Blogi: Timo Vihavainen, pe 07.07.2017 20:56

Kommunikatiivinen toiminta

Kommunikatiivinen toiminta

 

Hampurissa on tämänaamuisten tietojen mukaan loukkaantunut 76 poliisia. Tämä kuulostaa merkittävältä ja kuului myös ylen ykkösaiheisiin. Mielenosoittajia eri puolilta Eurooppaa lienee Hampuriin kertynyt satakunta tuhatta ja poliiseja taisi nolla kaksikymentätuhatta.

Uutisia seuraavalle yleisölle loukkaantuneiden poliisien lukumäärä on oleellinen tieto. Sehän on muuan tärkeä indikaattori siitä, miten vakavasti asia on otettava. Millä me muuten mittaisimme?

On helppo ymmärtää, että mikäli loukkaantuneita poliiseja olisi vain kaksi-kolme tai vaikkapa kymmenen, ei kukaan kiinnittäisi asiaan sen kummempaa huomiota eikä mistään ykkösuutisesta voisi olla kysymys.

Yhdenkin henkilön loukkaantuminen toki riittää ykkösuutisen perusteeksi, mikäli (fyysisesti tai henkisesti)loukkaantunut edustaa sellaista viiteryhmää, joka ei saisi loukkaantua. Onhan meillä tästä riittävästi kokemusta, joten ei tarvitse erikseen selittää, mistä ryhmistä voisi olla kysymys.

Loukkaantuneiden poliisien määrä joka tapauksessa näyttää muodostavan eräänlaisen Richterin asteikon, jossa suuruusluokkaa 50-100 olevat purkaukset noteerataan vakaviksi.

Mikäli virantoimituksessa olevia poliiseja kuolee, riittänee jo alle kymmenen tapausta herättämään huomiota ainakin yksiin uutisiin.

Tämähän se on tarkoituskin. 1960-luvulta muistamme, miten mielenosoituksista ja niiden väkivallasta tuli arvo sinänsä ja sellaisia yritettiin ulkomaisten asiantuntijoiden avulla saada meillekin. Meikäläiset olivat kuitenkin sen verran tottumattomia eurooppalaiseen menoon, että koko asia taisi tuntua vähän nololta ja jäi huutelun asteelle. Siltä se ainakin katsojasta näytti.

Tämähän oli tervettä järkeä. Miksi ihmeessä olisi heitelty katukivillä poliiseja, jotka tekivät vain omaa ja varsin tarpeellista työtään, kuten jokainen ymmärsi? Mikäli kyseessä olisi ollut verinen diktatuuri, olisi voinut syntyä todellinen viha ja motivaatio väkivallalle, mutta kun ne vallanpitäjät oli sinne itse valittu. Terve järki kuului vielä ylinnä ja sitä kuunneltiin.

Toki lauma on houkuteltavissa typerään ja vastuuttomaan käytökseen, se kuuluu sen perusominaisuuksiin. Gustave Le Bon kuvaili jo sata vuotta sitten, miten tuo älyllisen ja moraalisen tason romahdus tapahtuu.

Siihen liittyy kuitenkin ilmeinen vapautumisen kokemus. Elukka ihmisessä riemuitsee saadessaan antaa vastuun pahuudestaan nimettömälle joukolle. ”Joukkosielu” on käsite, joka liittyy tähän ilmiöön ja jossa eräät persoonallisuustyypit löytävät syvimmän itsensä.

Bolševikit hyödynsivät tätä seikkaa täysin määrin ja Maksim Gorki, joka ei vielä vuonna 1917 ollut menettänyt henkistä itsenäisyyttään, kirjoitti tarkkanäköisesti, että Lenin sai Venäjän kansan mukaansa lupaamalla sille oikeuden tehdä sikamaisuuksia.

Näinhän ne tekevät. Hitlerille ja natseille tämä lauman taipumus oli yhtä tärkeä kannatuksen hankkimisen väline. Oli saatava aikaan verisiä mellakoita, siitä se tarve totalitarismin kannattamiseen lähti ja sitä oli sitten helppo manipuloida.

1930-luvun paluusta on kirjoitettu niin paljon ja niin epäasiallisesti, ettei tuota paralleelia oikein enää viitsi tuoda esille. Siitä huolimatta yhteisiä piirteitä on havaittavissa ja samoilla aineksilla leikitään.

