Blogi: Vieraskynä , ti 19.09.2017 18:24

Tieteen, järjen ja kristinuskon kolmiyhteys

Tieteen, järjen ja kristinuskon kolmiyhteyden murtuminen jakaa länsimaisia yhteiskuntia. Henkinen rajalinja kulkee länsimaisen kulttuurisen sivilisaation vaalijoiden ja monikulttuurisesti uutta luovien voimien epätasaisessa kamppailussa, missä jälkimmäisten poliittinen valta uhkaa syöstä Euroopan barbariaan ja nostattaa yhä tiukkenevan totalitarismin.

Yhteiskuntamme asioiden kääntyminen päälaelleen on seurausta globaalista kehityksestä, minkä vanavedessä länsimainen järkeen nojannut kulttuuri on kuolemassa, kirjoittaa Melanie Phillips. Länsimaalaiset eivät usko enää kehitykseen, järjen pimeneminen näkyy eriskummallisena tapana suojella joidenkin ryhmien tunteita ja tukahduttaa toisten ryhmien mielipiteitä vihapuheena. Kuinka niin monet ihmiset, jotka ovat omistautuneet järjen ja vapauden asialle, käyttäytyvät nyt niin irrationaalisesti ja sortavasti? Rationaalisesta keskustelusta on siirrytty ideologian valtaamaan todistukseen.

Järjen aikakauden on uskottu lopettavan kaiken pahuuden maailmasta, utopia ei ole kuitenkaan toteutunut, vaan teknologinen kehitys on synnyttänyt arvojen rapautumisen, kun mitä tahansa näkökulmaa, mikä ei ole tieteellinen, on pidetty perustelemattomana ja kelvottomana. Uskontoa ja järkeä ei ole voinut sovittaa yhteen. Phillipsin mielestä juuri tässä on tehty kohtalokas virhe, sillä uskonto on antanut maailmalle edistyksen ja järjen käsitteet. Ne, jotka halusivat tieteen tuhoavan uskonnon, eivät ymmärtäneet, että uskonnon myötä myös tiede tuhoutuu. Moderni aika on vaarassa menettää oman perustansa.

Henkisyys temmattiin pois, ja käännyttiin panteismiin ja pakanuuteen. Tästä huolimatta juuri kristinuskosta lähtöisin olevat synnintunnot nousivat esiin, syyllisyys ja takaisinmaksu kolmannelle maailmalle, amerikkalaista kreationistia vastaan ja palestiinalaisen puolesta. Tarvittiin uusi uljas ihminen vailla ennakkoluuloja rajoittamaan erimielisten sananvapautta.

Roger Scrutonin mukaan rationaalisen keskustelun puute ja vanhoista uskomuksista luopuminen ja niiden korvaaminen yhdenvertaisuuden ja osallisuuden (equality and inclusion) periaatteiden vaatimuksella, missä toisenlaisen elämäntyylin kritisoimista pidetään rikoksena, on johtanut eräänlaiseen nihilismiin, jonka pahimpana piirteenä voi pitää rutiininomaista rasismisyytöstä, mikä suunnataan kaikkia niitä vastaan, jotka uskaltavat tunnustaa, opettaa ja ylläpitää läntisen sivistyksen arvoja. Tämä on johtanut jo suoranaisten rikollisten tapojen suosimiseen pelosta tulla kutsutuksi rasistiksi niihin puututtaessa.

Euroopassa ei ole tunnustettu kristinuskon perintöä, vaikka se on eurooppalaisen sivilisaation lähde, ja peruste Euroopan omistautumiselle ihmisoikeuksille ja demokratialle. EU:n perustuslaki ei mainitse kristinuskoa.

EU väittää ylläpitävänsä universaaleja arvoja, kristilliset moraalikoodit on julistettu vääriksi. ”Universaali” on EU:lle moraalia, missä homojen, feministien ja monikultturistien oikeuksista ei saa kiistellä. Juutalaistaustainen Phillips puhuu kristillisen Euroopan puolesta, ja pitää suvaitsevaisuuden aatteen vuoksi uskonnosta irtipäästämistä tienä suvaitsemattomuuteen, johon on sulautunut hyve itsessään. Vääräuskoisia tulee rangaista ja alistaa.

