Blogi: Timo Vihavainen, to 30.03.2017 18:21

Kuvien voima

Kuvien voima

 

Olavi Paavolainen arveli aikoinaan, että kuva tulisi surmaamaan tekstin. Hän saattoi olla oikeilla jäljillä, vaikka ei vielä tuntenut nettiä eikä photoshoppia.

Kuvan voima on siinä, että se toimii intellektuaalisen maailman ulkopuolella ja edustaa ja ruokkii puhtaita emootioita. Niinpä mahdollisuudet sen manipuloimiseen ovat rajattomat.

Ajatelkaamme nyt vaikka sitä kuvaa hukkuneesta pikku taaperosta, joka sai koko Euroopan sekaisin. Siihen liitettiin vaistomaisesti syytös, jonka mukaan tämä viaton lapsi oli eurooppalaisen sydämettömyyden viaton uhri, joka oli joutunut matkustamaan vaarallisella kumilautalla meidän syntiemme tähden ja maksanut meidän asenteistamme hengellään.

Tulkinta meni kuin kuumille kiville ja lienee jopa vaikuttanut useiden eurooppalaisten hallitusten politiikkaan.

Kilpaileva tulkinta kertoi, että taaperon isä oli pakottanut tämän turvallisesta Turkista salakuljettajien kumivenekyytiin, koska halusi jonkin maan kustantavan itselleen uudet tekohampaat . Turkki ei näyttänyt siihen halukkaalta.

En rupea tässä väittämään kumpi oli oikeassa. Itse uskon jälkimmäiseen tulkintaan ja kaipaisin kovasti todistettuja faktoja, mikäli väitetään jotakin muuta. Kaiken kaikkiaan kuva ei liikuta minua sinne eikä tänne. Paha sanoa, mutta ihmiset, jotka keinottelevat siirtolaisuudella ja vaarantavat siinä vielä niiden hengen, joista heidän pitäisi kantaa vastuuta, eivät saa minua innostumaan. Kysymys on tuottamuksellisuudesta, joka ei ole eurooppalaista alkuperää.

Juuri nyt on netissä levinnyt kuva nuoresta tytöstä, joka tuijottaa mellakkapoliisia lähietäisyydeltä. Syventymättä sen kummemmin niihin arvatenkin tuhansiin ja taas tuhansiin kommentteihin, joita netissä kuvan johdosta on ollut, totean, että yleinen reaktio näyttää olleen ylitsevuotava ihastus.

Tällainen kuva kirvoittaa sellaisia ylisanoja, joita ei muuten oikein kehtaisi lausuakaan. Siinä ovat vastakkain tulevaisuus ja menneisyys, oikeus ja väkivalta, rohkeus ja pelkurimainen varustautuminen, henki ja aine ja niin edelleen ja niin edelleen. Kuva on ”vahva” ja esittää erinomaisesti sen asetelman, joka Venäjän mielenosoituksissa vallitsi, sitä ei nyt ainakaan voi kiistää.

Vai voiko? Tiettävästi kuva on otettu Chilessä enkä ainakaan minä tiedä mitään siitä, millaiset poliittiset asetelmat sen taustalla ovat. Kenties siellä ovat vastakkain sotilasjuntta ja kärsivä, mutta vapaudentahtoinen kansa? Vai onko siellä demokraattisesti valittu hallitus ja mellakoitsijat, jotka yrittävät provosoida?

Fyysisesti voimattomien oletettu henkinen voima on suosittu kuvalla vaikuttamisen aihe. Tien-an-menin mielenosoituksissa nuorukainen, joka kävi panssarivaunujen eteen, on muodostunut kliseeksi vai pitäisikö sanoa ikoniksi. Wall Streetillä on patsas, jossa pikkutyttö härnää vihaista sonnia. Se mahtanee kuvata markkinavoimien ja kansalaisen välistä ristiriitaa?

Entä mitä niin kovin mainiota on siinä, että provosoidaan mellakkapoliisia, jonka tehtävänä lienee tietyn järjestyksen ylläpitäminen?

Luultavasti on kuitenki tärkeää saada provosoitavat provosoitumaan, sillä mikäli halutaan suurta epäjärjestystä, joka voisi johtaa vallanvaihdokseen, tarvitaan aivan varmasti väkivaltaa, ainakin monessa paikassa.

