Blogi: Timo Vihavainen, su 03.06.2018 10:17

Roskaväen lauluja ja loiluja

Saatanallisia säkeitä

 

Olen joskus aina pysähtynyt miettimään erästä suomalaisten opiskelijoiden omituisuutta: tarpeeksi juovuttuaan he alkavat laulaa Isoo-Antista ja Rannanjärvestä.

Tämä ei koske vain pohjalaisia. Ainakin vielä taannoin eli muutama vuosikymmen sitten saattoi saman laulun kuulla jopa savolaisilta. Oi aikoja, voi tapoja!

Mutta kyseessähän lienee ollut ennen muuta nousuhumalan aiheuttama nuorekas voimantunto ja aggressio tai pikemminkin lähinnä regressio: käyttäytymismalli, jonka tunnemme kaikista lapsellisista ympyröistä, mukaan lukien keskiaikaiset ritarit –ei tietenkään niiltä myöhempien satujen kiiltokuvasankareilta, vaan oman aikansa runoelmista.

Monen ritarin päätoimenahan näyttää olleen riidan haastaminen ja sitä seuraava oman erinomaisuuden osoittaminen, mikäli mahdollista.

Tämä kaikki kuitenkin kuulostaa niin sanoakseni terveeltä pöyhistelyltä, joka ilman muuta kuuluu niin kukkopoikien kuin uroskoirienkin maailmaan. Ei se lopu niin kauan kuin luonto saa vielä olla luontoa eikä yleistä kuohitsemista ainakin jossakin muodossa toteuteta.

Kaiken maailman mustat metallit sen sijaan ovat jotakin muuta. Läpikäyvä lapsellisuus toki loistaa myös niidenkin kitsch-hepenistä eikä jotakin Lordia katsellessa kukaan kai oikeasti tunne mitään pelon värinöitä tai vastaavia tunteita, vaikka en minä noista lappilaisista tiedä.

Tuska-festivaaleilla ei ole tullut käydyksi eikä ehkä tulekaan käytyä. Kiinnostavaa kuitenkin on havaita, että nuo itsensä tatuoinneilla tuhrineet ja mustiin asuihin pukeutuneet  nuorison edustajat ilmeisesti näyttävät pitävän itseään jonkinmoisina intellektuelleina.

Jostakin chatista sain tämän käsityksen. Raja normaalin, täyspäisen nuorison ja äärimmäisyysasenteita matkivien ja niillä keikailevien friikkien välillä onkin siis peräti samalla raja intellektuellien ja poroporvarien välillä ja vieläpä niin, että mitä hullummalta ihminen näyttää (vaatteethan ovat aatteet), sitä vakavammin hänet tulee ottaa intellektuaalisessa vertaisryhmässä.

En oikein tiedä, mitä tuo ryhmä oikein tavoittelee, mutta arvaan, etteivät kyseessä ole totuus, hyvyys ja kauneus. Sen sijaan kaikki primitiivinen ja alhainen näyttää olevan kovassa kurssissa.

Mutta milloin tuo muoti oikein syntyi? Itse asiassahan sen piirissä halutaan kaivaa esille kaikkea keskiaikaista, mutta eihän se suoraan sieltä voi tulla. Tuossa pyrkimyksessä tuskin voi nähdä mitään älyllistä, se näyttää se sijaan olevan jonkinlaista taistelevaa irrationalismia. Se on vähä-älyisyyden korkea veisu.

On kiinnostavaa, että kun olen joskus maininnut ajatuksen paluusta keskiaikaan, joka muuten on ollut aika suosittu jo noin sadan vuoden ajan, olen saanut kuulla monen puolustavan keskiaikaa väärin ymmärrettynä aikakautena, johon kaikin mokomin kannattaisikin palata.

No, niin kai se on, jos siltä näyttää. Tämä kyllä kertoo eniten omasta ajastamme.

Mutta vielä vähän musiikista. Jostakin jäi korvaan soimaan saksalainen laulu Wir sind des Geyers schwarzer Haufen: https://www.youtube.com/watch?v=G9sVcRxopJU.

Laulusta on useita versioita ja on väitetty sen olevan 1500-luvun talonpoikaissodista periytyvää traditiota. Wikipedia kertoo kuitenkin sen syntyneen 1920-luvun alussa.  Laulun sankari Florian Geyer oli yksi noiden murhaavien ja ryöstelevien talonpoikaisjoukkioiden johtaja, joita Luther ymmärrettävästi vaati lyömään kuoliaaksi. Jälkikäteen tälle voi vain aplodeerata.

Koska laulun sanoma on niin sanotusti edistyksellinen, se oli suosittu myös DDR:ssä ja nykyään sitä laulavat anarkistit. Ja kyllähän se Rannanjärvelle vertoja vetää raakuudessa:

Wir sind des Geyers schwarzer Haufen, heia hoho,
und wollen mit Tyrannen raufen, heia hoho.
Refrain: Spieß voran, drauf und dran,
setzt auf’s Klosterdach den roten Hahn!

