Blogi: Juha Ahvio, to 17.08.2017 12:58

Mietteitä Rooman Capitolium-kukkulalla ja Forum Romanumilla

Antiikin Rooman vuosisatainen keskus sijaitsi Rooman kaupungin historiallisella ydinalueella, Capitolium- ja Palatinus-kukkuloilla ja niiden välisellä Forum Romanumilla. Kesällä näillä historiallisilla ja länsimaisen kulttuurimme kannalta ratkaisevan merkittävillä paikoilla käydessäni pysähdyin samalla miettimään sitä arvo- ja aatemaailmaa, jonka siivittämänä Rooman tasavalta aikoinaan nousi suuruuteensa ja viitoitti länsimaisen kulttuurin tien. Tämän arvomaailman mieleen palauttaminen on varsin valaisevaa ja hyödyllistä etenkin nyt, kun julkisessakin keskustelussa näyttää vallitsevan käsittämätön epäselvyys siitä, mitä länsimaisilla arvoilla tosiasiallisesti tarkoitetaan.  

Klassillisen filologian emeritusprofessori Paavo Castren selostaa teoksensa Uusi antiikin historia (Otava, 2011) sivuilla 312–313 vanhaa roomalaista arvomaailmaa. Antiikin roomalaisten arvostamat ja kunnioittamat perinnäistavat, Mos maiorum, eli kansalaishyveet, muodostuivat ennen kaikkea seuraavista käsitteistä: PietasFidesVirtusHonosLiberalitasGravitas ja Humanitas.

Pietas tarkoitti jumalten tahtoon tyytymistä ja jumalien temppeleihin, vanhempiin ja isänmaahan, patriaan, kohdistuvaa kunnioitusta. Hurskas ja velvollisuudentuntoinen, pius, oli sellainen henkilö, joka osoitti erityistä kunnioitusta jumalia ja vanhempiaan kohtaan.

Fides tarkoitti yhteiskunnan jäsenten välillä vallitsevaa keskinäistä luottamusta. Tästä hyveestä kumpusi tärkeä ja yhteiskunnan ylläpysymisen kannalta välttämätön kansalaishyve, nimittäin poliittinen luotettavuus, jota roomalaiset erityisesti arvostivat. Roomalaiset johtivat myös oikeudenmukaisen sodan käsitteen, bellum iustum, tästä luottamuksen ja poliittisen luotettavuuden hyveestä.

Virtus tarkoitti taistelussa osoitetun urheuden hyvettä, johon roomalaiset liittivät muitakin eettisiä ideaaleja kuten henkilökohtainen pyyteettömyys ja isänmaanrakkaus.

Honos tarkoitti kunniantuntoa ja virtus-hyveen menestyksellisestä harjoittamisesta saatua kunnianosoitusta.

Liberalitas tarkoitti anteliaisuutta ja hyväntekeväisyyttä, vähäosaisten kansalaisten auttamista.

Gravitas tarkoitti säädyn ja yhteiskunnallisen aseman mukaista asiallista ja arvokasta käyttäytymistä ja esiintymistä. Tällaisen eettisesti oikean ja hyvän käyttäytymisen vastakohta oli levitas, epäluotettava ja kevytmielinen esiintyminen ja toiminta. Kussakin tilaisuudessa ja tilanteessa, myös arkipäivän politiikassa, tuli osata esiintyä tilaisuuden arvon edellyttämällä tavalla.

Humanitas tarkoitti kulttuurin tuntemusta ja sen myönteistä vaikutusta inhimilliseen persoonallisuuteen ja sen kasvuun.

Teoksensa sivulla 315 Castren selostaa, miten Marcus Porcius Cato vanhempi (234–149 eKr.), vanhan ajan roomalaisuuden perikuvana pidetty valtiomies, kirjailija ja reettori eli puhetaidon erityistuntija, korosti sivistyneen puhetaidon merkitystä ja määritteli kunnon miehen näin: Vir bonus: dicendi peritus, kunnon miehen pitää olla harjaantunut puhuja.