Ihanteellisessa tapauksessa järjestyksenvalvojat sitten hylkäävätkin toimeksiantajansa ja menevät mielenosoittajien puolelle.

Näinhän kävi Pietarissa keväällä 1917. Mitä viattomammat uhmaajat ovat liikkeellä, sitä parempi. Helmikuun vallankumouksessa kaartilaiset päättivät, etteivät ammu akkoja ja alkoivat sen sijaan ampua omia upseereitaan. Ensimmäinen Volynian rykmentin soturi, joka teki tämän urotyön sai sitten yrjönristin väliaikaiselta hallitukselta. Se oli vallankumous.

Jospa Venäjällä taas kävisikin niin? En ole ihan varma, millaista onnen maata odottavat ne, jotka haluaisivat taas vallankumousta Venäjälle ja mihin he odotuksensa perustavat.

Ehkä kyseessä on vain se sama mentaliteetti, joka panee kritiikittömästi ihailemaan kuvia, jotka joku on saattanut lavastaa tai muuten keksinyt sijoittaa aivan toiseen kontekstiin kuin mihin ne kuuluvat.

Kuvan suuriin etuihin tekstiin verrattuna kuuluu se, että jokainen katsoja voi kehittää sen ympärille oman tarinansa, johon hän sitten horjumattomasti uskoo, onhan se ihan itse tehty. Oikean kontekstin selvittäminen sen sijaan on paljon vaativampi tehtävä ja usein aivan mahdoton.

Taitaa se niin olla, että kuva on surmaava tekstin. Käyhän se kaupaksi niillekin, joille älyllinen aktiivisuus on vierasta.

Timo Vihavainen to 30.03. 18:21

Kommentit: 1

Juha. pe 31.03.2017 08:56 0

Tänään toimittajien työ on harjoittaa tarkoitushakusta propakandaa edistämään omaa poliittista näkemystään ja agendaa. Ei totuuden julkituominen tai puhumattakaan asioiden kaiveleminen pintaa syvemmältä, eli tehdä ns. "tutkivaa journalismiä" kyseenalaistaen, epäillen, seurata vaistoaan eli tuntea nenässään "palaneen käryä". Ei siis TODELLAKAAN. Mitä tulee hukkuneeseen pikku-poikaan jälkimäinen versio on totta eli iskän tekarit. Uskallan väittää sen olevan todellinen syy tuohonkin, koska tuo on "käräytetty" ihan ulkomaillakin monen suusta ja tutkimusten perusteella. Ei toki toimittajien, mutta "lukijoiden" ja "näkijöiden" toimesta. Aivan vastaavasti valokuvien kehittämisessä, jos valokuvausliike tekee kelvotonta jälkeä tai se on törkeän kallista. Voi karvahattu kuvaaja kehittää kuvat kotona siivouskomerossa. Eli uutisten kuluttajien on "tankattava autosa itse" ilman palvelua. Siis huomatkaa, tavallisten ihmisten on tehtävä toimittajien työ, jos haluaa todella tietää tapahtumien taustat ja todelliset syyt. Joka ei osaa kyseenalaistaa ja uskoo nurkkajumalaa Herran Sanana, niin YLE vie kuin pässiä narussa. Tuo on todella pelottavaa ja epäturvallista ajatellen kansalaista, joka ei tiedä mahdollisuuttaan joutua rikoksen uhriksi näiden "kultapoikien" taholta. Esimerkiksi tietona on, että palestiinalaislapsia yllyttävät ulkomaalaiset lehtikuvaajat ja freelancerit heittelemään kiviä kohti israelilaisia sotilaita, että saadaan "maukasta" kuvamateriaalia. Tai Aleppossa ollut ISIS:ksen vale-avustusryhmä, joka käsitti ISIS -taistelijoista koottu porukka, joka raflaavasti kiskoi loukkaantuneita lapsia rauniosta toisten kuvatessa järkyttävää näkyä. Lopulta tuokin kulissi romahti kun "tähtenä" oleva lapsi näyttelijä esiintyi yhä uudestaan päivästä toiseen eri versioissa. Sodassa lasten kohtalo on aina pahinta katsottavaa ja sydämeen käyvää, mutta kaikkien lasten kurjan kohtalon tai kuoleman täytyy olla yhtä "arvokas". Eli toisen kuoleman nostaminen toisen "yläpuolelle", tapahtui



Kommentoidaksesi sinun
täytyy ensin kirjautua:


Jos sinulla ei ole vielä tunnuksia, voit liittyä joukkoomme ostamalla kommentointioikeuden:
Oikea Kommentointi 6kk, 19,90 €
Voit halutessasi kommentoida nimimerkillä.

