on se, millaisena muut häntä pitävät eli siis naisellisena siinä mielessä, kuin asia on sekä meidän että muidenkin tietämieni kulttuurien piirissä aina ymmärretty, on feministisestä näkökulmasta katsoen virhe.

 Virhe on tässä ymmärrettävä samoin kuin aikoinaan neuvostokommunismin piirissä: se tarkoittaa diversiota ja sabotaasia, joka hyödyttää vihollista. Kirkollisissa piireissä käytettiin sanaa synti, mutta tieteellinen sosialismi ja feminismi ottivat/ottavat asian ankarammin.

Syntejähän on ollut ainakin kristinuskossa tapana myös antaa anteeksi, mutta virheet ovat ns. tieteellisessä ajattelussa asia erikseen. Niiden takana on vihollinen, josta selvitään vain se tuhoamalla.

Neuvostoliitossa elokuva ja teatteri koettiin ideologisesti ensiarvoisen tärkeiksi ja niinpä olikin luontevaa, että ne olivat myös ankaran sensuurin alaisia. Koska esimerkiksi klassikkojen kieltäminen kuitenkin oli jostakin syytä arkaluontoiseksi koettu asia, koetettiin ainakin huolehtia siitä, että pikkuporvarillisuutta esittävien (ja siis ehkä sitä propagoivien!) taiteen tuotteiden katsojakuntaa pyrittiin rajoittamaan.

Niinpä esimerkiksi sentimentaaliset romanssit voitiin sallia yleisölle, joka jo oli pikkuporvarillista ja tietoisuudeltaan turmeltunutta. Sen sijaan proletaareille moinen olisi ollut myrkkyä ja sitä pyrittiin suojelemaan estämällä vääränlaisen kulttuurin esittämistä työväen kulttuuritaloissa.

Elokuva, tuo taiteista tärkein oli erityisen vaarallinen, sillä sitähän menivät katsomaan kaikki. Luin joskus noita sensuurihallinnon papereita, mutta nyt en muista, millä tavalla valvottiin esimerkiksi amerikkalaisia elokuvia. Ajan mittaan joka tapauksessa huomattiin, että nehän voi kieltää kokonaan.

Kiusallista oli, ettei klassikkoja itse asiassa voinut kieltää, ei des Dostojevskia. Tämä johtui siitä, että bolševistinen kulttuuri väitti omaksuneensa menneestä ja ohitetusta porvarillisesta (ja feodaalisesta ym.) kulttuurista sen parhaan ja kestävimmän aineksen eli klassikot. Se jatkoi niiden työtä ja rakensi niiden päälle.

Niinpä Dostojevskin tiettyjä teoksia piiloteltiin ja julkaistiin mitättöminä painoksina. Sama koski jopa Puškinia. Kulttuurin jättiläisten saavutuksia ei kuitenkaan sinänsä kielletty, vaikka niistä väärin luettuina löysi helposti tuomion koko vallitsevalle menolle. Kukapa sellaista olisi kuitenkaan uskaltanut tehdä, edes ajatuksissaan?

Olemme samassa tilanteessa. Koko klassinen kirjallisuus esittää maailman toisenlaisena kuin sen ns. edistyksellisten piirien mielestä pitäisi olla.

Ajatelkaamme vain nyt esimerkiksi Tolstoin Sotaa ja rauhaa. Miten toisenlaisia sen hahmot ovat kuin heidän pitäisi olla! Mikäli joku Pierre nyt on niin sanotusti positiivinen sankari, niin kuka hänestä oikein jaksaa innostua? Kuka tahansa murhamies on parempi.

Entä Nataša? Hurmaava tyttönen, mutta lopultakin hupakko, joka antaa kauniiden kasvojen vietellä itsensä täysin vastuuttoman tyhjäpään kelkkaan ja samalla pettää annetun sanansa!

Ehkäpä Natašan tunnetussa ratsastuksessa oli jotakin rajoja rikkovaa ja siis sellaista, jonka lukemista tai näyttämistä keskivertokansalaiselle voisi pitää hyväksyttävänä, mutta mitä tapahtuikaan, kun tästä tytöstä tuli nainen!

Tolstoihan sanoo asian suorastaan hävyttömästi: Natašasta tuli naaras… Naaras taas tottelee vastojaan ja keskittyy hoivaamaan jälkeläisiään.

Infantiilille feministille tällainen asia on tietenkin sietämätön sekä elettynä että ajateltuna. Miten sellaisen esittämistä voidaan sallia? Miksi? Pitäisikö tuota romaania vielä pitää suurenakin taiteena?

Tiedän, että feministinen kritiikki ei haluakaan tunnustaa herra Tolstoin suuruutta, mutta tekee sen sijaan tavattomasti töitä todistaakseen, että perheen varsinainen nero olikin rouva Tolstoi, jonka nousun kukoistukseen patriarkaatti katkaisi.

Tämä tuli vain mieleeni, kun huomasin NYT-lehden arvostelun TV-sarjasta Fifty Shades of Grey. Suomalaista nimeä ei kukaan näytä kyenneen sarjalle keksimään.

No, joka tapauksessa näyttää siltä, että kyseinen sarja esittää jonkin nuoren naisen ujona ja kokemattomana.

Hänet näyttää saavan seksuaaliseksi saaliikseen kokenut miespuolinen irstailija, joka on ottanut tehtäväkseen opettaa tytölle kaikenlaista alaan kuuluvaa.

Nainen, tyttö kai lähinnä, ei ole asioista oikein kiinnostunut, ymmärtämättömyyttään, ja häneltä tuntuisi jopa puuttuvan oma halu. Kieltäytymään hän ei kuitenkaan rupea, kun luksuselämä nyt sattuu kiinnostamaan. Kenen syy??? Naista muuten katsotaankin koko ajan ja arvaan, että se tapahtuu ns. mieskatseella.