Keskiaikaisen Euroopan noitavainot ovat alkaneet uudestaan. On asioita, joita ei saa kyseenalaistaa kuten ilmastonmuutos, Israelin syyllisyys palestiinalaispolitiikassaan, tasa-arvoinen avioiittolaki, tekoäly jne. Erityisesti protestanttiset maat pesevät syntejään ottamalla maihinsa suuret määrät kehitysmaista tulevia siirtolaisia, mikä Paul Edward Gottfriedin mukaan todistaa, ettei yhteys uskontoon ole kokonaan kuollut – langennut valtio kietoutuu pyhimysmäiseen nöyrtymiseen ja henkiseen ylevyyteen nykyisessä yksilöllisyyttä ja tasa-arvoa palvovassa kristinuskossa.

Gottfriedin mukaan tieteen mahtiin vannomisen on syrjäyttänyt uusi sosiaalisen syyllisyyden ja uhrikulttuurin pehmeä totalitarismi, mikä osittain pohjautuu uskonnollisiin tunteisiin. Ei saa loukata, ei saa tuntea ennakkoluuloja, pitää huolehtia 'vainotuista', 'kiihkoilijoita' on sensuroitava, vihapuhujat on kutsuttava poliisikuulusteluihin. Tätä voi kutsua 'hyveen' totalitarismiksi tai Rousseaun mukaan 'ihmisen pakottamiseksi vapauteen'.

Totalitarismi näkyy yrityksissä uudistaa itse ihmisluontoa. Perinteisiä auktoriteetteja ei arvosteta, sekulaari tieteellisen johtamisen mukanaantuoma edistys vallitsee ja tieteestä ja järjestä on tullut ainoastaan väline hallita ideologisesti. Etuoikeutetut vallanpitäjät ovat ottaneet tieteen uskonnokseen, minkä kautta he ovat päätyneet toisinajattelijoiden vainoihin, kuten italialainen historioitsija Augusto Del Noce on kirjoittanut.

Modernismi on Phillipsin mukaan kääntynyt ylösalaisin. Perhe-elämä on epäjärjestyksessä, aiemmin lapsia suojeltiin seksuaalisuudelta, nyt seksuaalisuuden katsotaan ulottuvan yhä nuorempiin, isättömiä lapsia on 'oikeus' synnyttää; ihmiselämän kunnioitus on kumottu ja korvattu hyödyn laskelmoinnilla. Koulutus jättää nuoret tietämättömiksi ja kykenemättömiksi tekemään eroa tosiasioiden ja propagandan välillä.

Samalla kun lännessä on epäonnistuttu pitämään kiinni järjestä, ei ole kyetty myöskään loogiseen ajatteluun suhteessa islamiin, mikä uhkaa länttä sisältäpäin. Länsi syleilee islamia kuin kulttuurisen kuoleman tervetulleeksi toivottajana eikä taistele islamilaista ajatuksenvapauden sortoa vastaan. Totuus ja oikeudenmukaisuus on käännetty päälaelleen väärinjohdetulla reaalipolitiikalla monikultturismin ja ja uhrikulttuurin tunkeutumisen vuoksi.

Roger Scruton kirjoittaa, että mikäli tarkoitus olisi pelkästään korvata yksi uskomusjärjestelmä toisella, olisi se välttämätöntä alistaa rationaaliselle keskustelulle, mutta koska näyttää siltä, että olemme korvaamassa yhtä yhteiskuntaa toisenlaisella yhteiskunnalla, on kysymyksessä selkeästi negatiivinen asia. Kun nyt hyväksymme intomielin toiset kulttuurit ja raivokkaasti samalla hylkäämme omamme, tulemme saamaan kulttuurin, mitä emme voi enää torjua ja peruuttaa. Vanhaa kulttuuriperintöä vastaan hyökkääminen ei johda uudenlaiseen osallisuuteen, vaan vieraantumiseen.