Sivuilla 320–321 Castren esittää mielenkiintoisen tekstilainauksen:

Kristitty puhetaidon opettaja ja apologeetta eli kristillisen uskon puolustaja Lactantius Caecilius Firmianus (250–320 jKr.) lainaa eräässä teoksessaan roomalaista kirjailijaa Gaius Luciliusta(180–102 eKr.) ja esittää myönteisenä kristillisenä eettisenä ideaalina Luciliuksen roomalaisen käsityksen siitä, mitä tarkoittaa virtus-hyve etenkin hyveen miehekkyys-, miehuullisuus- ja kansalaiskunto -merkityksessä:

Virtus, ystäväni Albinus, on kykyä arvioida oikein niitä olosuhteita, joiden keskellä elämme. Virtus on sitä, että todella tajuamme, mikä on oikein ja hyödyllistä, hyvää ja kunniallista ja mikä taas pahaa ja hyödytöntä, häpeällistä ja kunniatonta. Virtus on kykyä ymmärtää, missä määrin ja millä tavoin on soveliasta vaurastua; se on kykyä arvioida aineellisen hyvinvoinnin todellista merkitystä ja antaa kunnialliselle elämälle se arvo, joka sille kuuluu. Virtus panee aina vastustamaan kelvottomia ihmisiä ja huonoja tapoja ja sitä vastoin puolustamaan kunnon ihmisiä ja hyviä tapoja sekä kunnioittamaan, rakastamaan ja suosimaan näitä. Ennen kaikkea se opettaa ymmärtämään, että isänmaan edun tulee aina olla ensimmäisenä, seuraavana on vanhempien…etu ja vasta viimeisenä oma henkilökohtainen etu.”

Castren toteaa osuvasti tästä lainauksesta:

”Tämä pakanan kirjoittama esitys kelpasi siis moraaliseksi ohjenuoraksi myös kiihkeälle kristinuskon puolustajalle.”

Kuten jo Lactantius aikanaan tuli osoittaneeksi ja Tuomas Akvinolainen (1225–1274 jKr.) sittemmin keskiajalla systematisoineeksi, konservatiivinen tasavaltalainen roomalainen hyve-etiikka oli ja on – pakanallisen monijumalisuuden hävittyä ja trinitaarisesta raamatullis-kristillisestä Jumala-uskosta ja ylösnousseen ja taivaaseen astuneen Kristuksen kuninkaallisesta herruudesta käsin tulkittuna – yhteensopivassa linjassa kristillisen luonnollisen lain ja 10 käskyn etiikan edustaman hyve-moraalin kanssa.

Yhtä hyvin luonnollisen ilmoituksen pohjalta jo aikoinaan monien pakanoidenkin ymmärtämällä tavalla kuin Jumalan erityisen ilmoituksenkin pohjalta on selvää, että yhteiskunta ja kulttuuri eivät selviä ilman Jumalan kunnioittamista, isänmaallisuutta ja muita luonnonoikeuteen nojaavia kansalaishyveitä.

Roomalainen patriarkaalisuus ja avioliittoinstituution arvostaminen; isän, paterfamilias, johtama perhekunta ja koti, jonka keskeisenä käytännön vaikuttajana oli vaimo ja äiti, yhteiskunnan ja valtiojärjestyksen perustana; tradition kunnioittaminen; juurtuneisuus isänmaan, patrian, maaperään ja kulttuuriin; miehekkään pyyteetön velvollisuudentunto, taistelukunto ja kutsumuksen arvostaminen; selviytymishalu ja kieltäytyminen antautumasta.

Nämä lähtökohtaisesti tasavaltalaiset ja ennen Rooman rappeutumista jumalina pidettyjen keisarien imperiaaliseksi yksinvallaksi vallinneet roomalaiset instituutiot ja hyveet ovat juuri niitä, joita länsimainen konservatiivinen patriootti haluaa yhä edelleen puolustaa ja edistää.

Tässä mielessä länsimainen konservatiivi voi yhä edelleen todeta: Romanus sum, olen roomalainen.     

Rooman tasavallan tunnukset S.P.Q.R., Senatus populusque Romanus, Rooman senaatti ja kansa, ja liktorien korkeiden roomalaisten virka- ja hallintoviranomaisten edellä kantama etruskilaisperäinen symboli fasces eli vitsakimppu kirveenterineen virallisen auktoriteetin, järjestyksen ja rangaistusvallan vertauskuvana ilmaisevat vanhaan traditioon nojaavaa hajautettua mutta vahvan oikeudenmukaista tasavaltalaista hallintoa.

Tällaisesta antiikin Rooman tasavaltalaisesta hallintoideaalista muistuttavat myös ne fasces-vitsakimppusymbolit, jotka ovat USA:n kongressin edustajainhuoneen puhemiehen korokkeen takaisella seinällä, tähtilipun molemmin puolin.

