Villiä menoa
Villeys on tätä nykyä edistyspiireissä suurta muotia, tämänhän vahvisti myös Ruotsin akatemian jäsen Stridsberg taannoisessa merkittävässä haastattelussaan.
Eihän tässä uutta ole. Jalot villit ovat olleet eurooppalaisen intellektuellin ihanteina jo J.-J. Rousseaun päivistä saakka.
Villien suuri etu ja ainoa heitä yhdistävä tekijä on, että he eivät ole kahleissa, siis sivistyksen kahleissa. Kun tähän tuijotetaan jää huomaamatta, että sivistyksen ulkopuolella niitä kahleita vasta riittääkin: on tietämättömyyden, köyhyyden, himojen ja hillittömyyden kahleita ja mitä lieneekin.
Mikäli nyt joka tapauksessa sivistys koetaan ahdistavana, niin villeyttä ja villejä aina ihannoidaan. Villien otaksuttu jalous on tietenkin pelkkää fiktiota. Primitiivisissä oloissa ei ole mitään tilaa jaloille tunteille enempää kuin kehittyneille tavoille, jotka tekevät inhimillisestä kanssakäymisestä nautittavaa.
Kuitenkin alkuperäinen jalo villi kuviteltiin lähinnä filosofiksi, joka omasta moraalisesta korkeudestaan tuli tuomitsemaan valistuksen ajan yhteiskunnasta löytyviä menneisyyden jäänteitä, kuten mielekkyytensä menettäneitä sosiaalisia instituutioita ja tyhjiä tapoja, ahdistavia sovinnaisuuksia.
Myöhemmin jalot villit usein nähtiin esimerkiksi kiinalaisten talonpoikien tai jopa kotimaisten työläisten hahmossa. Siirtymä oli aivan luonteva: sorronalainen asema tekee kenestä tahansa tyhmempiensä silmissä jalon ja olennaistahan onkin nimenomaan kritisoida nykyisiä sovinnaisuuksia eikä oikeasti tutkia miten jaloja nuo villit tai heidän korvikkeensa oikeastaan ovat.
Nykyisin jalo villi löydetään erilaisista marginaaliryhmistä, mutta häntä yritetään kaikin keinoin kaivaa myös naissukupuolesta yleensä. Ikään kuin naiset olisivat jokin sorrettu ryhmä, jonka todellista olemusta (jota muuten ei yleensä ole olemassa) ei haluta päästää toteuttamaan itseään.
Sivumennen sanoen, eri kielissä ”villiä” merkitsevällä sanalla on aina erilaisia konnotaatioita. Suomessa sana on helppo ymmärtää positiiviseksi, mutta esimerkiksi venäjässä ei. Siellä sana diki (дикий)ja etenkin tekijämuoto dikar (дикарь) viittaavat yksinkertaisesti metsäläisyyteen, siis kulttuurin puutteeseen ja sillä nyt ei ainakaan Venäjällä kukaan halua loistaa.
Villiä menoa pyrkii varmaan itse kukin joskus nuoruutensa päivinä harrastamaan ja etenkin opiskelijaelämä antaa sille ihanteelliset mahdollisuudet. Tämä lienee normaalia luonnon sanelemaa elämän kulkua.
Sen jälkeen, kun on kylliksi rilluteltu, luonto vaatii perustamaan perheen ja huolehtimaan siitä. Mikäli joku ei elämäänsä hallitse, vaan jatkaa villiä menoa kaikesta huolimatta, ei hänen vapauttaan ole yleensä ylistetty, päinvastoin.
Asiasta on muuan hyvä laulukin, jossa esiintyy keskeisenä englannin sana wild:
Cigarettes, whiskey and wild, wild women
They'll drive you crazy, they'll drive you insane
Villi meno on tietenkin aivan hillittömän hauskaa, kuten englantilainen sea-shanty kertoo:
Once I had an Irish girl, but she was fat and lazy,
a-way, haul away, Joe!
But now I have a Suffolk girl, who drives me nearly crazy,
a-way etc.
