Allahia voi pitää Raamatun Jumalan irvikuvana. Vastakkaisuus Raamatun Jumalaan ilmenee siinä, mitä Koraani opettaa Allah-jumalasta ja tämän suhteesta ihmiseen sekä toisaalta siinä, mitä se opettaa ihmisen suhteesta lähimmäiseen.
Islamin Allah-jumala on tunnettavissa Koraanista (16:89) lähes samaan tapaan kuin kristinuskon Jumala tunnetaan ainoastaan Raamatusta. Niitä kutsutaan "ilmoitususkonnoiksi". Sellaisina ne ovat myös eksklusiivisia – toisensa poissulkevia.
Helsingin Sanomat on kuitenkin väittänyt, että käsitys, jonka mukaan islam ja kristinusko ovat täysin erilaisia, olisi myytti. Olen kritisoinut tällaista lukijoiden harhaanjohtamista muun muassa kirjoituksessani Islamin valkopesua ja kristinuskon mustamaalausta.
Kirjoitusten toisistaan poikkeava syntytapa ja laajuus
Muhammed (noin 570–634) vaatii Koraanissa uskomaan Allah-jumalaan ja tämän profeettaan. Raamatun Jumala kutsuu Vanhan ja Uuden Testamentin profeettojen ja apostolien kirjoitusten kautta uskomaan omaan sanaansa.
Koraanin väitetään olevan peräisin enkeli Gabrielin ilmestyksistä, joita Muhammedilla kerrotaan olleen vuodesta 610 alkaen kuolemaansa asti. Kirjaksi se koottiin muiden kirjaamista muistiinpanoista parikymmentä vuotta Muhammedin kuoleman jälkeen.
Raamattu sen sijaan koostuu kahdesta osasta ja yli 60 erillisestä kirjasta. Useiden kymmenien kirjoittajien uskotaan välittäneen runsaan tuhannen vuoden kuluessa Jumalan Hengen vaikutuksesta (2. Tim. 3:16) sen ja vain sen, minkä saivat Jumalalta (2. Piet. 1:21).
Jo tässä on suuri laadullinen ero. Lisäksi Koraani ja Raamattu sisältönsä puolesta sulkevat toistensa ilmoituksen vääränä pois. Molemmat eivät voi olla totta.
Yhteensovittamattomuus
Tämän yhteensovittamattomuuden takia on tarpeen tuntea niiden väliset erot. Erityisen tärkeää se on sen takia, että Islam ei erota maallista ja hengellistä valtaa toisistaan. Islam on myös poliittinen ideologia, jonka vaikutus on leviämässä vauhdilla Länsi-Euroopassa – myös Suomessa.
Eroista ei valtionmediassakaan ole kerrottu huolimatta sen lakisääteisestä päätehtävästä tukea kansanvaltaa … tarjoamalla monipuolisia tietoja. Todenmukaisen tiedon sijasta YLE on levittänyt harhaanjohtavaa kuvaa kristillisestä uskosta ja islamista. Eroja on pyritty vähättelemään, jopa kieltämään. Tukea agendalleen YLE näyttää saaneen kirkolliselta eliitiltä ja luikuriteologeilta, jotka ovat etääntyneet Raamatusta ja kristinopista.
Olemukseltaan Koraanin Allah ei ole sama kuin Raamatun Jumala, koska islamissa kielletään Jumalan kolmiykseys (triunity tai trinity) ja Jeesuksen (noin 0–30) jumaluus. Tämä ero liittyy myös siihen, mitä Allah-jumalan kerrotaan Koraanissa vaativan ja kieltävän sekä toisaalta siihen, mitä Allahin väitetään antavan ja lupaavan verrattuna Raamatun Jumalaan.
Allah ja luonnollinen jumalatuntemus
Koraanin mukaan Allah on ikuinen (3:2), kaikkivaltias (13:16) ja kaikkitietävä (41:36) Luoja (42:11) sekä oikeudenmukainen Tuomari, joka tuomitsee joko paratiisiin tai helvettiin (39:69–74). Nämä vaikuttavat yhden tosi Jumalan ominaisuuksilta, jotka on ilmoitettu Raamatussa.
