Blogi: Timo Vihavainen, ma 15.07.2019 23:11

Onko kulttuuri kielessä?

Kielen ja kulttuurin mieli

 

Kasku kertoo, miten muuan suomalainen juppi, kuultuaan että Englannissa oli hyvin tärkeää omaksua oikea aksentti päästäkseen piireihin, päätti tuon tärkeän kulttuurisen pääoman myös hankkia, maksoi mitä maksoi.

Tuhansien työtuntien kuluttua sankarimme tunsi liikkuvansa lontoolaisessa ympäristössä kuin kala vedessä. Kerran hän meni illallisille perheeseen, jossa vaimo oli suomalainen.

Illan lähestyessä loppuaan talon emäntä saapui juttelemaan ja pyyteli anteeksi, ettei aiemmin ollut ehtinyt osoittaa asiaankuuluvaa huomiota vieraalleen, oli ollut niin paljon noita emännän velvollisuuksia.

”Mutta yksi asia tuli mieleen”, kertoi rouva, ”kun kuulin teidän puhuvan, ajattelin heti, että olette kotoisin joko Pieksämäeltä tai Jäppilästä…”

Sankarimme, joka oli Jäppilän poikia, pahoitti mielensä ja menetti motivaationsa ääntämyksen hiomiseen, vaikka olisihan siinä voinut käydä aivan toisinkin.

Kuitenkaan Suomessa ei ole mikään häpeä olla kotoisin Jäppilästä. Maailman huippua kaikkien tilastojen mukaan edustavan maamme eliitti on kotoisin kuka mistäkin. Lähes kaikille on yhteistä se, että he ovat suorittaneet ns. luokkaretken. Kerran maailmassa he olivat kuuluneet sellaiseen viiteryhmään, jonka prestiisi oli vähäinen. Nyt he ovat jotakin muuta.

Luultavasti tilanne poikkeaa paljonkin vaikkapa Ranskasta, jossa pöyhkeily viiteryhmällä kuuluu hyviin tapoihin. Meillä sen sijaan olisi yksinkertaisesti noloa kehua jollakin muulla kuin omilla suorituksillaan. Jälkimmäisten kehuminen taas olisi aivan häpeämätöntä.

Niinpä suomalaisen onkin parasta vain pyrkiä välttämään sitä aktiivista ryhmäytymistä ja aktiivista erottautumista muista (la distinction), joka Ranskassa on ihmisen identiteetin a ja o. Mikäli haluaa arvostusta, on parasta jättää asia toisten ratkaistavaksi eikä ryhtyä sitä aktiivisesti vaatimaan, kuten mikäkin feministi. Eihän sitä sillä keinoin saa.

Bourdieun tarkoittamaan sosiaaliseen pääomaan, jota eliitillä on runsaasti ja joka määrittelee hyvän maun ja tavoiteltavan käytöksen rajat, kuuluu ilman muuta myös kieli. Monessa maassa tämä tarkoittaa myös ääntämystä, mutta ainakin se tarkoittaa sanavarastoa ja käytettyjä käsitteitä.

Siinä laajemmassa mielessä kielen omaksuminen ei ole pelkästään valtavan työn takana, se on myös elinikäisen oppimisen ja kasvatuksenkin tulos, joka ei välttämättä ole jälkikäteen enää hankittavissa.

Mikäli Jäppilän poika pyrki pelkästään omaksumaan toisenlaisen ääntämyksen, mutta ei sen sijaan sitä sivistystä, sanavarastoa ja idiomeja, joita tuon ääntämyksen omaavat käyttävät, hän oli vaarassa tulla pelkästään naurettavaksi.

On kiinnostava kysymys, missä määrin ja millä tavalla maahanmuuttajat nykyoloissa saattavat integroitua uusiin asuinmaihinsa, etenkin niissä tapauksissa, kun muuttoliike suuntautuu maailman primitiivisimmistä maista kaikkein kehittyneisiin.

On selvää, että kielen jonkinasteinen oppiminen on välttämätöntä uuteen ympäristöön sopeutumiseksi. Jo pelkkä alkeellinen toimeentulo edellyttää jonkinasteista kielitaitoa.

Kuten on todettu, usein kyse on aivan vaatimattomasta kielen muunnelmasta tyyppiä kanak sprak tai perkerdansk (Ks. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=kanak+sprak ).

Paljon vaativammasta kielitaidosta on kysymys silloin, kun maahanmuuttaja pyrkii nousemaan yhteiskuntansa eliittiin.

Juuri Suomessa asia saattaa olla tavanomaista helpompi, koska suurin osa tuota eliittiä koostuu niin ikään jonkinasteisista muuttajista, joille erottautuminen kielen mukaan ei ole lainkaan tärkeää.

Sitä paitsi taitaa olla niin, että jossakin juppimaailmassa sivistykseksi nykyään riittää, mikäli tuntee kansainvälisiä eli siis amerikkalaisia saippuasarjoja ja on omaksunut niiden ääntämyksen ja maailmankuvan. Se avaa kulttuuriset ovet ja takaa molemminpuolisen ymmärtämisen.