Nuorten kasvattaminen yhdenvertaisuuden ja osallisuuden uskomuksiin sivuuttaen vanhat uskomukset, jotka perustuivat jumalallisuuteen, tuomioon ja historialliseen yhteyteen, johtaa nuorten irrottamiseen niistä siteistä, joiden varaan moraalinen ja uskonnollinen järjestys on rakennettu.

Melanie Phillips kirjoittaa järjen pimenemisestä Euroopassa editoiden v. 2010 julkaisemansa kirjan The World Turned Upside Down: The Global Battle over God, Truth and Power lukua aiheesta. Hän halusi palata asiaan, koska tilanne on vain pahentunut, USA:ssa jo kaadetaan historiallisia patsaita, Euroopassa vihapuhujia jahdataan, irrationaalisuus ja sananvaino on kiihtynyt.

Lähteet:

Phillips, M. The eclipse of reason in the West. Melaniephillips.com 24.8.2017.

Scruton, R. From how to be a conservative. Tweet 9.9. 2017.

 

Kirjoittaja on Hilkka Axelsen, eläkkeellä oleva kirjastonhoitaja, FM yleinen historia.

Vieraskynä ti 19.09. 18:24

Kommentit: 2

Juha. ti 19.09.2017 20:51 0

Kun ihmiskunnalla on "haavi auki". Se palaa totalitärismiin, primitiiviseen estottomaan väkivaltaan takaisin esihistoriallisten heimojen kulttuurien alku -nuotioille, jossa kiistakysymykset, nokkimisjärjjestys ja hallinta parhaista naaraista ratkaistiin brutaalilla väkivallalla, jossa ei termiä: "Huonosti tapettu" ei tunnettu. Ihmiskunta, kuten myös ne lukuisat historialliset kansakunnat ja impeuriumit ovat tuhoutuneet alkutekijöihinsä joko luonnon mullistusten, vieraiden valloittajien, tautien tai vain yksinkertaisesti koko heimokuntaa kohdanneen "ajan täyttymisen" tullessa ajankohtaiseksi pois tästä maailmasta vain ruukun sirpaleiksi ja työkalun palasiksi argeologeille pensselöitäviksi ja siivilöitäviksi. Eurooppa ja jopa uuden mantereen taru saattaa olla lopussa maailan eräänä suurinpana ja hallitsevimpina vaikuttajina tieteen, taiteen, teollisuuden, filosofian, uskonnon, kulttuurin ja lukuisten muiden alueiden osalta. Eurooppa kärsii masennuksesta ja on itsetuhoinen päämäärättömyydessään ymmärtämättä omia saavutuksiaan historiassa ja yhteiskuntien korkean kulttuurin ja koulutuksellisen älyllisyyden tuomia saavutuksia infstrakruktuurissa aina ruuan runsaaseen ja tasalaatuiseen ja -määräiseen tuottamiseen kykenevinä erotuksena valtaosasta muiden tämän planeetan asuttamien kansakuntiin verrattuna. Jopa niin hyvin, että sillä on ollut varaa ja kykyä ruokkia ja avustaa muitakin vähemmän taitavia ja kykeneviä kansakuntia. Tästä kaikesta huolimatta Eurooppa ja Länsi on saanut ainoastaan vastaansa vihaa, kiittämättömyyttä ja kateutta, joka vie kalatkin vedestä.

Jukka . ke 20.09.2017 14:27 0

Juha. 20:51 : "Länsi on saanut ainoastaan vastaansa vihaa..."

Näin on käynyt kun tekninen etumatka on lyhentynyt. Ennen japanilaiset sentään kävivät vakoilemassa, mutta enää ei ole tarvetta. Toisaalta ei siltä suunnalta ole varsinaista vihaakaan tullut (? - Hiroshimasta huolimatta). Se viha tulee näistä tietyistä Amerikka-vastaisista valtioista.



Kommentoidaksesi sinun
täytyy ensin kirjautua:


Jos sinulla ei ole vielä tunnuksia, voit liittyä joukkoomme ostamalla kommentointioikeuden:
Oikea Kommentointi 6kk, 19,90 €
Voit halutessasi kommentoida nimimerkillä.

