Blogi: Reijo Tossavainen, ti 18.07.2017 07:46

Sotepalveluissa pienet yksiköt palvelevat hyvin ja kustannustehokkaasti

MTV:n uutisissa Mehiläisen toimitusjohtaja Janne-Olli Järvenpää ihmettelee kuntien intoa keskittää perusterveydenhuolto suuriin yksiköihin. Järvenpään mukaan pienemmät yksiköt ovat suurempia kustannustehokkaampia.

Olen samaa mieltä kuin Järvenpää, ja olen kirjoittanut samasta aiheesta usein ennenkin.

Suuruuden logiikka ei toimi lääkäri-, sosiaali- ja terveyspalveluissa. Kun mennään suurempiin yksiköihin, niin henkilöstön tuottavuus laskee eikä kasva. Ja sosiaali- ja terveyspalveluissa kaikista tärkeintä on henkilöstön tuottavuus. Sen Mehiläinen on todennut käytännön arjessa.

Sote-keskuksissa on kysymys yleislääkäritasoisesta perusterveydenhuollosta ja sairaanhoidosta. Silloin pieni voi olla kaunista, ja jopa 5-15 henkilön yhteisö saattaa olla optimaalinen.

Erikoissairaanhoito on sitten täysin eri asia. Siellä tarvitaan suuria yksikkökokoja.

Olen siinäkin samaa mieltä kuin Mehiläisen toimitusjohtaja Janne-Olli Järvenpää, joka uskoo, että monen tyhjenevän pienen terveysaseman paikalla nähdään jatkossa yksityinen terveysasema.

                                                            .........................

Klikkaa allaolevia painikkeita, jotta tämä blogi ja Oikea Media saavat uusia lukijoita. Anna sanan kiertää. Kaikki eivät vielä tunne hyvää julkaisua.

 

Reijo Tossavainen ti 18.07. 07:46

Kommentit: 12

Reijo Tossavainen3402 ti 18.07.2017 08:35 1

Kustannuksia arvioitaessa pitää ottaa huomioon myös asiakkaalle aiheutunut vaiva ja kustannukset.

Sairaana pitkälle matkustaminen on epämiellyttävä kokemus.

Pitkästä matkasta aiheutuu myös ylimääräisiä kustannuksia. Esimerkiksi henkilökohtaisesti ajatellen jos Savitaipaleen terveysasema lopetetaan, niin Lappeenrantaan on kotoani 40 km pidempi matka.

Juha Kivelä ti 18.07.2017 09:40 0

Lempeän ironisesti voisi sanoa, että Reijo Tossavainen (ps) kannattaa ideologista yksityistämistä ja Juha Kivelä ideologista julkisen puolen tuottamaa sosiaali- ja terveyspalveluita.. ;)

Tossavainen kirjoittaa, että "Suuruuden logiikka ei toimi lääkäri-, sosiaali- ja terveyspalveluissa. Kun mennään suurempiin yksiköihin, niin henkilöstön tuottavuus laskee eikä kasva". Juuri päinvastainen on kuitenkin totta! - Tuottavuus juurikin kasvaa eikä laske!

Tässä rajallisessa tilassa ja ajassa kumpikaan meistä ei todista kuitenkaan väitettään, vaan kysymys on vain ja ainoastaan tällä erää vahvoista ideologisista näkemyksistä!

Yritysmaailmasta sen verran kuitenkin, että ovatko kaikki yritysten yhdistymiset synenergioiden, skaalattavuuden ja suuruuden ekonomian perusteella olleet siis päinvastaista touhua, mitä yritysjohtajat ovat kansalle hokeneet jo usean vuosikymmenen ajan?!