Mutta ikävä kyllä, järjestäytynyt yhteiskunta, kuten myös ihmisen oma etu vaatii, että villeys on pidettävä tietyissä rajoissa. Vanhan ajan merimieselämässä oli satamissa juuri sopivasti taukoja villin elämän harjoittamiseen ja ymmärrettävästi asiaa myös hyödynnettiin. Kun kukkarot olivat tyhjentyneet, oli aika jo muutenkin lähteä ja merellä oli sitten pakko raitistua.
Maakrapujen tilanne oli toinen ja moni saattoi ja saattaa yhäkin jäädä koukkuun, josta ei irti pääse ennen kuin vanhuusikä koittaa tai koittaisi, lyhyeksihän se elon taival jää villin ja vapaan elämän harjoittajalla:
Write on the cross at the head of my grave
'For women and whiskey, here lies a poor slave
Take warning, dear stranger, take warning, dear friend'
Then write in big letters these words at the end
---
Cigarettes, whiskey and wild, wild women
They'll drive you crazy, they'll drive you insane
Cigarettes, whiskey and wild wild women
They'll drive you crazy, they'll drive you insane
Read more: Jim Croce - Cigarettes, Whiskey & Wild, Wild Women Lyrics | MetroLyrics
Tässä tuli nyt sitten vähän ilmaista mainostakin tämän kappaleen esittäjälle, mutta tarkoitukseni on tässä, kuten muuallakin, hyvä: älkää te, hyvät veljet ryhtykö villeiksi ja vapaiksi ihan elämäntapamitassa! Naiset ovat asiasta nyt kovin innoissaan, mutta antaapa heidän koettaa.
Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.
Teemu Keskisarja: Miksi ajan Halla-ahoa presidentiksi?
ke 20.12.2023 22:32Frank Herbertin Dyyni ja tekoälyuhka
la 13.04.2024 00:17Yle teki diasarjan, mutta miksi niin moni seikka unohtui?
to 13.05.2021 20:23Ydinvoimaa, talouskasvua ja teollisia työpaikkoja
ti 28.03.2023 20:22Sähköistävä klikinvastainen uutinen
su 07.01.2024 18:08Puhkeaako globalismin kupla Ukrainaan?
pe 15.03.2024 23:04Mistä on pienet getot tehty?
ma 27.08.2018 23:18Jolla on korvat, se kuulkoon
ke 23.08.2023 20:50Vallankaappaus
ke 14.06.2017 09:13Valtuustoaloitteeni mamujen 43 äidinkielen opetuksen lopettamiseksi verovaroilla Espoossa
su 15.01.2023 14:49Hallitsematon maahanmuutto ja liittoutumispolitiikka ovat nostaneet terrorismin uhkaa Suomessa
ke 17.01.2018 08:44Kirja-arvio: Seksuaaliutopia - Feministien sota sivistystä vastaan
ke 29.05.2019 09:00Punavihreä hallitus komentaa! Maakuoppaan mars!
la 25.02.2023 13:58Suvaitsevaisuuden kirjavat käsitteet
su 13.09.2020 23:07Vieraskynä: Kirje eräältä äidiltä
pe 08.02.2019 13:23Koronapandemialla pieni vaikutus kuolleisuuteen huolimatta mediahypetyksestä
su 21.04.2024 15:30Suomi sanojen vankina - manipulointia Ylen tapaan
to 28.03.2024 13:04Miksi lähdin ehdolle europarlamenttivaaleihin?
ti 23.04.2024 22:16Eläkeindeksin leikkaaminen
ti 09.04.2024 13:56Ei shariaa länteen, vaan länsimaiden tasa-arvoinen lainsäädäntö muslimimaihin
ti 12.06.2018 11:53Rikkaat rikastuvat ja köyhät kituuttavat
ti 18.08.2020 10:15Auta avun tarpeessa
to 19.03.2020 07:33Olisinko yrittäjä, enkä palkansaaja
su 25.10.2020 22:57Häpeänsä kullakin
ke 19.07.2023 21:26Odotellaan vuotta 2023
la 14.08.2021 23:44