Tyranneita siis seivästämään ja luostarit tuleen! Mutta entäpä viattomat lapset? Heillekin keksitään käyttöä:
Des Edelmannes Kindelein, heia hoho,
das schicken wir in die Höll’ hinein, heia hoho.
Des Edelmannes Töchterlein, heia hoho,
soll heute uns’re Buhle sein, heia hoho.
….
Ein gleich’ Gesetz das wollen wir han’, heia hoho,
vom Fürsten bis zum Bauersmann, heia hoho.
Wir woll’n nicht länger sein ein Knecht, heia hoho,
Leibeigen, frönig, ohne Recht, heia hoho.
Tasa-arvoahan sitä haluttiin, kuten jo keskiajan talonpoikaissodissa ja jälkeä syntyi :
 Bei Weinsberg setzt es Brand und Stank, heia hoho,
gar mancher über die Klinge sprang, heia hoho.
mutta aika huonosti siinä sitten lopulta kävi:
Sie schlugen uns mit Prügeln platt, heia hoho,
und machten uns mit Hunger satt, heia hoho.
Geschlagen ziehen wir nach Haus, heia hoho,
uns’re Enkel fechten’s besser aus, heia hoho.
 

No, jälkipolvet tehkööt työn paremmin, toivotetaan laulussa, joka hieman yllättävästi päättyy kertomukseen selkäsaunasta.

Meillähän ei Nuijasodasta ole mitään vastaavaa tarustoa. Siinä nuijamiehet eivät ehtineet saada aikaan oikein mitään, ennen kuin juonet kavalat löi Ilkan Nokialla.

Kieltämättä Nuijamiesten marssin jylhyys on aika komeaa ja sanat antavat aavistella, että tarkoituksena oli saada aikaan enemmänkin. Geyerin kaltaisia törkeyksiä ei meidän lauluissamme sentään ole. Ehkä tässä olisi taas syy onnitella itseään?

Timo Vihavainen su 03.06. 10:17

Kommentit: 0



Kommentointi on tilapäisesti pois käytöstä ohjelmistopäivitysten vuoksi. Palvelimille tehtiin DDoS hyökkäys 26.10.2017 jonka johdosta palvelimet asennettiin uusiksi ja kommenntointiratkaisu joudutaan toteuttamaan eri tavalla. Pahoittelemme keskeytystä kommentoinnissa. Sillä välin kirjoituksia voi kommentoida Facebook sivullamme.

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Jonkin sortin sakkia

Klo 22:34.

Tiitisen satupuu?

ma 15.10. 23:23

Legioonien aika

la 13.10. 23:03

Naisten maailmanaika

pe 12.10. 20:46

Kuka kenet?

to 11.10. 22:57

Hurskaan miehen Siperia

ke 10.10. 23:08

Läylemmäksi lankeavi

ti 09.10. 22:17

Neron osa

ma 08.10. 23:49

Tieteen tanhuvilta

su 07.10. 09:43

Keskustajääkäri

la 06.10. 10:46

blogit

Vieraskynä

Julkisen palvelun median arvopohja: Tanska

la 13.10.2018 23:10

Juha Ahvio

Sananvapaus uhattuna Suomessa ja somessa

pe 12.10.2018 20:50

Professorin Ajatuksia

Hiilinieluun keskittyminen olisi vanhentunutta metsäpolitiikkaa

ti 16.10.2018 22:33

Jukka Hankamäki

"Uusi normaali" toteutumassa myös Suomessa

to 11.10.2018 23:01

Petteri Hiienkoski

Kuka pelkää natseja?

su 09.09.2018 06:07

Tapio Holopainen

Mistä on pienet getot tehty?

ma 27.08.2018 23:18

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Säilyisikö hyvinvointi, jos suomalaiset vaihdettaisiin afrikkalaisiin?

to 11.10.2018 23:02

Piia Kattelus

Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa

ke 17.01.2018 08:44

Henry Laasanen

Mitä termi "vihervasemmisto" tarkoittaa?

pe 24.08.2018 09:42

Arto Luukkanen

Eduskunta ei ole yhtiökokous hyvä Juha!

ti 16.10.2018 22:35

Mika Niikko

Itsekkyyden naamiaiset

ma 02.07.2018 00:54

Musta Orkidea

Viimeisen muurin takana on totuus

ke 14.02.2018 10:55

Mikko Paunio

Jani Toivola, vammaiset ja vihreä identiteettilässytys

to 20.09.2018 16:44

Heikki Porkka

Avoin raja Afganistanista Suomeen?

ke 10.10.2018 12:25

Olli Pusa

Aki Kangasharju ja asuntovirsi

pe 12.10.2018 23:29

Alan Salehzadeh

Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin

ti 12.06.2018 11:53

Janne Suuronen

Yle asennekasvatuksen asialla

to 23.08.2018 14:57

Reijo Tossavainen

Punavihreä moraaliposeeraaja, faktantarkistaja ja JSN:n jäsen Johanna Vehkoo sai kunnianloukkaussyytteen

pe 12.10.2018 13:17

Jessica Vahtera

Työpaikkoja ei synny tilastotempuilla

pe 27.04.2018 12:59

Pauli Vahtera

Kokonaisuuden hahmottaminen

ti 17.10.2017 12:43

Timo Vihavainen

Jonkin sortin sakkia

ti 16.10.2018 22:34

Matti Viren

Taas se Impivaara

ma 06.08.2018 22:40