Tuskin Mehiläinen Savitaipaleelle tulee hyvää hyvyyttään puhtaasta maailmanparantamisen ja -halaamisen johdosta? - Kyllä siinä tapauksessa taustalla ovat puhtaan kylmät laskelmat hyötyä Kantasuomalaisen Veronmaksajan Veroeuroista, kuten alla olevasta linkistä hyvin käy ilmi! ;)

https://www.youtube.com/watch?v=EyquAb0EhZk

Olen käytettävissä ns. SOTE-uudistuksen järkiperäisessä uudistamisprosessi, sillä katson, että minulla on omasta kokemuksestani ja muutoinkin valmiuksia kertoa oma näkemykseni ns. SOTE-prosessin kipupisteistä! - Tiedän kuitenkin, että tähän tuskin on poliittis-ekonomista tahtotilaa, sillä meneillään olevassa ns. SOTE-uudistuksessa ei ole tarkoitus parantaa, saati tehdä kustannustehokasta palvelumallia, vaan lähinnä jakaa kylmän laskelmoidusti Kantasuomalaisten Veronmaksajien Veroeurot yksityisille palveluntuottajille!

Pienet yksiköt, joista Tossavainen mainitsee, sisältyvät myös omaan "kokonaismalliini", mutta uskaltaisin väittää, että mallistani ei juuri kellään ole harmainta aavistustakaan!

Fakkiutunut ja ummehtunut ajattelu ei ole tätä päivää - ja sen vähemmän tulevaisuutta!

Juha Kivelä ti 18.07.2017 09:45 0

Liitän tähän eilen, maanantaina 17.7.2017, Facebookissa julkaisemani näkemyksen siitä, mistä YLÄTASOLLA ns. SOTE-uudistuksen tulee lähteä..

Mielestäni ns. SOTE-uudistus tulee Terveydenhuollon puolella järjestää julkisen puolen kautta, jossa päävastuu on Yliopistollisilla Keskussairaaloilla, joita Suomessa on viisi (5):

1) Helsingin yliopistollinen keskussairaala 2) Tampereen yliopistollinen keskussairaala 3) Turun yliopistollinen keskussairaala 4) Kuopion yliopistollinen keskussairaala 5) Oulun yliopistollinen keskussairaala

Samassa yhteydessä voisi olla viisainta, että Suomessa olisi vain viisi (5) maakuntaa keskustan (puolue) kaavaileman hallintohimmelin sijaan, jonka mukaisesti Suomeen on kaavailtu jopa 18:sta maakuntaa! - Täysin järjetöntä veroeurojen ja -varojen tuhlausta! Tästä HS A6-7 (maanantai 17.7.2017) kirjoitti "Tutkijat haastavat maakuntien nykyrajat" -artikkelillaan.

Tärkein uudistus, jonka nykyinen hallitus Suomessa voi mielestäni saada SOTE:n osalta aikaan, on yhtenäinen tietojärjestelmä-uudistus! Tästä oli HS C11 (sunnuntai 16.7.2017) Mielipide-sivulla Erja Wiili-Peltolan kirjoitus.

Pertti ti 18.07.2017 10:59 0

Ideologian voi ilmeisesti kehittää mistä asiasta hyvänsä, mutta sen selvittäminen onko jossain toiminnassa mittakaavaetuja vai ei, luulisi olevan lähinnä matemaattinen ongelma.

Omat Aivot ti 18.07.2017 12:23 2

Edellä olevan asiantuntevan keskustelun lomaan ehdotan otettavaksi pohdintaan seuraavan kysymyksen: Mitä vaikuttaa systeemin kokonaistalouteen se, että ykstyiset lääkärikeskukset, kuten Mehiläinen vievät voittonsa veroparatiiseihin? Nämä rahat eivät jää kotimaahan kiertämään. Jos vesikiertoisesta lämmitysjärjestelmästä juoksutetaan vähänkin vettä ulos, tulee pian kylmä. Niin käy siitä huolimatta, että vuorokaudessa järjestelmässä kiertää vettä tuhansia litroja.