Ne kuuluvat ainakin jossain määrin myös niin sanottuun luonnollisen jumalatuntemukseen (Natural Knowledge of God). Raamatun mukaan sellainen on ihmisessä ikään kuin sisäsyntyisesti jäljellä vielä syntiinlankeemuksen jälkeenkin (Room. 2:14–15).
Tämä liittyy luomisessa ihmiseen istutettuun Jumalan kuvaan sekä sen särkymiseen ja niin sanotun alkuvanhurskauden menettämiseen lankeemuksessa.
Koraani vaatii ehdotonta alistumista Allahille ja tämän profeetalle
Allah – eli käytännössä Muhammed – vaatii ihmistä luopumaan omasta tahdostaan ja alistumaan orjakseen eli muslimiksi. Muslimin tulee näet noudattaa Allahin ja tämän profeetan tahtoa.
Tämä tarkoittaa Koraanin uskonnollisia ja yhteiskunnallisia määräyksiä, käytännössä myös Muhammediin liittyvää perimätietoa (sunnah), jota myöhemmin on kirjattu monenkirjaviin haditheihin. Näiden määräysten rikkomista tai noudattamatta jättämistä pidetään islamissa syntinä.
Koraanin mukaan toiset synnit ovat suurempia (al-kaba'ir) kuin toiset (53:31–32). Jos joku välttää suuria syntejä, Allahin kerrotaan voivan antaa vähäiset synnit (al-sagha'ir) anteeksi. Allah voi antaa syntejä anteeksi, jos niitä kadutaan (66:8). Myös "hyvillä" teoillaan ja sovitusuhreilla voi hyvittää syntejään (5:89; 11:114-115). Kristillisen uskon torjumiseksi Koraanissa todetaan, ettei kukaan muu kuitenkaan voi hyvittää Allahille toisen syntejä eikä lunastaa ihmistä synnin vallasta (6:164; 17:15; 53:38-41).
Muslimit eivät kuitenkaan ole yksimielisiä siitä, mitkä kaikki ovat juuri näitä suuria ja raskaita syntejä, jotka ehdottomasti kielletään. Joidenkin hadithien mukaan niitä olisi seitsemän mutta toisten mukaan 70.
Allahin kerrotaan tuomiopäivänä kuitenkin palkitsevan ne, joiden hyvät teot painavat eniten, sekä rankaisevan niitä, joiden ansiot painavat vain vähän (23:101-104).
Syntikäsityksen pinnallisuus
Islamin käsitys synnistä on erittäin pinnallinen. Koraani kertoo tosin Aadamin ja Eevan lankeemuksesta (20:114–115). Se ei kuitenkaan tunnusta siitä Raamatun mukaan seurannutta niin sanottua perisyntiä (Room. 5:5–19; Ps. 51:7), joka on kaikkien muiden syntien alkulähde (Room. 7:17).
Islamissa ei pahaa himoa eikä vääriä tai pahoja ajatuksia pidetä syntinä. Koraanin mukaan syntiä ovat vain sen tarkoittamassa merkityksessä väärät tai pahat teot.
Syntikäsityksen pinnallisuus on olennainen asia sen takia, että se antaa paremman mahdollisuuden uskotella olevansa "hurskas". Jos voi teoillaan ja tekemättä jättämisillään olla "hurskas", poistuu myös Vapahtajan ja tämän sovitustyön tarve. Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat, kuten Jeesus muistutti (Luuk. 5:31; Mark. 2:17; Matt. 9:12).
Raamatun mukaan syntiä ei ole ainoastaan kaikki Jumalan tahdon vastainen tekeminen ja tekemättä jättäminen eli laiminlyönti (Matt. 25:30). Syntiä ovat myös kaikki turhat tai sopimattomat sanat (Matt. 12:36), ajatukset ja tahdonliikkeet (Matt. 5:28; Jaak. 1:14-15).
Raamattu vaatii täydellistä rakkautta Jumalaan ja lähimmäiseen
Jeesus tiivisti Jumalan tahdon rakkauden kaksoiskäskyyn: Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseäsi (vapaasti, esim. Luuk. 10:27). Rakkaus ilmenee pitäytymisenä Jumalan sanaan eli Raamattuun ja sen mukaisiin ajatuksiin, sanoihin ja tekoihin (Joh. 8:31; Joh. 14:21, 23-24). Ne on tarkemmin määritelty Kymmenessä käskyssä. Jumalan pyhyys vaatii lain täydellistä noudattamista (Gal. 3:10; Jaak. 2:10).