Timo Vihavainen

Timo Juhani Vihavainen on toiminut Helsingin yliopiston Venäjän tutkimuksen professorina vuodesta 2002. Hän on tutkinut myös Suomen historiaa, jossa hän on keskittynyt erityisesti niin sanotun suomettumisen aikaan 1960-luvulta 1980-luvulle.

tuoreimmat

Kanavointia

ke 20.09. 07:53

Arkipäivän ressentimentti

su 17.09. 21:50

Valitun kansan olemus

ti 12.09. 20:49

Hyvin järjestetty poliisivaltio

ma 11.09. 18:55

Pala Amerikkaa

su 10.09. 15:09

Vapaus, mi meitä viet!

ke 06.09. 08:48

Suin päin tulevaisuuteen

ti 05.09. 08:48

Stolypinistä Leniniin

to 31.08. 11:37

Uhka mereltä?

ti 29.08. 14:15

Kiihottuminen ja kiihottaminen

ke 23.08. 21:04

blogit

Vieraskynä

Turku ja Suomi. Lintukoto joka romahti.

to 21.09.2017 19:57

Juha Ahvio

Ylen mielenkiintoinen Me kannatamme Trumpia! -radiokeskustelu

pe 08.09.2017 13:47

Professorin Ajatuksia

Bussikuskit jälleen lakossa

to 21.09.2017 10:48

Jukka Hankamäki

Persut, siniset ja sinivuokot

ke 20.09.2017 07:50

Petteri Hiienkoski

Suomea integroidaan Euroopan yhteiseen puolustukseen millä mandaatilla?

to 21.09.2017 10:51

Petri Kaivanto

Vallankaappaus

ke 14.06.2017 09:13

Henna Kajava

Lähi-idän ja Afrikan väestö ohittaa venäjänkielisten määrän pian Helsingissä ja Espoossa

ti 19.09.2017 00:54

Piia Kattelus

Hallituksen vastuu laittomassa maahantulossa

ke 13.09.2017 11:50

Henry Laasanen

Demarit tukkanuottasilla: feministit vs. sovinistit

la 02.09.2017 10:37

Arto Luukkanen

Se syksy kun Suomi muuttui...

su 17.09.2017 10:19

Mika Niikko

YK - Yllä kritiikin

ke 13.09.2017 15:58

Musta Orkidea

Älkää erehtykö luulemaan, että koko maailma ajattelee länsimaalaisittain

to 20.04.2017 20:11

Mikko Paunio

50 000 tulotonta ruokakuntaa - keitä he ovat? - tietämiseen ei muuten tarvita rakettitiedettä

ma 11.09.2017 19:06

Heikki Porkka

Oldies but goldies 12, Otanmäen tappo, Orpo vaikeni, Huhtasaari, Eerola ja Meri reagoivat

to 21.09.2017 23:27

Olli Pusa

Kuka on suvakki?

ma 18.09.2017 04:24

Alan Salehzadeh

Iran pyrkii hiljentämään myös ulkoiranilaisia toimittajia ja kriitikkoja

ma 11.09.2017 18:52

Janne Suuronen

Ylikomisario Taponen on aivan oikeassa

ti 12.09.2017 13:39

Reijo Tossavainen

Matkailuautolla Malagaan, 19. päivä: Toscanan Siena on hieno kaupunki

to 21.09.2017 07:31

Jessica Vahtera

Surusta vihaan ja pelon seurassa kotiin

ke 23.08.2017 09:27

Pauli Vahtera

Vaalimuistoja

ma 17.07.2017 11:31

Timo Vihavainen

Kanavointia

ke 20.09.2017 07:53

Matti Viren

Vihapuhe mallia DDR

ke 20.09.2017 14:02