Työterveyspalveluja tuottavat lääkärikeskukset voittavat kilpailutuksen myös valtion työnantajien osalta. Siten valtiokin kannustaa halveksittavaan verojen välttelyyn valinnoillaan. Tähän tuskin tulee ryhtiä, sillä poliittisilla päättäjillä on omia lehmälaumoja ojissa. Esimerkiksi EU-tasolla päättäjät ovat säätäneet itselleen verovapauden. Toinen esimerkki verovarojen ohjailusta ovat poliitikkojen lähipiirien osallistuminen maahanmuuttobisnekseen, jossa heidän yhtiökumppaneinaan ovat ihmissalakuljettajat ja mafia. Politiikka on nykyään oman yksityisen talodenpidon jatkamista lainsäädännön ja lakien tulkinnan kautta. Niiden avulla käännetään verovarojen virtoja omille tileille yhteisen hyvän tavoittamattomiin.

Juha Kivelä ti 18.07.2017 12:27 0

Aivan loistava kommentti Omat Aivot!

Juuri tuosta(kin) on asiassa kysymys!

Juha Kivelä ti 18.07.2017 12:28 0

Tuolla puolella sivalsin itsekin tuota veroparatiisi (veroparasiitti) asiaa!

https://beta.oikeamedia.com/o1-28500

Reijo Tossavainen3402 ti 18.07.2017 12:47 0

En ole ideologisesti tässä asiassa jotakin mieltä. Mielestäni tarvitaan sekä yksityisiä että yhteiskunnan tuottamia palveluja. Kussakin tapauksessa on harkittava kumpi on parempi palvelujen laadun ja hinnan osalta. Se ja vain se ratkaiskoon, ei ideologia. Ja jotta homma pelittäisi, molempien on oltava samalla viivalla.

Kivelä ja muutkin voivat vilkaista eilen MTV:n nettisivuilla näkyvää ja kuuluvaa Mehiläisen toimitusjohtajan haastattelua. Hän jos kuka tuntee käytännössä tosiasiat.

Reijo Tossavainen3402 ti 18.07.2017 12:52 0

Palvelujen tuottamisessa ei päde teollisen tuotannon kaavamainen ajattelu eli että suurtuotanto/sarjatuotanto on edullisinta. Palveluissa on kysymys palveluista. Toisin sanoen esim. lääkäri ei ehdi hoitaa enemmän potilaita per päivä isommassa yksikössä.

Reijo Tossavainen3402 ti 18.07.2017 12:55 0

Ehdotan, että Juha Kivelä kirjoittaa omasta mallistaan blogin tänne Uuteen Suomeen. Minä ja moni muu lukisi varmaankin sen mielellään. Kertaluontoinen blogi sopii "Vieraskynä" otsikon alle. Ota yhteyttä toimitukseen!

Juha Kivelä ti 18.07.2017 13:17 0

Reijo Tossavainen3402 ti 18.07.2017 12:47 kirjoitti mm. "Kivelä ja muutkin voivat vilkaista eilen MTV:n nettisivuilla näkyvää ja kuuluvaa Mehiläisen toimitusjohtajan haastattelua. Hän jos kuka tuntee käytännössä tosiasiat".

Olinkin jo tuon katsonut ja siitä kirjoittanut toiseen kirjoitukseesi..

https://beta.oikeamedia.com/o1-28500

.. jos olisit malttanut sen vain tarkistaa, niin olisit huomannut, että olinkin tuon jo tehnyt ja siihen jo vastannutkin!

Terveysjätti Mehiläisen toimitusjohtaja Janne-Olli Järvenpää kyllä tietää, kuinka rahastaa "asiakkaalta" omaisuus pois! - Sekin käy osittain selväksi..

https://beta.oikeamedia.com/o1-28500

.. tuolta!

Palveluiden vs tuotteiden erilaisuuteen olen kyllä pienessä määrin perehtynyt opiskellessani Vaasan yliopistossa kauppatieteitä (kesken) sekä Helsingin yliopistossa maa- ja metsätieteitä (kesken).

Itsekin olen siis virallisesti ylioppilas.. tarkoitus on kuitenkin valmistua, vieläpä mitä pikemmin!

Miksi se ei sitten ole tapahtunut vielä?! - Siitä voisin ehkä omassa blogissani, vaikka kertoakin! ;)

Reijo Tossavainen3402 ti 18.07.2017 15:20 0

Kuntien eri toimintojen tehokkuutta on verrattu myös kuntakoon perusteella. Silloin on todettu, että kaikkein tehokkaimmin palvelunsa pystyvät järjestämään noin 10.000 asukkaan kunnat. Siis eivät suuret kunnat.