Castren viittaa roomalaista tasavaltalaisuutta kannattaneeseen ja puolustaneeseen kreikkalaisperäiseen historioitsija Polybiokseen (200–118 eKr.) ja kirjoittaa teoksensa sivulla 263:

”Polybioksen esittämä teoria toimi esikuvana 1700-luvun valtio-oppineille ja heidän suosittelemalleen vallan kolmijaon opille. Polybioksen välityksellä sekä Montesquieu että Amerikan Yhdysvaltojen ’perustajaisät’ tutustuivat antiikin hallintomalleihin ja ottivat niistä oppia. Teoksessaan Defense of the Constitutions of the United States of America Yhdysvaltain toiseksi presidentiksi noussut John Adams siteerasi sanasta sanaan Polybioksen esitystä. Sen sijaan perustajaisät suhtautuivat torjuvasti Ateenassa käytettyyn suoraan demokratiaan, koska he pitivät sitä päätöksenteon kannalta ailahtelevaisena ja katsoivat, ettei se antanut yksityisomistukselle tarpeellista turvaa.”   

Juha Ahvio to 17.08. 12:58

Juha Ahvio

Juha Ahvio, teologian tohtori, dosentti, Patmos Lähetyssäätiön tutkimusjohtaja

tuoreimmat

Pride-sateenkaarilippu julistaa vallankumousta ja kapinaa

la 29.06. 00:01

Kirkollinen avioliittoon vihkiminen ja Helsinki Pride -yhteistyö kirkkolain ja kirkkojärjestyksen valossa

to 20.06. 23:03

"Vihapuheen" torjunta, sananvapauden rajoittaminen ja ilmastohulluus etenevät

la 15.06. 22:54

Helatorstain sanoma: Herran Jeesuksen Kristuksen taivaaseenastuminen takaa lunastuksemme

pe 31.05. 23:12

Europarlamenttivaalit 2019 ovat "kaikkien aikojen mullistavimmat EU-vaalit"

la 25.05. 20:25

Mistä vuoden 2019 europarlamenttivaaleissa on kyse?

ma 06.05. 23:38

Eduskuntavaalien tuloksesta europarlamenttivaaleihin

pe 26.04. 22:59

Vaikuta vaaleissa kristillissosiaalisen ja kansallismielisen arvokonservatismin puolesta!

la 13.04. 23:49

Nyt tarvitaan sananvapauden puolustajia!

la 30.03. 20:32

Vuosi 2019 totuuden valossa: Miksi kristityn tulee olla kansallismielisen isänmaallinen?

su 17.03. 10:23

blogit

Vieraskynä

Kansallismielisten liittouma ry/188 -kukkavirta - terrori-iskun uhrien muistokulkue Turussa

ma 08.07.2019 22:05

Juha Ahvio

Pride-sateenkaarilippu julistaa vallankumousta ja kapinaa

la 29.06.2019 00:01

Professorin Ajatuksia

Kalajuttuja

to 18.07.2019 23:06

Marko Hamilo

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

pe 05.07.2019 00:00

Jukka Hankamäki

"Turvallinen" ja "totuudenmukainen" EU-Suomi

to 18.07.2019 23:25

Petteri Hiienkoski

Käsitys ihmisoikeuksista hämärtynyt

la 29.06.2019 22:22

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

EU:n huippuvirat

ke 03.07.2019 14:39

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Metrot - Suomen kehitysmaalaistumisen näyteikkunat

su 14.07.2019 14:34

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

ke 29.05.2019 09:00

Arto Luukkanen

Pitäisikö puoluejohtajien tenteissä olla sarjat?

ti 16.07.2019 23:09

Mika Niikko

Väärinajattelijoiden oikeudet

ma 08.07.2019 21:55

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

Maailma valitsee lopulta edistyksen vihreän dystopian sijaan

to 04.07.2019 15:38

Heikki Porkka

Ohjaaja Aku Louhimies vastaan päätoimittaja Jouko Jokinen (yle)

pe 05.07.2019 13:39

Tapio Puolimatka

Nuorison parissa leviävä vaarallinen muoti-ilmiö

ti 09.07.2019 22:18

Olli Pusa

Ilaskivi vastaan Rinne

ke 03.07.2019 11:12

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Ev.-lut kirkosta vasemmiston kivakerho

ti 18.06.2019 13:42

Reijo Tossavainen

Punavihreys on politiikan muotiväri, josta myös persut hyötyvät

su 14.07.2019 08:50

Jessica Vahtera

Sananvapauden puolesta on taisteltava

ma 24.06.2019 10:45

Pauli Vahtera

Mansikanpoimintaa ja sokerijuurikkaan harvennusta

su 14.07.2019 21:43

Timo Vihavainen

Viha

to 18.07.2019 23:07

Matti Viren

Mitä on köyhyystutkimus, osa 2

to 27.06.2019 22:39