Intellektuaalisia pretensioita esittävä väki puhuu joskus kommunikatiivisesta toiminnasta ja ilmeisesti edellyttää, että eläimellisellä käytöksellä on arvoa vapautumisen välineenä. Kaikenlaiset rakenteethan ne meitä kahlitsevat ja vapaus kuulostaa niin hyvältä päämäärältä, että sen puolesta voi hyvinkin invalidisoida tai tappaa niin monta poliisia kuin tuntuu tarpeelliselta.

On silmiinpistävää, miten suuressa määrin katuväkivalta on keskittynyt nimenomaan vasemmistolaisten tunnusten alle. Mikäli oikeistolaisia väkivallan symboleja kantavia ryhmiä esiintyy, ne ovat selvästi puolustuskannalla ja myös paheksuttuja.

Tilanne ei kuitenkaan ole välttämättä pysyvää laatua. Myös maailmansotien välisenä aikana katuväkivalta oli aluksi voittopuolisesti vasemmistolaista, mutta jossakin vaiheessa osat vaihtuivat.

Vanha hyvä periaate sanoo, että kuka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu. Salliva suhtautuminen väkivaltaan, olkoonpa se minkä merkkistä tahansa, on oire yhteiskunnan henkisestä sairaudesta. Samalla se kertoo kulttuurin taantumisesta kohti eläimellistä tasoa.

Meilläkin mielenosoitukset ovat ajan mittaan yhä useammin usein muuttuneet banderollien kantamisesta maksimaaliseen mölyämiseen ja rummutukseen pyrkiväksi häiriökäyttäytymiseksi, jonka liepeillä yritetään saada aikaan väkivaltaa. Poliisivammautumisten mittareilla olemme toki yhä jäljessä Euroopan eturivin maista.

Eläimet kommunikoivat haukkuen, muristen ja näykkien ja niiden kanssa kommunikoidaan raipoilla ja sähköpatukoilla, mutta se tapahtuu siksi, ettei älyllisempi taso ole tässä tapauksessa mahdollinen.

Mikäli ihmiset vajoavat samalla tasolle, on sivistynyt yhteiskunta menettänyt suuren osan siitä, mitä se vuosisatojen kuluessa on pyrkinyt rakentamaan.

Mikäli tällaista aletaan pitää normaalina asiain tilana, häämöttää edessämme takapajuisen maan kohtalo kaikkine siitä johtuvine seuraamuksineen. Se lienee tilanne, jossa ns. värinää on nykyistä enemmän, mutta älyllisen tason kommunikaatiota vastaavasti vähemmän.

Mikäli syntyy itseään ruokkiva paha kierre, siitä on vaikea irtautua. Kuten kaikki syöksykierteet, se suuntautuu alaspäin.

Voisivatko erinäiset aktivistit ymmärtää, mistä he ottavat vastuun vai onko toiminta liian kivaa ja palkitsevaa tullakseen kriittisesti arvioiduksi?

Timo Vihavainen pe 07.07. 20:56

Kommentit: 3

Juha. pe 07.07.2017 22:28 1

Kommunistit ja vasemmisto on tehnyt aina väkivallasta hyveen. Kertoohan se Li Andersonin lausahdus "Paremmasta väkivallasta", joka on siis hyväksyttävää, koska se lähtee "yhteiskunnallisista epäkohdista" yms. pesuohjelmaa. "Natsit" ja "äärioikeisto", jotka ovat lainausmerkeissä vain siksi, että jokainen tavallinen tallaaja saa kyseisen leiman otsaansa olemalla eri mieltä anarkistien, vihreiden ja sosiaalidemokraattien kanssa maahanmuuttoon liittyvissä aisoissa. Mitä tulee vastarintaliikkeeseen, jota kukaan ei edes uskalla ajatella pelkäämättä tulevansa heitetyksi seurapiirien tai arkiympäristönsä ulkokehälle kuten ennen oli homouden, lesbouden ja pedofilian kanssa. Ottamatta kantaa vastarintaliikkeen toimintaan muutoin kuin pelkkien poliisin paperien ja kirjattujen rikosten määrissä niin Ruotsissa kuin Suomessakin he eivät ole ajaneet yhdenkään ihmisen päälle, varustautuneet pommivyöllä tai raiskanneet ketään joukolla tai yksin. Ei ainakaan siinä määrin mitä noissa kahdessa maassa on nyt kait yleisesti tunnustettujen tositapausten ja rikosoikeudellisten lapsellisten seuraamusten kirjaamina virallisina asiapapereina, jotka katsottaisiin perin painaviksi ja raskauttaviksi tositteiksi yksinomaan tavallisen kanta-asukkaan kannalta Ruosissa ja Suomessa. En tiedä nykyajasta, mutta wanhoina hyvinä aikona se merkitsi kunnallispoliittista itsemurhaa ja kansallistakin. Kun hyveet ja kunnia sekä kunniantunto kuolevat.yhteiskunnasta. Jäljelle jää kuina ja pohjasakka, kuten huono ja samea vesi. On sekin juomakelpoista kun lähdevesi loppuu. Janohan on pakko sammuttaa. "Antaa mennä kun on alamäki vaan.." by Kai Hyttinen.