Kommentointi on tilapäisesti pois käytöstä ohjelmistopäivitysten vuoksi. Palvelimille tehtiin DDoS hyökkäys 26.10.2017 jonka johdosta palvelimet asennettiin uusiksi ja kommenntointiratkaisu joudutaan toteuttamaan eri tavalla. Pahoittelemme keskeytystä kommentoinnissa. Sillä välin kirjoituksia voi kommentoida Facebook sivullamme.

Reijo Tossavainen

eläkeläinen ent. kansanedustaja (ps), päätoimittaja, yrittäjä

tuoreimmat

Punavihreä moraaliposeeraaja, faktantarkistaja ja JSN:n jäsen Johanna Vehkoo sai kunnianloukkaussyytteen

pe 12.10. 13:17

Älkää valitko Stubbia EU:n johtoon. Jäljet pelottavat!

ti 02.10. 23:41

Vihreiden töppäilyt auttavat Petteri Orpon pääministeriksi

ke 26.09. 09:41

Venäläisten maihinnousu Airistolla johtuu päättäjien sinisilmäisyydestä

su 23.09. 11:36

Punavihreän paremmiston moraaliposeeraus on moraalitonta poseerausta

la 22.09. 11:31

Marine Le Pen kertoi totuuden terroristeista. Siksi hänen mielenterveyttä epäillään!

pe 21.09. 11:42

Eduskunta on Suomen tehottomin ja turhauttavin työpaikka

to 20.09. 07:17

Loikkareiden tarina lähestyy kuilun reunaa

la 15.09. 08:15

Nurkkaan ahdistettuina agendamediat valehtelevat

ti 04.09. 22:45

Suomalaisista elintarvikkeista "reilun kaupan tuotteita"

pe 31.08. 07:57

blogit

Vieraskynä

Julkisen palvelun median arvopohja: Tanska

la 13.10.2018 23:10

Juha Ahvio

Sananvapaus uhattuna Suomessa ja somessa

pe 12.10.2018 20:50

Professorin Ajatuksia

Vihreitä saksanmaalla ja täällä Pohjantähden alla

ke 17.10.2018 21:52

Jukka Hankamäki

"Uusi normaali" toteutumassa myös Suomessa

to 11.10.2018 23:01

Petteri Hiienkoski

Kuka pelkää natseja?

su 09.09.2018 06:07

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Jätetäänkö nuoriamme kuolemaan?

ke 17.10.2018 01:12

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Mitä termi "vihervasemmisto" tarkoittaa?

pe 24.08.2018 09:42

Arto Luukkanen

Kölnin vaiettu terrori-isku

ke 17.10.2018 21:56

Mika Niikko

Itsekkyyden naamiaiset

ma 02.07.2018 00:54

Musta Orkidea

Viimeisen muurin takana on totuus

ke 14.02.2018 10:55

Mikko Paunio

Jani Toivola, vammaiset ja vihreä identiteettilässytys

to 20.09.2018 16:44

Heikki Porkka

Avoin raja Afganistanista Suomeen?

ke 10.10.2018 12:25

Olli Pusa

Aki Kangasharju ja asuntovirsi

pe 12.10.2018 23:29

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Yle asennekasvatuksen asialla

to 23.08.2018 14:57

Reijo Tossavainen

Punavihreä moraaliposeeraaja, faktantarkistaja ja JSN:n jäsen Johanna Vehkoo sai kunnianloukkaussyytteen

pe 12.10.2018 13:17

Jessica Vahtera

Työpaikkoja ei synny tilastotempuilla

pe 27.04.2018 12:59

Pauli Vahtera

Kokonaisuuden hahmottaminen

ti 17.10.2017 12:43

Timo Vihavainen

Melkein suomalainen supersankari

ke 17.10.2018 21:54

Matti Viren

Taas se Impivaara

ma 06.08.2018 22:40