Vieraskynä

Oikean Median vieraskynä -blogiin poimitaan mielenkiintoisia kirjoituksia henkilöiltä, jotka kirjoittavat harvemmin tai eivät voi omalla nimellään kirjoittaa valitsemistaan aiheista.

tuoreimmat

"Niiden, jotka haluavat rauhaa, tulee varautua sotaan"

to 12.10. 21:58

Steve Bannon, Christopher Lasch ja demokratian kriisi

ke 11.10. 13:19

Uusi Suomi sensuroi jälleen: Meidän "isä" synnyttää

su 08.10. 17:04

Keskiajan Espanja ja muslimien puhdistus

pe 29.09. 10:06

Hamas kutsuu Abbasin Gazaan - Onko se hyvä asia?

su 24.09. 20:16

Turku ja Suomi. Lintukoto joka romahti.

to 21.09. 19:57

Tieteen, järjen ja kristinuskon kolmiyhteys

ti 19.09. 18:24

Teologi vastaa filosofille

su 17.09. 10:22

Yliopiston Israel-boikotti kielsi vastakkaisten näkemysten esittämisen

to 14.09. 15:46

Israelin armeija harjoittelee vastustamaan Iranin vaikutusta Libanonissa ja Syyriassa

pe 08.09. 13:45

blogit

Vieraskynä

"Niiden, jotka haluavat rauhaa, tulee varautua sotaan"

to 12.10.2017 21:58

Juha Ahvio

Itsenäisen Suomen syntyvaiheet -ohjelmasarja Radio Patmoksen taajuuksilla

su 08.10.2017 18:14

Professorin Ajatuksia

Ruotsin Kokoomus Itävallan Kansanpuolueen jalanjäljillä

ti 17.10.2017 11:04

Jukka Hankamäki

Miksi vihapuheen käsite on vaarallinen?

la 07.10.2017 11:53

Petteri Hiienkoski

YLE ja STT vastuussa mielipidevainoista

ma 16.10.2017 17:42

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Lasten ja nuorten ääni maahanmuuton ongelmista kuuluville!

pe 13.10.2017 23:58

Piia Kattelus

Sotilaat poliisin avuksi

ti 10.10.2017 12:58

Henry Laasanen

Feministin ja cuck-miehen ero

ti 10.10.2017 09:24

Arto Luukkanen

Valtakunnansyyttäjä alistaa pakolla Suomen kansaa?

ma 16.10.2017 17:39

Mika Niikko

Asunnottomat eivät tarvitse juhlapuheita

ti 17.10.2017 13:43

Musta Orkidea

Älkää erehtykö luulemaan, että koko maailma ajattelee länsimaalaisittain

to 20.04.2017 20:11

Mikko Paunio

Valtakunnansyyttäjä vaarallisilla vesillä

su 15.10.2017 07:40

Heikki Porkka

Yleisradion Euroopan kirjeenvaihtaja toivoo paluuta menneeseen

ma 16.10.2017 12:37

Olli Pusa

Islam ja Eurooppa

ke 11.10.2017 11:12

Alan Salehzadeh

Turkki kääntää selkänsä EU:lle ja tiivistää yhteistyötään Venäjän ja Iranin kanssa - maassa saatetaan yrittää kohta uudestaan vallankaappausta

ke 04.10.2017 22:15

Janne Suuronen

Uusi Testamentti ja homoseksuaalisuus

ma 25.09.2017 17:21

Reijo Tossavainen

Syytön, mutta silti syyllinen! Media lyö leiman, mutta ei poista sitä. Tahallaan.

ti 17.10.2017 12:47

Jessica Vahtera

Surusta vihaan ja pelon seurassa kotiin

ke 23.08.2017 09:27

Pauli Vahtera

Kokonaisuuden hahmottaminen

ti 17.10.2017 12:43

Timo Vihavainen

Common decency

ti 17.10.2017 11:08

Matti Viren

Vihapuhe mallia DDR

ke 20.09.2017 14:02