Paavo la 08.07.2017 10:19 0

"Meilläkin mielenosoitukset ovat ajan mittaan yhä useammin usein muuttuneet banderollien kantamisesta maksimaaliseen mölyämiseen ja rummutukseen pyrkiväksi häiriökäyttäytymiseksi, jonka liepeillä yritetään saada aikaan väkivaltaa."

Olen havainnut saman ja se on kiihottamista anarkiaan!

Jostain syystä (netti-)poliisi ei ole kieltänyt tätä ilmiselvää vihaan yllyttämistä?

Paavo la 08.07.2017 10:31 0

Jossain lentokenttävideossa kansallismielinen ehdotti vastavetona kanteleen soittoa:) mutta totesivat ettei varmaankaan tehoa.



Kommentoidaksesi sinun
täytyy ensin kirjautua:


Jos sinulla ei ole vielä tunnuksia, voit liittyä joukkoomme ostamalla kommentointioikeuden:
Oikea Kommentointi 6kk, 19,90 €
Voit halutessasi kommentoida nimimerkillä.

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Laivat Itämerellä

ti 25.07. 13:39

Myrkyllisiä suhteita

pe 14.07. 12:51

Kiivailijan kronikka

ke 12.07. 09:44

Aikansa sankari

ma 10.07. 18:37

SM-kisat

su 09.07. 16:11

Kommunikatiivinen toiminta

pe 07.07. 20:56

Hallitse Britannia!

ma 03.07. 11:14

Oskarin seikkailuja

su 02.07. 13:09

Tolvanat ja nykyaika

ke 28.06. 23:45

Herra Kekosen suhteet Moskovaan

ti 27.06. 22:09

blogit

Vieraskynä

Relativismi vs. eurooppalaiset arvot

ke 21.06.2017 10:42

Juha Ahvio

Jatkoa vaarallinen vihreä valhe -keskustelulle

ti 04.07.2017 19:31

Professorin Ajatuksia

EU ja Suomen metsävarat

pe 14.07.2017 12:30

Jukka Hankamäki

Totuuden sanomisen hinta: 50 miljoonaa euroa

la 08.07.2017 10:54

Petteri Hiienkoski

Kolme vuotta ilmastotuhoon eli voiko ilmastonmuutosuutisointiin luottaa?

su 16.07.2017 11:20

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

YK:n propagandavideo Euroopan afrikkalaistamiseksi julki

ma 24.07.2017 23:29

Piia Kattelus (kesk.)

Ruotsin poliisin hätähuuto

ti 11.07.2017 10:15

Henry Laasanen

Vihreiden Kaisa Hernberg leikkii alistettua ja huono-osaista

ti 25.07.2017 08:41

Arto Luukkanen

Suomen menneisyyden taakat

pe 21.07.2017 22:46

Mika Niikko

Sateenkaari ja puolikuu

su 02.07.2017 23:22

Musta Orkidea

Älkää erehtykö luulemaan, että koko maailma ajattelee länsimaalaisittain

to 20.04.2017 20:11

Mikko Paunio

Pekka Haavisto - poliittinen ruumis

la 22.07.2017 16:32

Heikki Porkka

Mitä Neuvostoliiton pakkojäsenyys kylvi Virossa, sitä EU-jäsenyys tuottaa Suomessa

ti 25.07.2017 11:53

Olli Pusa

EU:n ytimessä?

pe 14.07.2017 12:52

Alan Salehzadeh

Näkökulma: Tuoko Trumpin ja Putinin yhteistyö rauhan Syyriaan?

ke 12.07.2017 09:53

Janne Suuronen

Putin tekee mitä lupaa

ma 24.07.2017 19:19

Reijo Tossavainen

Natsi, natsi, natsi! Toisten leimaaminen on äärimmäistä mukasuvaitsevaisuutta

ti 25.07.2017 06:43

Jessica Vahtera

Et tu, Brute?

pe 16.06.2017 10:02

Pauli Vahtera

Vaalimuistoja

ma 17.07.2017 11:31

Timo Vihavainen

Laivat Itämerellä

ti 25.07.2017 13:39

Matti Viren

Aamulehden Orwell-päivitys

ma 03.07.2017 21:45