Pitemmälle mennessä olisi toki tunnettava maan kulttuurinen koodeksi. Mitä siihen kuuluu, on kiinnostava kysymys. Venäjällä sellaista on yritetty rekonstruoida, mutta en oikein jaksa uskoa asian onnistumiseen. Hyvä toki, että edes yritetään (Vrt. https://timo-vihavainen.blogspot.com/search?q=kulttuurin+koodeksi ).

Entäpä, jos ei lainkaan yritetä?

Minusta näyttää, oikein tai väärin, ettei meillä oteta vakavasti sitä haittaa, minkä suomalaisen kulttuurin tuntemattomuus aiheuttaa niille, jotka tulevat täysin toisenlaisesta maailmasta.

Pelkään pahoin, että tämä asia saattaa tulla vielä suureksi kompastuskiveksi koko yhteiskunnalle.

Mikäli näet tuhannet nuoret jäävät valtakulttuurin ulkopuolelle, muodostavat he helposti rinnakkaiskulttuurin, joka saattaa olla täysin primitiivinen.

Sellaisessa maailmassa ihailun ja jäljittelyn kohteina ovat alamaailman tyypit, musiikin sijasta harrastetaan erilaisten hävyttömyyksien ja isottelujen rääkymistä eli ns. räppiä ja pätemisen huippuna pidetään menestynyttä huumepomoa.

Monessa maassa tämä on jo tilanne ja niin tulee olemaan meilläkin, mikäli muuttajien määrä ei ole tarpeeksi pieni pakottaakseen integraatioon.

Itse asiassa meillä jo taitaa olla kokemusta vastaavasta asiain tilasta noin sadan vuoden takaa, jolloin omakin maamme oli niin sanotusti kehitysmaa. Sörkän sakilaiset ja vastaavat ryhmät olivat silloin noita puolivillejä marginaalin nuoria (Ks. https://timovihavainen.blogspot.com/search?q=stadin+slangi ).

Mutta mikäpä tilanne juuri tällä hetkellä oikeastaan on? Luulen, että asiasta on jo jonkinlaista tutkimusta. Tunteeko joku sitä?

 

Timo Vihavainen ma 15.07. 23:11

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Häpeänsä kullakin

ke 19.07. 21:26

Suurista erehdyksistä

to 23.02. 21:02

Modernin maailman syntysijoilta

ti 18.01. 23:48

Saaliseläiminä

ke 15.12. 23:51

Tolstoin aivoituksia

ma 22.11. 23:49

Ajan kuvaa

to 18.11. 22:48

Kansan parhaaksi

ti 02.11. 23:57

Luonteikas kansa

pe 08.10. 01:15

Kohti pinnan katkeamista

to 16.09. 23:47

Symbolit

su 05.09. 20:39

blogit

Vieraskynä

Teemu Keskisarja: Miksi ajan Halla-ahoa presidentiksi?

ke 20.12.2023 22:32

Juha Ahvio

Onko historialla merkitystä?

su 18.02.2024 17:41

Professorin Ajatuksia

Yle teki diasarjan, mutta miksi niin moni seikka unohtui?

to 13.05.2021 20:23

Marko Hamilo

Ydinvoimaa, talouskasvua ja teollisia työpaikkoja

ti 28.03.2023 20:22

Jukka Hankamäki

Sähköistävä klikinvastainen uutinen

su 07.01.2024 18:08

Petteri Hiienkoski

Puhkeaako globalismin kupla Ukrainaan?

pe 15.03.2024 23:04

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Laura Huhtasaari

Jolla on korvat, se kuulkoon

ke 23.08.2023 20:50

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Valtuustoaloitteeni mamujen 43 äidinkielen opetuksen lopettamiseksi verovaroilla Espoossa

su 15.01.2023 14:49

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan

ke 29.05.2019 09:00

Arto Luukkanen

Punavihreä hallitus komentaa! Maakuoppaan mars!

la 25.02.2023 13:58

Mika Niikko

Suvaitsevaisuuden kirjavat käsitteet

su 13.09.2020 23:07

Musta Orkidea

Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä

pe 08.02.2019 13:23

Mikko Paunio

USA:sta johdettu sensuuriteollinen kompleksi ulotettiin Suomeen vuonna 2015 - Tucker Carlson haastatteli USA:n ulkoministeriön entistä kyberjohtajaa Mike Benziä

la 24.02.2024 12:33

Heikki Porkka

Suomi sanojen vankina - manipulointia Ylen tapaan

to 28.03.2024 13:04

Tapio Puolimatka

Pedoseksuaalisten fantasioiden varaan rakentuva seksuaalikasvatus

ke 20.03.2024 08:51

Olli Pusa

YLEN häveliästä

pe 02.02.2024 14:01

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Rikkaat rikastuvat ja köyhät kituuttavat

ti 18.08.2020 10:15

Reijo Tossavainen

Auta avun tarpeessa

to 19.03.2020 07:33

Pauli Vahtera

Olisinko yrittäjä, enkä palkansaaja

su 25.10.2020 22:57

Timo Vihavainen

Häpeänsä kullakin

ke 19.07.2023 21:26

Matti Viren

Odotellaan vuotta 2023

la 14.08.2021 23:44