Islam ja kristinusko saattavat ensisilmäyksellä muistuttaa toisiaan. Edellinen vaatii ehdotonta alistumista Allahille (mutta käytännössä Muhammedille). Jälkimmäinen vaatii Jumalan rakastamista yli kaiken: siihen sisältyy myös kuuliaisuus hänen sanalleen.
Se, mitä Koraani käskee ja kieltää, on kuitenkin eri asia kuin se, mitä Raamattu käskee ja kieltää. Sen takia myöskään ne asiat, mitkä Raamatun mukaan ovat hyviä tekoja ja mikä syntiä, eivät ole samoja, mitkä Koraanin mukaan ovat hyviä tekoja ja mitkä syntejä.
Räikeimmin näkyvä ero lienee siinä, ettei Koraanissa ole yleistä lähimmäisrakkauden käskyä, kuten Raamatussa. Allah ja hänen profeettansa sen sijaan jakavat ihmiset tämän asian suhteen jyrkästi kahteen leiriin.
Muslimeille Allah-jumalan kerrotaan olevan armollinen ja rakastava (3:131-132; 30:44-45). Muita Allah vihaa.
Raamatun Jumala tosin vihaa syntiä, mutta tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden (1 Tim. 2:4); hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen (2 Piet. 3:9).
Lähimmäisenrakkauden osoittamisen sijasta Allah käskee Koraanissa käskemästä päästyään taistelemaan muita kuin tosi muslimeita vastaan. Joidenkin jakeiden soveltamista voinee tekstiyhteyden avulla rajata. Vastaavan sisältöisiä jakeita on kuitenkin niin paljon, ettei tarkoitus jää epäselväksi.
Shirk ja Allahin ylivallan kieltäminen
Epäjumalanpalvelus (shirk) – joka on Allahin ja käytännössä Muhammedin ylivallan kieltämistä – on sen takia synneistä suurin. Siihen syyllistyvän väitetään joutuvan Helvetin ikuiseen tuleen.
Koraanissa erityisesti varotetaan pitämästä Raamatun Jeesusta Jumalana. Ristiriitaisesti tämän kanssa hänet kuitenkin tunnustetaan Messiaaksi eli Kristukseksi, joka syntyi Pyhän Hengen ihmeen kautta neitsyt Mariasta.
Jeesuksen jumaluus oli vaikea pala jopa hänen omalle kansalleen, juutalaisille (Joh. 1:11), ainakin valtaosalle heistä. Kun hän sanoi Minä ja Isä olemme yhtä, nämä halusivat kivittää hänet jumalanpilkasta (Joh. 10:30). Kuten tiedetään, he saivat viimein roomalaiset ristiinnaulitsemaan hänet. Raamatun mukaan tämä tosin koitui sovitukseksi kaikille ihmisille (Room. 4:25; 5:10; 1. Joh. 2:2; 2. Kor. 5:19).
Sille, joka alistuu Allahin orjaksi, Muhammed sen sijaan lupaa Koraanin tarkoittamassa merkityksessä "oikeudenmukaista" ja "hurskasta" ohjausta – uskonnollisesti ja yhteiskunnallisesti. Määrätyllä uskonnonharjoituksella ja Koraanin määräämässä merkityksessä "hyvillä" teoilla voi sen mukaan hyvittää syntejään (5:89; 11:114-115) ja saavuttaa ajallista menestystä (48:18s).
Perimmäisenä palkintona Allah-jumala Muhammedin mukaan lupaa mahdollisuuden ansaita pääsyn Paratiisiin ja sen aistillisiin iloihin.
Koraanin mukaan maallinen elämä on koeaikaa. Sen kuluessa Allahin väitetään testaavan keitä Viimeisellä tuomiolla palkitsee ja keitä rankaisee.
Synti ja kolminkertainen kuolema
Myös Raamattu tuntee Jumalan vihan. Se kohdistuu syntiin ja kohtaa kerran niitä, joille tässä armonajassa ei kelpaa Jumalan Pojassaan itsensä valmistama anteeksiantamus.