Arvostelija näyttää olevan vimmoissaan moisesta filmistä eikä syynä suinkaan ole se pornahtavuus, jota siinä ymmärrän olevan. Syynä on naisen (siis yhden ainoan naisen) esittäminen toisenlaisena kuin hänen pitäisi olla kelvatakseen ns. positiiviseksi sankariksi koko viiteryhmälleen.

Haluaako arvostelija kenties selittää, ettei naissukupuolen edustajissa olisi erilaisia yksilöitä? Vai onko sellaisten esittäminen kiellettyä? Mistä syystä? Eikö kyseessä ole fiktio? Onko se tässä tapauksessa väärin kuviteltu?

Arvostelijan mielestä on ankeaa, että tällaista esitetään vielä Sinkkuelämän ja Girlsin jälkeen. #metoon jälkeen asia näyttää vieläkin kornimmalta, hän kertoo.

Koska nyt en enää ollenkaan ymmärrä, missä ongelma piilee, turvaudun arvaukseen ja tulkitsen asian niin, ettei sukupuolista ahdistelua (tai edes häirintää) ole moraalisesti lupa esittää kenellekään, ei edes sellaisille aikuisille, jotka jostakin syystä haluaisivat sitäkin katsoa.  Ei sitä saa kuvitellakaan.

Onko niin, että sitä voi vain paheksua ja vuodattaa sen takia kyyneliä koko yhteiskuntamme (miksi rajoittua vain siihen?) puolesta, kuten ehdotetaan toisaalla samassa lehdessä. Murhaaminen ja pahoinpitely, nuo nykyään vielä kaikkein suosituimmat taiteen kohteet taitavatkin olla kevyttä kamaa.

Vai olisiko sittenkin niin, ettei riittävä peruste jonkin teoksen teilaamiselle ja/tai sensuroinnille ole se, että siinä esitetään yksilöitä, joiden hahmo ei ole edistyksellis-didaktisten ihanteiden mukainen?

On sitten jo toinen asia, mikäli haluttaisiin suojella esimerkiksi alaikäisiä katsojia roskaviihteeltä, erityisesti pornolta ja huonoilta esikuvilta. Vai pitävätkö arvostelijat nykyään meitä kaikkia alaikäisinä? Mahtavatkohan he paljon erehtyäkään?

Timo Vihavainen pe 02.02. 13:14

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Demokraattinen repressio

ma 24.06. 23:40

Saaristolaivaston vaiheista

ma 24.06. 00:18

Venäjällä osataan

to 20.06. 23:01

Maa, joka oli

ti 18.06. 23:48

Helppohintaisuuden kysymyksiä

la 15.06. 01:04

Edelläkävijämaa

su 09.06. 22:53

Heräämisiä

to 06.06. 23:11

Kyydistä ja kyydityksistä

ke 05.06. 23:40

Orjuuden kasvot

ti 04.06. 23:03

Portti länteen

ma 03.06. 21:34

blogit

Vieraskynä

Päivi Räsäsen avoin kirje arkkipiispa Luomalle

ti 18.06.2019 23:56

Juha Ahvio

Kirkollinen avioliittoon vihkiminen ja Helsinki Pride -yhteistyö kirkkolain ja kirkkojärjestyksen valossa

to 20.06.2019 23:03

Professorin Ajatuksia

Poliittinen korrektius vie harhaan

ma 24.06.2019 23:39

Marko Hamilo

Puolusta Eurooppaa, äänestä euroskeptikkoa

la 25.05.2019 16:12

Jukka Hankamäki

Tarkistuksia Titanicin törmäyskurssiin

ti 04.06.2019 23:07

Petteri Hiienkoski

Poliittisesti harhaanjohtavaa laintulkintaa oikeustieteilijöiltä

ma 24.06.2019 15:54

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

PS:n eurovaalitulos historiansa paras

ma 27.05.2019 20:18

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Multikultin edistäminen hallitukselle ilmastotoimia tärkeämpää

ma 24.06.2019 14:28

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

ke 29.05.2019 09:00

Arto Luukkanen

Kokko-kieltolaki ei sytytä

ma 24.06.2019 23:43

Mika Niikko

Kuka kantaa vastuun SETA-lobbareiden aiheuttamista peruuttamattomista vahingoista?

ti 28.05.2019 22:52

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

HBO Chernobyl sarja - Greenpeacen valheellista narratiivia

su 16.06.2019 10:20

Heikki Porkka

Tanska - maahanmuuttovastainen sosialidemokraattinen puolue voitti vaalit

to 06.06.2019 11:26

Tapio Puolimatka

Sukupuoli-ideologia estää kriittisen seksuaalikasvatuksen

ti 18.06.2019 00:49

Olli Pusa

Vappusatasesta juhannuskympiksi?

la 22.06.2019 10:11

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Ev.-lut kirkosta vasemmiston kivakerho

ti 18.06.2019 13:42

Reijo Tossavainen

Perussuomalaisten puoluesihteeriksi osaava tekijä: Arto Luukkanen

ma 24.06.2019 07:31

Jessica Vahtera

Sananvapauden puolesta on taisteltava

ma 24.06.2019 10:45

Pauli Vahtera

Kansanvaihdon kiihdyttäminen

pe 07.06.2019 23:27

Timo Vihavainen

Demokraattinen repressio

ma 24.06.2019 23:40

Matti Viren

Mitä on köyhyystutkimus?

ma 24.06.2019 00:19