Raamatun mukaan ihmisen perusongelma on synti. Sillä se tarkoittaa Jumalan ilmaiseman tahdon vastaisuutta eli laittomuutta ja kaikkinaista vääryyttä (1. Joh. 3:4; 1. Joh. 5:17). Se ei kuitenkaan ole ongelma sen takia, ettei Jumala tai hänen profeettansa saa alistettua ihmisiä ja laajennettua uskoviensa ajallista mahtia maailmassa.
Raamatun Jumala ei ole kiinnostunut tämän tuomitun maailman katovasta mahdista (Matt. 4:8-10; Joh. 16:8-11; Joh. 18:36-37) ikään kuin hänen valtansa ei muutenkin ulottuisi kaikkialle. Kuten hyvin tiedetään (Joh. 3:16), hän on kiinnostunut jokaisesta luomastaan ihmisestä – tämän kuolemattomasta sielusta.
Synti on ongelma sen takia, että se aiheuttaa kuoleman (1. Moos. 2:17; Room. 6:23), joka erottaa ihmisen rakastavan Jumalan yhteydestä. Kuolema on kolminkertainen: hengellinen (Ef. 2:1-3), ajallinen (Matt. 10:28; Luuk. 12:20) ja iankaikkinen (Matt. 18:8; 25:46; 2. Tess. 1:9).
Mitä rakkaus on?
Allahia kutsutaan kahdessa kohdassa Koraania myös rakastavaksi (al-Wadūd):
Raamatun Jumalaa ei kuvata ainoastaan rakastavaksi vaan itse rakkaudeksi (kreik. agape). Kysymys on pyyteettömästä ja uhrautuvasta rakkaudesta (Ef. 5:25). Sitä lankeemuksessa mieleltään turmeltuneen ihmisen on vaikea, ellei suorastaan mahdoton käsittää.
Näennäisestä samankaltaisuudesta huolimatta Allahin ja Raamatun Jumalan rakkauden välillä on valtava ero. Koraanin mukaan Allah näet rakastaa niitä ja vain niitä, jotka alistuvat hänen ja profeetan tahtoon. Heidän tahtoonsa on ihmisen alistuttava ansaitakseen Allahin rakkauden.
Vuorisaarnassaan Jeesus kuvaili tällaista rakkautta publikaanien ja pakanoiden rakkaudeksi (Matt. 5:44-47). Raamatun Jumalan rakkaus ei sen sijaan ole ehdollista. Se ei myöskään erottele ihmisiä samalla tavoin kuin Allah-jumalan rakkaus. Se ei perustu siihen, mitä ihminen on tai tekee. Se perustuu siihen, millainen Jumala on ja mitä hän jo on tehnyt ihmisen puolesta Pojassaan.
Jumala vetämässä sanansa pois
Koraani ja Raamattu osoittavat, miten islamin Allah-jumala eroaa kristinuskon Jumalasta. Allahia voi perustellusti pitää Raamatun Jumalan irvikuvana. Suvaitsevuus- ja monikulttuurisuusideologian omaksumisen ja uskonnollisen yleissivistyksen puutteen takia islamista ja kristillisestä uskosta levitetään kuitenkin vääristyneitä käsityksiä.
Harhaanjohtaminen on vakava asia. Sen seurauksena ei osata arvostaa sitä, mitä Raamatun Jumala on kristillisen uskon kautta kuluneina vuosisatoina antanut Suomelle ja suomalaisille. Ilman sitä tuskin olisimme tässä. Ei myöskään kyetä arvioimaan islamin leviämisen yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Asiaa sietää miettiä, kun vietämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuotta ja uskonpuhdistuksen 500-vuotisjuhlavuotta. Näyttää näet siltä, että Jumala on vetämässä sanansa pois. Tilalle tulee jotain muuta. Historiasta voi päätellä, että se muu ei ole ainakaan mitään hyvää.
Petteri Hiienkoski
Huom! Tällä kirjoituksella ei haluta loukata muslimeja eikä kristittyjä. Kirjoitus keskittyy islamin ja kristillisen uskon vertailuun sellaisina kuin ne ensisijaisesti Koraanissa ja Raamatussa esitetään ja klassisen käsityksen mukaisesti ymmärretään. Kirjoitus haastaa kriittisesti pohtimaan näiden kahden katsomuksen olennaisia eroavuuksia ja niiden merkitystä.
EDIT 13.12.2017 tekstiä korjattu ja koraaninkohtia lisätty ja otsikointia muutettu.
Lähteitä ja lisätietoja
Kirkkoraamattu. Vuoden 1933/1938 kirkolliskokouksen käyttöön ottama suomennos.
Koraani suomeksi. Kustantaja Z. I. Ahsen Böre. Hämeen Kirjapaino Oy Tampere 1942.
Aiemmat Kristinusko ja islam -kirjoitussarjan osat
I: Luikuriteologit harhakäsityksiä levittämässä. US Puheenvuoro 22.9.2017.
II: Kaikki tiet vievät Roomaan? US Puheenvuoro 22.9.2017.
III: "Teologian desantit" ja Aabrahamin usko. US Puheenvuoro 23.9.2017.
IV: Suvaitsevuus- ja monikulttuurisuusideologia jyrää. US Puheenvuoro 24.9.2017.
V: Islamin valkopesua ja kristinuskon mustamaalausta. US Puheenvuoro 25.9.2017.
VI: Koraanin Allah ei ole sama kuin Raamatun Jumala. US Puheenvuoro 27.9.2017.
VII: Islam ei erota maallista ja hengellistä valtaa. US Puheenvuoro 19.10.2017.
VIII: Koraanin Jeesus ja maailman Vapahtaja. US Puheenvuoro 6.11.2017.
IX: Allah-jumalan esi-islamilaiset juuret. US Puheenvuoro 11.11.2017.
Elokuva- ja tv-ilmaisun ja käsikirjoittamisen vastuuopettaja. VTM, TaK. Lastentarhanopettajavaimon aviomies ja neljän koululaisen isä. Toiminut aiemmin muun muassa vapaana toimittajana ja Ulkopoliittisen instituutin tutkijana. "Sydän taivaassa, jalat tukevasti maassa".
Teemu Keskisarja: Miksi ajan Halla-ahoa presidentiksi?
ke 20.12.2023 22:32Frank Herbertin Dyyni ja tekoälyuhka
la 13.04.2024 00:17Yle teki diasarjan, mutta miksi niin moni seikka unohtui?
to 13.05.2021 20:23Ydinvoimaa, talouskasvua ja teollisia työpaikkoja
ti 28.03.2023 20:22Sähköistävä klikinvastainen uutinen
su 07.01.2024 18:08Puhkeaako globalismin kupla Ukrainaan?
pe 15.03.2024 23:04Mistä on pienet getot tehty?
ma 27.08.2018 23:18Jolla on korvat, se kuulkoon
ke 23.08.2023 20:50Vallankaappaus
ke 14.06.2017 09:13Valtuustoaloitteeni mamujen 43 äidinkielen opetuksen lopettamiseksi verovaroilla Espoossa
su 15.01.2023 14:49Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa
ke 17.01.2018 08:44Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan
ke 29.05.2019 09:00Punavihreä hallitus komentaa! Maakuoppaan mars!
la 25.02.2023 13:58Suvaitsevaisuuden kirjavat käsitteet
su 13.09.2020 23:07Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä
pe 08.02.2019 13:23Koronapandemialla pieni vaikutus kuolleisuuteen huolimatta mediahypetyksestä
su 21.04.2024 15:30Suomi sanojen vankina - manipulointia Ylen tapaan
to 28.03.2024 13:04Miksi lähdin ehdolle europarlamenttivaaleihin?
ti 23.04.2024 22:16Eläkeindeksin leikkaaminen
ti 09.04.2024 13:56Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin
ti 12.06.2018 11:53Rikkaat rikastuvat ja köyhät kituuttavat
ti 18.08.2020 10:15Auta avun tarpeessa
to 19.03.2020 07:33Olisinko yrittäjä, enkä palkansaaja
su 25.10.2020 22:57Häpeänsä kullakin
ke 19.07.2023 21:26Odotellaan vuotta 2023
la 14.08.2021 23:44